zaterdag 8 januari 2011

Kunst met een grote ' K '

Iemand opperde dat ik mijn blog beter de titel 'moois van een ander' zou geven  ipv moois van 'me'.
En dat is soms wel waar.
Ook vandaag weer....


De laatste dagen van mijn heerlijke en welverdiende kerstvakantie heb ik doorgebracht in musea.


Zo trok ik in goed gezelschap - mijn mama met name - naar Brussel.
Ik wilde eindelijk naar de werken van Magritte gaan kijken en mijn mama naar iets anders, maar de Magrittetenstoonstelling bleek heel de maand toe.
Geen probleem echter  : in hetzelfde museum ging deze tentoonstelling door, helaas ondertussen gesloten. :


Kunst met een grote ' K '


Maar ik heb ze dus op de valreep nog kunnen bewonderen, en wat ik zag was heel mooi en boeiend !


Enkele voorbeelden :


' blanke slavin ' van Jean Lecomte du Nouy uit 1888


Kunst met een grote ' K '

arabier met hoge hoed van Etienne Dinet uit 1901

Kunst met een grote ' K '

de pantoffelverkoper van José Villegas y Cordero uit 1872

Kunst met een grote ' K '

Jospeh Austin Benwell 

Kunst met een grote ' K '

een eunuchendroom van Jean Lacombe Dyu Nouy - 1874

Kunst met een grote ' K '

En we kregen nog net effe de kans om  in de kelder een glimp te zien van een mooi paramarenkovliegding, een heel toffe Jan fabre en deze mooie van Dali :

Kunst met een grote ' K '

Die glimp was voor mij genoeg om zeker te weten dat ik er zeker nog eens naartoe wil.
Maar dan wel op een moment dat ook de Magrittetentoonstelling terug open is.


Een dag later trok ik weer naar een museum : deze keer naar het museum voor schone kunsten in Antwerpen.
Ik dacht dat dit museum gesloten was voor een paar jaar wegens verbouwingswerken, maar er bleek toch  een kleine maar mooie tijdelijke tentoonstelling te zijn.
Voor de vorige kan ik geen reclame meer maken omdat die afgelopen is, maar naar deze kan je nog net gaan kijken als je snel bent.
Zeker doen dus want het is de moeite !

Het is een tentoonstelling met werken van Anselm Kiefer.
Meer info over die tentoonstelling via deze link.
Hij werkt op heel grote doeken, gebruikt zeer veel ' onverwachte ' materialen zoals lood, gedroogde bloemen, takken... en werkt veel met grijs waar toch wel wat kleur inzit.
Ik vond het echt de moeite waard !
Dit werk maakte de meeste indruk op me :  ( en ge moet weten dat dat dus immens groot is hé ! )

Kunst met een grote ' K '


En dan is het nog niet gedaan met kunst !
Ik won namelijk zopas een soort losbladig boek/catalogus met zeer mooie miniaturen.
Ik wist dat niet dus ik was zeer aangenaam verrast toen de postbode me een pakje bracht en nog meer toen ik de inhoud zag.
Effe meekijken :

Het eerste blad :
Kunst met een grote ' K '


en een willekeurig uitgekozen  miniatuur uit de bundel :Kunst met een grote ' K '

en nu ga ik wat haken !

2 opmerkingen:

  1. Als je van Anselm houdt dan kun je de reportage over hem van 'Het uur van de wolf' gratis bekijken op deze site

    http://www.nps.nl/page/programma/238/het-uur-van-de-wolf/archief/alle/2010/1

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie werken! Ik zie een goede reden om weer eens richting België te treinen ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com