maandag 18 mei 2015

In mijn tuin: slijmerig schoons ...

In mijn tuin: slijmerig schoons ...

Ik ben er laat bij dit jaar, ik ben nu maar pas op mijn gemakske de tuin in zomermodus aan't brengen en ben nu pas gestart met het zaaien van allerlei lekkers en/of moois in potten.

In mijn tuin: slijmerig schoons ...

Om dat te kunnen doen moet ik af en toe een pot tussen de andere potten uit trekken om er vervolgens een nieuwe inhoud aan te geven.
En toen zag ik daar ineens op de grond onder 1 van dit potten een groot slakkenhuis liggen...

In mijn tuin: slijmerig schoons ...

Ik deed nog wat verder en toen kwam ik er nog meer tegen, zoals dit samenscholend groepje op een grote bloempot...

In mijn tuin: slijmerig schoons ...

Nu heb ik begrepen dat de versie met huisjes niet zo aan je planten knabbelt en ook verzot is op eitjes van hun thuisloze familieleden, maar ik vond er ondertussen zoveel dat ik vreesde met een zware overbevolking te kampen te krijgen als ik geen stappen zou ondernemen.
Dus besloot ik over te gaan tot een grote herlocaliseringsactie....

In mijn tuin: slijmerig schoons ...

De slakken in kwestie werden zo voorzichtig mogelijk ( maar ik moet toegeven : bij eentje voelde ik het huisje krakken toen ik het van de wand van een bloempot plukte ) in een glazen potje mét blad gepropt, ik deed er plastiekfolie met gaatjes over en ik stak de straat over naar het park aan de overkant.

In mijn tuin: slijmerig schoons ...

Ik denk graag dat ik nu een goede daad heb gedaan door deze schonerds niet te verdelgen maar in een andere lekkere woonplaats te voorzien, maar toch ben ik niet zo zeker of dat waar is ...
Vinden dit soort van slakken wel een goed beschut plaatsje voor de warme zonnige uurtjes van de dag in het park ? ( er zijn daar immers geen bloempotten. )
Vinden die slakken het eten daar wel even lekker als het eten in mijn tuin ? 
Worden ze daar niet snel opgepikt door vogeltjes die liever een niet-vegetarische maaltijd binnenspelen ? 
Hangt dat park niet vol met allerlei "chemischen brol" tegen onkruid en ongewenst leven waar ook slakken niet tegenkunnen ?
( tja, soms denk ik te veel na ;) .)  

In mijn tuin: slijmerig schoons ...

Ik kreeg ook de suggestie om ze zelf op te eten : karakollen en escargots zijn volgens sommigen namelijk heerlijke lekkernijen, liefst met veel look.

In mijn tuin: slijmerig schoons ...

Ik wil dat best aannemen en ben zelf nogal een gemakkelijke wat eten betreft : ik trek niet vaak mijn neus op voor hetgeen ik op mijn bord krijg. Maar voor slijmerige beesten zoals slakken maak ik graag een uitzondering : die komen mijn bord niet op en al helemaal mijn buik niet in ! 

In mijn tuin: slijmerig schoons ...

Hun verhuis heb ik met veel plezier gefotografeerd.
En de volgende keer dat ik er kom ga ik zeker eens piepen onder de bladeren waar ik ze terug de vrijheid instuurde.

In mijn tuin: slijmerig schoons ...

Ik zal ze de groeten doen van dat éne exemplaar dat ik over het hoofd zag en dat nu toch nog in mijn tuin blijkt te resideren.

In mijn tuin: slijmerig schoons ...

Zouden ze trouwens familie zijn van de slakken die ik vorige zomer  zo mooi op film heb vastgelegd

In mijn tuin: slijmerig schoons ...
In mijn tuin: slijmerig schoons ...
In mijn tuin: slijmerig schoons ...

10 opmerkingen:

  1. Wat zijn ze mooi he!!! hier worden zo ook verzameld en ergens anders heen gebracht. Kan het toch niet over me hart verkrijgen om ze iets aan te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat deden wij vrijdag ook! Hoop alleen dat ze de weg terug niet vinden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toffe foto's ! Ik vind dat echt fotogenieke beestjes, mooi ook. Als het regent, zit het pad tot aan onze voordeur soms vol, je zou me dan naar de voordeur moeten zien gaan. Zo voorzichtig mogelijk, af en toe eentje oppakkend om uit de weg te zetten, om er toch maar geen enkel dood te trappen. Mijn buurvrouw heeft me zo eens bezig gezien en verklaarde me zot ;-). Ik heb inderdaad ook eens gelezen dat deze je kunnen helpen in de strijd tegen hun thuisloze soortgenoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel schoon verhaal, ook je foto's zijn sprekend, alhoewel ik die lieverds niet tussen mijn salade zie kruipen ;-)
    groetjes SoFie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. They are beautiful little creatures, even though they want to eat from your garden. Wonderful series. Thanks so much for sharing the love up-close with I Heart Macro ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. They are fascinating creatures. Your photos are wonderful.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Damn things keep munching their way through my garden and yet I find them rather interesting creatures

    Mollyxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beautiful pictures of these enchanting snails! I also transport tiny crawling animals in this way...
    I have heard they are very adaptable and they can repair their houses, if the damage isn't too big...Don't worry! They will survive :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. What a fabulous selection of snail shots. They are really odd but also in some ways handsome creatures

    Mollyxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie foto's! Hier stikt het er ook van, maar ik hoef geen actie te ondernemen, mevrouw Merel is een ware slakken seriemoordenaar, tjonge! Ik vind vooral lege huisjes. Vaak nog heel ook, ik heb dat verschillende keren gade geslagen. Met onnoemelijk veel geduld plukt ze de slakken uit hun huisje. In tegenstelling tot meneer en mevrouw zanglijster, die ook al van die seriemoordenaars zijn, maar die smijten net zo lang tot het huisje aan gruzelementen is. Aan de ene kant wel zielig, maar die jonge merels moeten ook wat te eten hebben, zo gaat dat.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com