vrijdag 27 januari 2017

DIY carré confituur part 1 : kabels breien/knitting cables

DIY carré confituur part 1 : kabels breien/knitting cables

Heb je mijn nieuwe versgebreide sjaal al gezien en heb je ook zin om eens iets in dit ruitjespatroon te breien? Dan heb je chance want ik ga uitvoerig uit de doeken doen hoe dat moet.
Het ruitjespatroon  van de sjaal komt tot stand door kabels te breien.
In de blogpost van vandaag schrijf ik alvast neer hoe je kabels breit. Volgende keer zal ik dan het patroon van deze specifieke sjaal uitleggen. Het werd namelijk wat veel voor 1 blogpost ;) .

Have you seen my latest knitted scarf yet and do you also want to knit something in that pattern? Then count yourself lucky because I will explain it in every detail. Today I start with some information about cable knitting.  And next time I write down this specific pattern.

Je kent wellicht allemaal wel: de typische warme kabeltruien
Op het eerste zicht is dat misschien niet zo duidelijk, maar het ruitjespatroon van mijn sjaal werkt volgens hetzelfde principe. Het bestaat namelijk uit rechte en dunne kabeltjes. 

You probably all know these typical cable sweaters. The rhombus pattern I used for my scarf is a cable pattern too. Only in this pattern the cables are straight and small.

Kabels breien lijkt moeilijk, maar is het eigenlijk niet. Het is geen project voor een beginnende breier, maar als je de basis van breien onder de knie hebt, dan lukken kabels ook wel.
Alleen gaat deze manier van breien wel wat trager dan gewoon breien en bovendien moet je er goed je hoofd bij houden om niet verkeerd te tellen.
Er zijn echter wel wat hulpmiddelen die dat laatste wat makkelijker maken. 

It seems difficult, cable knitting. But it isn't. It's not the most suitable project when you want to learn how to knit. But if you know the basics of knitting, you can cable knit too.
Be aware that this way of knitting takes more time than simple knitting and you have to stay focused all the time while knitting because you have to count a lot to prevent mistakes. But there are some tools that makes the counting easier. 


DIY carré confituur part 1 : kabels breien/knitting cables

Hulpmiddelen/tools: 

  • hulpnaald/cable needle


DIY carré confituur part 1 : kabels breien/knitting cables

Dit is een hulpnaald die gebruikt wordt om kabels te breien. Er zit een knikje in zodat de steken er niet afglijden als ze geparkeerd staan. Straks wordt duidelijker wat ik daar mee bedoel.... 

This is a cable needle. There's a curve in the needle to prevent stitches to slide from the needle while standing 'on hold'. Later you will understand what I mean with this ;) .



Het steeds opnieuw moeten verplaatsen van steken naar de hulpnaald maakt dat deze manier van breien veel trager vooruit gaat. 
Op momenten dat ik geen steken op de hulpnaald heb staan, klem ik ze zachtjes tussen mijn lippen. Dat is wellicht geen zicht maar ik vind dit het handigst :) .

The constant movement of stitches from needle to cable needle and back makes this a long during way of knitting. 
When there are no stitches on my cable needle, I keep the cable needle between my lips. Maybe it looks stupid, but this works for me. 
  • Steekmarkeerders/stitch markers:

Omdat kabels vaak uit een steeds herhaald patroon bestaan, gebruik ik ook steekmarkeerders om aan te geven wanneer ik opnieuw moet beginnen met het basispatroontje. Door steekmarkeerders te gebruiken maak je namelijk minder fouten.
Steekmarkeerders hang je gewoon tussen 2 steken in op je priem en als je ze bij het breien tegenkomt, verschuif je ze gewoon van de linkse naar de rechtse priem. Ze markeren het begin van een herhaling van het patroon.
Je kan steekmarkeerders zelf maken als je wil. Hier schreef ik een tutorial uit van de mijne....

The cable pattern will be repeated regularly. To make it easier I use stitch markers to mark when to repeat the pattern. It prevents me from making (to much) mistakes.
Just hang the stitch marker between 2 stitches at the place where the pattern starts again. Move them from the left needle to the right one while knitting. 
You can make your own stitch makers. I wrote a tutorial for this ones here.
  • toerenteller/row counter:


Tenslotte is ook een toerenteller geen overbodige luxe: Kabels bestaan uit verschillende gebreide priemen en om het patroon correct te breien moet je weten hoever je gevorderd bent in het patroon. Ik schuif de toerenteller op 1 van de priemen vooraleer ik begin aan mijn breiwerk en na elke priem draai ik hem weer een getalletje verder. Als ik dan alle rijtjes van het patroontje heb gebreid en het patroontje opnieuw vanaf het begin moet herhalen , zet ik de toerenteller weer op nul. 

A row counter is a very handy tool too. A Cable pattern counts several rows and you need to remember where you are in the pattern.  
I add the row counter onto one of the needles 
before I start knitting. After every row I move the counter 1 up and when I  finished the pattern and have to repeat it from the beginning, I reset my counter and start again. 

DIY carré confituur part 1 : kabels breien/knitting cables

Het basisprincipe/basic principle: 


Om een kabel te breien moet je 1 of meerdere steken van je linkerpriem (voor rechtshandigen toch)  halen en op een hulpnaald 'on hold' zetten. 
Dan brei je - al naargelang de vorm van de kabel - 1 of meerdere steken van de linkerpriem en vervolgens brei je de steken op de hulpnaald. Je verwisseld als het ware 1 of meerdere steken van plaats. 
Dat is ook de manier om de ruitjes van deze sjaal te bekomen.

To knit a cable, you have to move some stitches from your left needle (when you're right handed) to the cable needle. 
Then you knit 1 or more ( depending on the shape of the cable) stitches at the left needle and after that you knit the stitches on the cable needle. Actually you transfer 1 or more stitches to another place.
This technique is also used to form the rhombus pattern of this scarf. 
  • concreet voorbeeld /example: 

Eerst brei je steek 1.
steek 2 zet je op de hulpnaald .
dan brei je steek 3.
en daarna brei je pas steek 2.

Knit stitch 1. 
Move stitch 2 from the needle to the cable needle.
Knit stitch 3.
Knit stitch 2.
  • voor of achter/in front or at the back: 

De steek op de hulpnaald zal  al naargelang het patroon de éne keer vooraan en de andere keer achteraan het breiwerk komen. Op de foto hierboven zie je de hulpnaald achteraan het project. De rode cijfers geven de volgorde aan waarin de steken zich aandienen op de priem. De blauwe cijfers geven de volgorde aan waarin ze worden gebreid. 
Volgende keer schrijf ik 'de formule ' uit die je moet gebruiken om de ruitjes te bekomen en ik heb daar telkens bij geschreven of de steek vooraan of achteraan afgehaald en geparkeerd moet worden.

One time the stitch at the cable needle needs to be kept in front of the project and other times the stitch must be kept 'on hold' at the back of the project. The picture  shows an example of that last situation: the red numbers = the ranking of the stitches at the left needle, the blue numbers = the ranking in which you have to knit them. This time the parked stitch waits at the back of the project. 
Next time I explain the pattern I used for this project and I will also give the information about where the stitch must be kept 'on hold'. 
  • rechts of averechts/knit or purl:


Dan is er nog de gebruikte breisteek: 
Voor dit specifiek patroon wordt bijna altijd een averechtse steek gebruikt. Alleen bij het breien van de geparkeerde steken wordt de steek soms rechts gebreid.
Ook dat zal duidelijk vermeld staan in de beschrijving van volgende keer. 

For this specific pattern I almost always 'purl'. But sometimes the stitch ' on hold ' is 'knit' instead of 'purl'.
In the description of the pattern it will be explained in detail.  

DIY carré confituur part 1 : kabels breien/knitting cables

Ook nog dit: Dit patroon komt tot stand door telkens 1 priem volgens het patroon te breien en de 2de priem gewoon helemaal averechts.
In this pattern you knit one row in cable pattern and every second row just purl. 

DIY carré confituur part 1 : kabels breien/knitting cables

Zo, nu weet je hoe een kabel tot stand komt... Al zal het nog altijd erg ingewikkeld klinken. Maar wees gerust: als je het echt begint te doen, wordt het allemaal veel duidelijker en logischer! 
De volgende keer leg ik uit hoe het patroon van deze sjaal gebreid moet worden.

So, now you know how to knit cables. I guess it still seems very complicated but once you start doing it yourself, it will be a lot more logical.
Next time I explain the pattern I used for this scarf. 

DIY carré confituur part 1 : kabels breien/knitting cables

Het patroon/the pattern ....

Meer blogposts met tutorials op deze pagina of op mijn ravelrypagina...
More blogposts with english tutorials or at my ravelry page ...

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van dit garen. Ik kocht het op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought this yarn  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

1 opmerking:

  1. Heel mooi, zo een sjaal, alleen heb ik jammer genoeg twee linkerhanden als het op handwerken aankomt. Mijn dochter is gelukkig een n pak beter hierin. Omdat ik haar niet kan helpen met handwerken moet ze zich behelpen met youtube om iets nieuws te leren.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com