donderdag 2 juni 2016

Gent: het museum voor schone kunsten

Gent: het museum voor schone kunsten
Breughel

Ik trok naar het SMAK in Gent met mijn moeder om de prachtige werken te bewonderen van Rinus van de Velde. Vooral ook omdat mijn liefste broerke er op afgebeeld staat en dat wilde ik wel eens in levende lijve bekijken. 
En het is waarlijk erg de moeite! ( Ben je nog niet gaan kijken: wees dan rap want op 5 juni zijn deze werken weer weg! )  

Gent: het museum voor schone kunsten

En vermits we daar dan toch al waren was het maar een kleine moeite om daarna de straat over te steken alwaar het museum van schone kusten is gelegen. 

Gent: het museum voor schone kunsten
Magritte

Daar blijken pareltjes te hangen van zeer goede kunstenaars. Ik zag er oa werken van Magritte, Sevranckx, Breughel, Bosch ....

Gent: het museum voor schone kunsten
Sevranckx
Onderstaand werk heeft de zeer originele naam '4 naakte meisjes op een boot' . Daar zou ik nu zelf niet opgekomen zijn sé!


Gent: het museum voor schone kunsten
tytgat
Bij het werk hieronder stel ik me toch vragen : een Sinterklaas die vanalles uitdeelt aan blote kindertjes? Oeps ....
Het heet 'uitnodiging tot het paradijs'. Nog eens 'oeps' !

Gent: het museum voor schone kunsten
Tytgat

Gent: het museum voor schone kunsten
Tytgat

In dit museum hangen zeer uiteenlopende werken. Zo zag ik er ook opgezette eendjes, kanten kragen, opgezette insecten, botanische tekeningen en deze vosjes gemaakt door kleuters van een Gentse kleuterschool. 

Gent: het museum voor schone kunsten

Uiteraard ook veel religieus geïnspireerde werken ... .

Gent: het museum voor schone kunsten
Gent: het museum voor schone kunsten

Dit werk - op foto helaas niet even indrukwekkend als in het echt - is mijn favoriet van alles wat ik er zag.

Gent: het museum voor schone kunsten

Het is een heel erg groot schilderij en het beeldt het laatste oordeel uit. Het werd in 1589 geschilderd door een voor mij onbekende kunstenaar, zijnde Rafaël Coxcie.

Gent: het museum voor schone kunsten

Er staan veel enge dingen op ... . Je blijft er naar kijken en dingen ontdekken ...

Gent: het museum voor schone kunsten

De Boschtentoonstelling in Nederland hebben we helaas gemist - vooral mama vond dat heel erg maar toen we besloten om te gaan waren er alleen nog kaarten beschikbaar voor weekdagen tussen 20 en 23 uur en dat is zonder auto niet erg haalbaar...  Mama was dus zeer content hier toch een werk van hem te kunnen zien.

Gent: het museum voor schone kunsten
Bosch
Al die gruwel wordt hier en daar afgewisseld door kunstwerken met een groot gehalte aan schattigheid ....

Gent: het museum voor schone kunsten
Gent: het museum voor schone kunsten
Gent: het museum voor schone kunsten

Dit vond ik een grappig schilderij. 
Ik vroeg me af wat er gebeurde in die kamer. 
Het schilderij bleek 'de vleermuis' te heten. 
We zochten lang naar waar ze zat en ik en mama verschillen van mening daarover....

Gent: het museum voor schone kunsten
Ferdinand I De Baekeleer


In dit museum botsten we op een grote ronde zaal met koepel en daar hebben we enorm van genoten.
Die hing namelijk vol met allerlei bloemetjes en wezentjes, en af en toe klonken er feeërieke geluidjes. 
Er stond een groot waterbed waar we onze pijnlijke ledematen lekker rust gunden en  ondertussen boven ons rondkeken naar die sprookjeswereld. 
We werden er helemaal zen van en hebben er een behoorlijk lang tijdje liggen dromen en kletsen.

Gent: het museum voor schone kunsten
Gent: het museum voor schone kunsten
Gent: het museum voor schone kunsten
Gent: het museum voor schone kunsten
Gent: het museum voor schone kunsten

Ik vraag me als ik in zo'n musem rondhang en al die mensen zie wel eens af of die hun lijf ook zo'n zeer doen.
Ik heb namelijk het gevoel dat ik na een tijdje kromgebogen al strompelend rondschuifel met een zere rug en zere voeten. En ik zie dan andere mensen met flink wat meer jaren op de teller zo fris als een hoentje ronddralen van werk naar werk. 
Zouden die dat goed kunnen camoufleren of is het gewoon echt niet goed gesteld met mijn lijf? 

Gent: het museum voor schone kunsten

Na sluitingstijd en dus het einde van onze 'zen'sessie besloten we lekker, mooi maar niet goedkoop te gaan eten op het terras van het museumrestaurant. Met zicht op een enorme banner waar broerke op stond.

Gent: het museum voor schone kunsten

Wil je ook eens naar dit museum? Dit is het adres:
Ferdinand Scribedreef 1
Citadelpark
9000 Gent
website 
Door de ligging van dit museum is het zeer makkelijk combineerbaar met het SMAK en het ligt op wandelafstand van het station Sint Pieters.


Gent: het museum voor schone kunsten
Jenny Montigny
Meer Gent via deze tag...
Meer kunst via deze tag...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com