dinsdag 24 maart 2015

Tip : vulpenseel

Geraken jullie ook zo moeilijk buiten zonder meer aankopen dan je plande in ' tekengeriefwinkels ' ?  ( Of in naaiwinkels, wolwinkels, kralenwinkels, chirowinkels, knutselwinkels ... ? )
Mijn vergadertekenboekje is bijna vol dus ik dacht slim te zijn door gauw binnen te springen in de Schleiper omdat ik daar toevallig eens voorbij kwam.
Uiteraard kocht ik meer dan één nieuw boekje.
Het werden 3 boekjes, een doosje aquarelverfjes, penselen, maskeervloeistof en ... dit penseel.
Dat penseel was dan wel een aankoop die ik niet plande, maar ik ben er wél heel content mee !
Wat is dat een tof ding zeg !

Tip : vulpenseel

Nu ben ik niet de meest bedreven aquareller. Ik ben zelfs al geen bedreven tekenaar en met aquarel heb ik het helemaal wat moeilijk : da's allemaal zo flou en ik ben meer van de sterke kleuren en de afgelijnde vakjes.
Maar ik hou wel van wat experiment op tijd en stond en ik had deze penselen eens gezien op de blog van Alisa Burke en toen ik ze in de winkel zag liggen besloot ik dat eens uit te proberen. 
Wat een handig gerief zeg!
Nu kan ik aquarellen in de zetel! (En dat verlaagt voor mij héél erg de drempel om het te doen, ik zit namelijk niet graag op een stoel : ik hang liever in de zetel.) 

Deze penselen zijn van plastiek en bestaan uit verschillende delen.
Ze zitten zo in de verpakking :  


Tip : vulpenseel

Het zwarte dopje verwijder je: ik zie eerlijk gezegd niet waarom je dat nog zou kunnen nodig hebben maar ik kan me vergissen dus gooi dat maar ergens in het prullendoosje of in de rotzooischuif of zo. 
Dat deed ik ook (ik heb meerdere prullendoosjes en rotzooischuiven trouwens ;) ).

Tip : vulpenseel

Dan vul je het deel waar het zwarte dopje op zat met water en schroef je het andere deel er op.

Tip : vulpenseel

Zoals bij een stift of zo heeft ook dit penseel een dopje.

Tip : vulpenseel

Door zachtjes te duwen op het met water gevulde deel van het penseel komt er een druppel water uit. 

Tip : vulpenseel

Komt dat goed uit !!! : Bij aquarelverf heb je water nodig !!!


Tip : vulpenseel

En zo kan je schilderen...
Ik kom met zo'n gevuld penseel dagen en dagen toe vooraleer dat water op is. 

Tip : vulpenseel

En als je van kleur wil veranderen neem je gewoon een stukje keukenrol, je duwt wat druppels water uit het penseel en gaat er wat mee over het stukje keukenpapier ....

Tip : vulpenseel

Et voila, 't is proper ! 
Geen gedoe met bakjes water die je om de 2 kleuren moet gaan vervangen omdat je water te vuil is geworden en die op de meest onmogelijke momenten en plaatsen kunnen omvallen - zeker als je in de zetel hangt  .... .

Tip : vulpenseel

Ben je klaar : dan doe je gewoon de dop er op en zo is het penseel hermetisch afgesloten en kan het - mét water - gewoon mee in je handtas of pennenzak. 

Tip : vulpenseel

Ik vind het zo ingenieus gevonden !
Je kan dus lekker uren zitten verven in de zetel zonder voortdurend nieuw water te moeten gaan halen en je kan het ook gewoon overal mee naartoe nemen en bijvoorbeeld midden in het bos of op de tram je tekenboekje, je verfkens en je penseeltje boven halen om wat te kliederen !

Tip : vulpenseel

Ik kocht het zelf in Schleiper op de Belgiëlei in Antwerpen voor iets meer dan 10 euro.
Ze bestaan in 3 formaten van borsteltje.

Tip : vulpenseel

Nu nog leren werken met aquarelverf ( maar met dit penseeltje heb ik alvast erg veel zin om veel te experimenteren ! ).
 


Dit is een reclamevrije blog : deze blogpost is dan ook niet geschreven op vraag, noch vergoed in geld of natura. Helemaal mijn eigen mening, mijn eigen initiatief, braaf volle pot betaald  en de winkel of fabrikant in kwestie is zelfs niet op de hoogte van dit bericht. 


6 opmerkingen:

  1. Na jarenlang een voorraad te hebben aangelegd, kom ik enkel met het nodige buiten - let op de jarenlange training ;). Zo'n vulpenseel zit ook in (drievoud) mijn uitrusting en ik ben er ook fan van! Ik gebruik ze vooral om mijn penseelschrift te oefenen, maar idd, voor aquarel lijken ze me ook super handig. Nu nog de resultaten tonen en ik ben helemaal tevreden ;).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die resultaten komen er aan, ik wacht tot mijn boekje vol is en dat zijn nog 5 tekeningen :) .
      Maar verwacht er niet te veel van : ik kandat eigenlijk niet echt.

      Verwijderen
  2. Lijkt me superhandig! En een heerlijk duidelijke beschrijving geef je hier. Ik heb hem meteen gepind :-). Nu denk ik over aquarelleren net als jij: het is wat flauw allemaal. Maar wie weet met zo'n penseel kan je nog eens wat gaan experimenteren. Scheelt een hoop gedoe!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, maar dat is handig!!! Die wil ik ook. Zouden ze dat hier ook verkopen? Dat ga ik es uitzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com