maandag 29 september 2014

In mijn tuintjes: hoe het mijn tomaten verging ...

In mijn tuintjes: hoe het mijn tomaten verging ...

Vanaf het eerste jaar dat ik ergens woonde met een tuin - dat moet in 2003 geweest zijn geloof ik - heb ik tomaten gekweekt.
De eerste jaren in volle grond - ik had daar de plaats én de juiste grond voor - en later toen ik verhuisde naar een kleinere plaats in potten.
De oogst was nooit zo groot als in dat allereerste jaar, maar eigenlijk heeft mijn tomatenoogst me nog nooit echt teleurgesteld.
In mijn tuintjes: hoe het mijn tomaten verging ...

In het begin probeerde ik zelf tomatenplanten te kweken vanuit zaad.
Maar dat liep telkens met een sisser af, zijnde een miezerig plantje waar met heel veel geluk helemaal op het einde van de zomer een paar petieterige groene bolletjes aankwamen die nooit de tijd kregen om rijp te worden. 
Gelukkig investeerde ik ook elk jaar in aangekochte planten want die doen het wel bijna altijd goed.

In mijn tuintjes: hoe het mijn tomaten verging ...

Dit jaar liet ik me eens gaan en ging ik voor 5 planten met allemaal verschillende soorten vruchten.
5 is tamelijk veel voor het kaboutertuintje dat ik heb, maar ik geniet elke keer weer zo hard van de ontwikkeling van die planten en de komst van de vruchten dat ik me echt niet kon houden.
En al goed dat ik voor 5 planten ging, want 2 van de 5 heb ik vroegtijdig terug uitgedaan omdat ze weinig tot geen bloemekes kregen en al helemaal geen vruchtjes.
Toen aan de andere planten de tomaten al licht rood begonnen te kleuren, gingen bij deze planten de paar bloemetjes alweer roemloos ten onder.
Ik had echter al last gehad van ' de plaag ' bij mijn aardappelen - een ziekte waar ook tomaten erg vatbaar voor zijn -  en het was een natte zomer wat de kans op de plaag enorm vergroot, dus wilde ik geen risico lopen voor de planten die het wel goed deden.
En de 3 overblijvers hebben echt wel goed hun best gedaan zoals je kan zien op de foto's.

In mijn tuintjes: hoe het mijn tomaten verging ...

Deze tomaat was mijn eerste oogstrijp exemplaar .

In mijn tuintjes: hoe het mijn tomaten verging ...

Ik bereidde hem met wat basilicum , peper en zout. Zo puur mogelijk om ten volle van de smaak te genieten.
Maar eerlijk gezegd : hij was niet lekker ...
De tomaat had weinig smaak en was erg melig.
Ik vreesde het ergste voor de rest van de oogst maar gelukkiglijk - ooh wat was ik daar blij om !!! - bleek alleen de allereerste teleur te stellen.
De rest van mijn tomaten waren echt overheerlijk !   

In mijn tuintjes: hoe het mijn tomaten verging ...

Dit jaar heb ik mijn planten voor het eerst extra verwend met meststof.
Dat doe ik anders nooit, maar ik kreeg wat gier van brandnetels en elke zondag werden m'n planten daarmee vertroeteld.
Ik hoop volgend jaar opnieuw aan dat stinkend brouwsel te geraken.

In mijn tuintjes: hoe het mijn tomaten verging ...

En ik deed nog een experiment  : ik las op verschillende plaatsen dat je stekken kan nemen van tomatenplanten , met name de wat  grotere dieven ( als je wilt weten wat dat is moet je maar eens kijken op de blogpost die ik eerder schreef over tomaten kweken in potten ) .
Ik besloot dat uit te testen en zette dief 1 in wat water om hem te laten wortelen en vervolgens te planten en dief 2 rechtstreeks in wat zaai-en stekgrond.
En ja hoor !
Onderstaand kommeke tomaten komt van zo'n gestekte plant ! 
Ze zijn nog rijp geworden ( al hebben ze daar wel lang over gedaan ) en ik heb de laatste een dikke week geleden opgegeten.
Iets om te onthouden dus.
Deze gestekte planten kregen een pak later dan de andere hun eerste vruchten , maar ik ga het zeker nog proberen. 
Het gebeurt me namelijk wel eens dat ik zo'n dief wat laat opmerk en hij al erg uit de kluiten gewassen proporties heeft gekregen en dan kan ik hem maar beter ineens nuttig gebruiken, niet ? 
Maar de ervaring van dit jaar leerde me ook dat je dat vroeg in het jaar moet doen om nog de tijd te hebben om echt vruchten te kunnen oogsten.
Die van dit jaar heb ik groen geoogst ( vanwege de plaag ) en binnen laten narijpen .
De opbrengst van die stekken was niet zo hoog als die van de andere planten, maar nog altijd een pak hoger dan zelfgezaaide exemplaren. 
( Dat die zelf gezaaide planten het bij mij niet goed doen, wil niet zeggen dat dat altijd zo is : laat je door mijn ervaringen niet tegenhouden om dat ook eens te proberen, zorg alleen dat je ook een gekochte achter de hand hebt voor in het geval bij jou even moeilijk loopt met het zaad als bij mij. )

In mijn tuintjes: hoe het mijn tomaten verging ...

Een natte zomer vergroot de kans op de plaag, mijn planten staan bovendien onbeschut in open lucht en regen  maar ik kan met grote opluchting meedelen dat die plaag bij mij lang is weggebleven.
Ik hield de planten nauwgezet in't oog en pas eind augustus dook deze gevreesde tomatenziekte op in mijn ' plantage '.
Om te vermijden dat de zieke planten de anderen zouden aansteken heb ik ze snel verwijderd, maar het mocht niet baten : ze hebben het allemaal gekregen en eind augustus waren al mijn planten weg.
In een droger seizoen had ik wellicht nog langer kunnen blijven oogsten van mijn tomaten - ik heb alle tomaten die aan de plant hingen nog afgedaan maar ook diegenen waar nog niks aan te zien was kregen bijna allemaal bij het narijpen bruine vlekken en heb ik moeten weggooien  -  maar toch ben ik content met mijn oogst want ik las hier en daar verhalen waarbij de plaag al in het begin van het jaar toesloeg... .
Ge zoudt een poging kunnen doen om dat te voorkomen met allerlei bestrijdingsmiddelen, maar daar begin ik écht niet aan... .

In mijn tuintjes: hoe het mijn tomaten verging ...

Wil je volgend jaar ook graag tomaten kweken in een pot ?
Hier kan je lezen hoe ik dat doe.
En heb je er zelf gezet dit jaar ? Dan ben ik erg benieuwd naar hoe het de jouwe is vergaan  ! 

13 opmerkingen:

  1. Mijn zelfgezaaide tomaten doen het altijd prima ;-) we hebben echt een super oogst gehad, maar de serre stond dan ook helemaal vol :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou weet ik wat me te doen staat, gewoon planten kopen.. Mijn tomaten hebben alleen een paar bloemen gegeven en dat was het dan.... Ik gaf de moed al op maar volgend jaar ga ik het nog eens proberen...

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had kersttomaatjes, gezaaid en dat ging heel goed! Massa's kunnen eten, tot ook eind augustus de plaag er was....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb voor het eerst in drie jaar tomatenkweken kunnen oogsten. Veel! Lekker! Allemaal zelfgezaaid, en zowel in potten als in volle grond als in een plastiekserretje. Alleen die in volle grond gingen roemloos ten onder, de plaag...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgend jaar zet ik alweer tomaten in vollegrond! Heel veel tomaatjes gehad dit jaar, maar hier is ook de plaag opgedoken.. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow I didn't realize you could root cuttings of tomatoes! Your harvest looks beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Great color! Your tomatoes look yummy. I have tried to grow them but our soil is very poor. But I get as much as I want from my father -in-Law.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alice, I planted them in planting bags and pots. I bought the soil . Maybe you can do that too !

      Verwijderen
  8. Wonderful shots of your bumper harvest! Just LOVE tomatoes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beautiful, colorful, yummy! How lucky you are to be able to grow some vegetables!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie oogst! En mooie foto's daarvan! Dit jaar geen tomaten gezaaid, bij mij gaat dat wel, volgend jaar misschien weer. Wel bedankt voor de tip van de dievenstek, zijn ze toch nog ergens goed voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Love these colorful tomatoes - beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com