vrijdag 20 juni 2014

DIY gehaakte tuinlichtjes - versie 2

DIY gehaakte tuinlichtjes - versie 2


3 kaarslichtjes in mijn tuin is bijlange niet genoeg om op zwoele zomeravonden romantisch te doen met mijn lief in den hof, dus bedacht ik een nieuw patroontje.
Ik werd daarbij zwaar beïnvloed door deze toffe gehaakte fleshoezen van ' Chris in de haak '. Ge moet daar zeker eens naar gaan kijken want het is een plezante manier om een fles wat op te fleuren en ze legt heel goed uit hoe je dat maakt!
Maar in een fles krijg ik geen theelichtje, dus combineerde ik haar steek met mijn eerder gemaakte  tuinlichtjes en deed daarbij ook nog eens de moeite om wat foto's te maken voor een nieuwe tut...
DIY gehaakte tuinlichtjes - versie 2

Ik werd trouwens van mijn sokken geblazen door het aantal bezoekers op mijn blog bij het vorig ontwerpje. Ik had dat patroontje op ravelry gezet en daar werd het opgepikt door de dame van Moogly die het vervolgens op haar blog zette. Nog nooit op zo'n korte tijd zoveel paginahits gehad! 
Da's wel plezant eigenlijk eerlijk gezegd ;) ...

DIY gehaakte tuinlichtjes - versie 2

Hierbij presenteer ik jullie : gehaakte tuinlichtjes versie 2  : 

Wat heb je nodig ? 
- een glazen bokaaltje. Ik gebruikte er 1 van de bioyoghurt met fruit van Delhaize, dus deze beschrijving past daar als je ongeveer even strak of los haakt als ik mooi rond. Maar je kan gelijk welke bokaal gebruiken en dan pas je gewoon het patroon in aantal steken en rijen wat aan.
- garen : puppets eldorado van Veritas  in ecru 
- haaknaald : ik gebruikte nummer 1,75

DIY gehaakte tuinlichtjes - versie 2

Hoe maak je het ? 

Voor het eerste deel van het patroon verwijs ik jullie graag door naar het patroon van de vorige lichtjes. Da's namelijk identiek hetzelfde ...


Eens je het ' kuipje ' af hebt waar het glazen potje in past, ga je over naar de steek van "Chris in de haak". 
Maar ik zal het hier zelf ook uit de doeken doen...
Haak 5 lossen...
... en haak vervolgens een vaste in de 4de steek in de rij eronder . Zo maak je heel de eerste rij af en dan krijg je dit.
Vanaf de 2de rij doe je gewoon hetzelfde : je haakt 5 lossen en vervolgens haak je 1 vaste rond de onderliggende lus , ongeveer in het midden. 
Zo ga je verder tot je het 'net'gedeelte hoog genoeg vindt. Bij mij was dat na 10 rijen.


Dan haak je de eerste rij van de afsluitende rand. Haak daarvoor 2 vasten rond de onderliggende lus en 1 vaste rond de vaste van de rij er onder. Ik heb op de foto telkens de 3 steken aangeduid met een getalletje...





Dan heb je de basis om verder te gaan met de brede boord.





Haak dan verder vasten tot je aan de rand van de bokaal bent.







En sluit af met het boordje dat ik ook bij de vorige lichtjes gebruikte : 3 lossen en een vaste waarbij je telkens een steek overslaat in de rij er onder...
Haak zoals hier in de laatste stap nog wat lossen om 'hengsels' te maken voor het lichtje en het is - na wegwerken van de draadjes - klaar voor gebruik.


DIY gehaakte tuinlichtjes - versie 2


Toch ook nog een waarschuwing : maak de hengsels lang genoeg om brandgevaar te vermijden. En gebruik ze hangende alleen buiten. Laat geen brandende kaarsjes onbewaakt achter en laat kinderen er niet mee spelen. Gebruik ook materiaal dat tegen een beetje warmte kan en hang ze niet onder iets dat licht ontvlambaar is. Kort gezegd : wees verstandig in gebruik van dit patroon want kaarsjes kunnen  gevaarlijk zijn ! 

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van dit garen Ik kocht het op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought this yarn at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

9 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het plaatsen van een link naar mijn blog, en ook een goed idee:-) die lichtjes.
    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. They are lovely and look so pretty at night!

    If you have a minute to spare I'd be thrilled if you could share this at my weekly Say G'Day linky party. It's on now and this would be a fabulous addition!

    Best wishes,
    Natasha in Oz

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is there an English version of this anywhere??

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com