vrijdag 22 september 2017

DIY - halssnoer/necklace 'Wrecking Ball'

free tutorial to make your own boho chic necklace

Ik heb al een tiidje zin in 'boho-chic'-kettingen dus heb ik er eentje gemaakt.
Er moest een hanger aan in het midden, mét een 'flosjke'. En daar gebruikte ik een grote metalen kraal voor die ik van een ketting haalde die ik op een rommelmarkt kocht.
Ik ben content met het resultaat maar kom nu wel tot de vaststelling dat ik niet veel kledingstukken heb waar ze op past ;) . Ik moet eens op zoek naar nieuwe bovenkledij dus...

For a while now I feel the need to have some 'boho chic'-necklaces so I finally made one. The necklace needed to have a big pendant with fringe. To make this pendant I used a big metal bead from a necklace I bought at a flea market.
I"m happy with the result but I also discovered I don't have a lot of clothes matching the necklace. Time to change that!


free tutorial to make your own boho chic necklace

BENODIGDHEDEN/SUPPLIES:

materiaal:

voor de hanger:

  • een grote kraal
  • een eindje ketting
  • een kraal, ik gebruikte een turkooise pompoenkraal
  • 2 kralenkapjes
  • een nietstift, kettelstift of stukje metaaldraad

voor de ketting

  • gecoate metaaldraad
  • 10 knijpkralen
  • een hoop kralen: ik gebruikte:
    • kleine houten rocailles
    • ivoorkleurige rocailles
    • schildpadkraaltjes
    • caramelkleurige glazen kralen
    • bewerkte koperen buisjeskralen
    • turkooise gekleurde kralen in verschillende vormen
    • ivoorkleurige splitkralen

gereedschap:

  • kniptang of schaar
  • platbektang


material:

for the pendant:

  • a big bead
  • a piece of chain
  • a bead, I used a turquoise colored pumpkin bead
  • 2 bead caps
  • a head pin, eye pin or piece of metal wire

for the necklace:

  • a lot of beads. I used:
    • wooden seed beads
    • ivory colored seed beads
    • turtle shaped beads
    • caramel colored glass beads
    • copper tube beads with decoration
    • turquoise colored beads in different shapes and sizes
    • ivory colored chip beads 
    • coated metal wire
    • 10 crimp beads

tools:

  • scissors or cutting pliers
  • flat nose pliers
free tutorial to make your own boho chic necklace

ZO MAAK JE HET/DIY:

Ik begin met de hanger: maak een oogje aan het stukje metaaldraad of de nietstift.
I start with the pendant: make a loop at the head pin or piece of wire.


 Hang 5 stukjes ketting aan het oogje. Ik gebruikte stukjes van verschillende afmetingen.
Attach 5 pieces of chain onto the loop. I used pieces of chain of varied sizes.


Rijg aan: de grote kraal + kralenkapje + pompoenkraal + kralenkapje. Maak een oogje. De hanger is klaar.

String: the big bead + bead cap + pumpking bead + bead cap. Make a loop. The pendant is done.


Neem  een stuk gecoate metaaldraad en begin te rijgen. Ik startte met het middenstuk en reeg vervolgens aan elke kant dezelfde kralen aan zodat het een symmetrische ketting werd.

Take a piece of coated metal wire and string the beads. I started in the middle and added the same beads at each side. That way you have a balanced necklace. 


DIY - halssnoer/necklace 'Wrecking Ball'

In het middenstuk - het stuk dat bij het dragen achteraan je hals komt - reeg ik alleen rocailles. Daarna wisselde ik de kralen af met hier en daar een stukje met splitkralen en dan weer wat rocailles zodat het een evenwichtig geheel werd.

In the center of the necklace - the piece at the back of your neck - I only used ivory seed beads. Later I used rows of 12 chip beads and parts with only seed beads alternated with bigger beads.

DIY - halssnoer/necklace 'Wrecking Ball'

Aan beide uiteinden reeg ik hier en daar een knijpkraal aan. 5 aan elke kant. 
At each side I ended with some crimp beads between the other beads. 5 at each side.


Rijg helemaal op het einde de hanger aan de draad ...
String the pendant at the end...


...en ga terug doorheen de laatste kraaltjes.
... and stick the coated metal wire a second time through the beads at the end ...


Knijp de knijpkralen plat met de knijpkralentang en herhaal dit scenario aan de andere kant.
Squeeze the crimp beads with flat nose pliers and repeat at the other side of the necklace.


En dan is de ketting af.
Pas op! Deze ketting heeft geen sluiting en moet dus lang genoeg zijn om ze over je hoofd te kunnen trekken. Ik maakte de mijne lang genoeg zodat de hanger net onder mijn borsten hing. Dat vond ik het mooist. Maar niet iedereen is even groot en misschien vind je het mooier als ze hoger of lager hangt. Maak het zoals jij het het mooiste vindt.


And the necklace is done.
Be aware! This necklace has no lock. You need to be able to put it over your head. I made mine the size needed to hang the pendant just below my breasts. But maybe you prefer it lower or higher. It's up to you. Just be sure to get it over your head!
 free tutorial to make your own boho chic necklace


Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 


Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

8 opmerkingen:

  1. Those pretty earthy colors combined with the blue speak to me. They represent where I live. I am guessing you made this one for me!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dis so, so pragtig. Ek is mal oor die kleure, die turkooise, bruin en ou silwer werk so mooi saam. Dis eg boho.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er mooi uit. En wat heb je dat ook goed op de foto gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. The prettiest wrecking ball ever :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow this is gorgeous. I love the colours and different textures.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com