maandag 19 februari 2024

In mijn tuintje: het vogeltje dat tegen het raam vloog ...

In mijn tuintje: het vogeltje dat tegen het raam vloog ...

Ik zat lekker in de zetel met mijn laptop op schoot (dat ding heet niet voor niks een 'lap'top) toen ik ineens een luide ' Pok!' hoorde.

In mijn tuintje: het vogeltje dat tegen het raam vloog ...

En ik zag nog net een vogeltje met een boogje naar beneden tuimelen.Het ongelukkig dier was tegen mijn raam gevlogen en ik zag het bij de buren voor de voordeur liggen.

Omdat ik hoopte dat het enkel gekwetst was en misschien wat hulp nodig had, liep ik naar buiten en zo vond ik het arme ding op zijn rug liggend, bekje open en zeer snel ademend. En mijn hart kromp een beetje in mekaar. 

In mijn tuintje: het vogeltje dat tegen het raam vloog ...
Hier leefde het nog. Het zal erg scheef.

Ik nam het arme beestje op (met handschoen aan, ben toch een beetje bang van besmettingen allerhande) en zette het in een doosje. Het bleek om een vinkje te gaan.

Google leerde me dat zo'n diertje even tijd nodig kan hebben om te bekomen en dan wellicht een hersenschudding heeft. Je zet het dan best in een doosje, ver weg van gevaar en lawaai en fel licht en laat het zo op zijn positieven komen. Als het weer wat bijgekomen is, kan je het terug vrij laten.

In mijn tuintje: het vogeltje dat tegen het raam vloog ...

Dus nam ik het doosje mee naar binnen en zette het naast me op tafel. Ik bedwong de goesting om voortdurend te gaan kijken want ik wilde het beestje niet nog meer in paniek brengen. Het had al genoeg te verduren gekregen. 

In mijn tuintje: het vogeltje dat tegen het raam vloog ...

Na een tijdje hoorde ik eventjes wat gescharrel en dat leek me een goed teken. Na een 20 minuutjes kon ik de drang om even te kijken niet meer bedwingen en toen bleek het arme vogeltje helaas heengegaan. Ik heb het dan maar netjes begraven in mijn achtertuintje. Na wat foto's te hebben genomen. En ik was er een beetje van aangedaan.

Het is niet de eerste keer dat er een vogel tegen mijn raam vliegt en het diertje dat met de dood bekoopt. (Lees hier en hier). En dat is misschien mijn eigen schuld vrees ik? Ik geef namelijk de vogeltjes eten in mijn voortuintje. Het voederhuisje hangt een 5-tal meter van het raam verwijderd in de perenboom. En er komen heel erg veel vogeltjes op af (ik woon namelijk over een park). De zakken voeder zijn niet aan te slepen. 

In mijn tuintje: het vogeltje dat tegen het raam vloog ...

Nu vraag ik me af of dat voederhuisje niet te dicht bij het raam hangt. (Het kan echter niet verder.)  Maar anderzijds is mijn gevoeder wellicht een grote hulp voor al die vogeltjes die niet tegen het raam vliegen. Misschien heb ik door ze eten te geven wel al een paar vogeltjes van de dood gered. 

Of misschien vliegen sommige vogeltjes zowiezo tegen ramen. Ook als ik ze niet voeder? 

In mijn tuintje: het vogeltje dat tegen het raam vloog ...

Mijn raam hangt bijna vol hangplanten. Maar niet op het stuk dat open kan. Daar ga ik dus zeker nog iets voor hangen. Want daar was dit vinkje tegenaan gesmakt. Hopelijk helpt dat een beetje. Of ik moet toch echt stoppen met voederen. Moeilijke beslissing ... . Wat vinden jullie? 

Ik vroeg me ook af of ik dat diertje op de juiste manier geholpen had. Was het niet wat te eng voor zo'n vogel om ineens in een doos te zitten in een huiskamer? En had ik het niet beter uit zijn lijden verlost want het heeft nu na de klap nog zeker een half uur geleefd. En zo ja, hoe ode ikd at dan? En hoe weet je dan wanneer je dat moet doen of wanneer je beter wat geduld hebt omdat het gewoon wat moet bekomen?

En had ik het diertje niet in een andere houding moeten zetten? Het zat in de doos erg naar voren gekanteld, misschien had het daardoor meer moeite met ademen. Maar ik durfde het niet te verzetten omdat ik er zo weinig mogelijk wou aankomen om het niet te bang te maken. 

In mijn tuintje: het vogeltje dat tegen het raam vloog ...

Soit, heb je er tips of ervaringen over te delen? Ga je gang!

PS: Ik maakte maar 1 foto van het diertje toen het nog leefde, de foto waarin het in het doosje zit. Op alle andere foto's was het helaas al dood.  Ik zou het niet nog meer stress willen bezorgen door het te fotograferen namelijk ... 

Meer blogartikelen met dieren in de hoofdrol via deze tag ... . 

2 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com