maandag 10 januari 2011

schoone vertelselkens van den meesterlijcke schrijver uit vervloogen tijden....

Ik ben een boek aan het lezen ...
Jaja, ik lees wel eens :-) !
wel meer dan eens zelfs...
En dit boek wilde ik toch eens in de bloemekes zetten.
Het heet anna-marie en is geschreven door Felix Timmermans.
Felix Timmermans was een schrijver uit Lier - hij is al lang overleden trouwens.
En ik ben ook afkomstig van Lier.
Dat creëert een band, logisch toch  :-)))


Wat meer over Felix Timmermans kan je hier lezen .

Ik lees al heel mijn leven zeer veel, al is dat de laatste jaren toch wat geminderd .
En meestal bekoort een boek me omwille van de inhoud.
De vorm interesseert me zo niet, het valt me alleen wel op als het echt slecht geschreven is.
Maar Felix Timmermans is de enige schrijver waarbij ik taal ook heel erg belangrijk vind, misschien nog meer dan wat hij vertelt.
Hij heeft namelijk zo'n mooi taalgebruik !
Soms lees ik zelfs stukken hardop ! 


Het boek 'anna-marie' is geschreven in 1921 en ik heb een tijd geleden een exemplaar op de kop kunnen tikken in oude spelling, zo nog een boek waarvan de bladeren met de hand zijn opengesneden.
Zo was dat vroeger namelijk ( naar't schijnt toch, ik was er toen nog niet ).
Felix Timmermans schreef niet alleen,  hij maakte ook  bijpassende illustraties .
Oh wat geniet ik van dit boek : zowel de gele blaren, de illustraties, het lettertype, maar ook de zo mooie oude woorden !
Daarom laat ik jullie meegenieten van het eerste hoofdstuk :

schoone vertelselkens van den meesterlijcke schrijver uit vervloogen tijden....

schoone vertelselkens van den meesterlijcke schrijver uit vervloogen tijden....
schoone vertelselkens van den meesterlijcke schrijver uit vervloogen tijden....
schoone vertelselkens van den meesterlijcke schrijver uit vervloogen tijden....


Felix Timmermans is vooral gekend van zijn boek ' pallieter' en momenteel staat hij terug wat meer in de belangstelling met ' waar de sterre bleef stille staan' omdat daar een film van werd gemaakt.
Dat verhaal herinner ik me nog goed trouwens : toen ik klein was werd dat elk jaar uitgezonden met kerst...
En ik wacht al jaren op die keer dat ze dat nog eens doen ...

2 opmerkingen:

  1. Bedankt dat je dit met ons wou delen. Bij het lezen ervan, was het net of ik die typische geur rook, die vrijkomt bij het omslagen van die vergeelde blaren :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com