woensdag 25 oktober 2023

Portugal: tegeltjes!

Portugal: tegeltjes!


Wat komt er in je op als je aan Portugal denkt? Bij mij zijn dat als eerste 'sardientjes'. En daarna 'goed weer'. Maar ook bovenaan het lijstje prijkt 'tegeltjes'.


Portugal: tegeltjes!
Portugal: tegeltjes!

In Portugal wordt mooi tegelwerk gebruikt als decoratie van zowat alles wat kan gedecoreerd worden met tegeltjes. Je komt ze dan ook overal in het straatbeeld tegen: op gevels van huizen, maar ook in oa muurtjes en op openbare zitbanken ... . 

Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!

Ik leerde dat de tegels tegen gevels ervoor zouden zorgen dat zonnestralen worden weerkaatst waardoor woningen in de zomer koeler blijven. Dat is in het warme Portugal zeer welkom beeld ik me in. Maar ook in huis worden tegels zeer vaak gebruikt om te decoreren. 

Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!

Dat tegelwerk moet niet alleen efficient zijn, maar ook mooi. Je vindt ze dan ook in alle mogelijke kleuren, en met veel uitbundige tekeningen. 

Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!

Ikzelf hou het meeste van de tegels in wit/blauw. Ik weet niet zo goed hoe dat te verklaren is, maar die kleurencombinatie is/was blijkbaar overal ter wereld en in verschillende culturen bijzonder populair. Dicht bij huis kennen we het als Delfts blauw porselein, maar ook in Chinees en Japans aardewerk zie je die kleurcombinatie doorheen de eeuwen heen vaak terugkomen. En dus ook in Portugees tegelwerk.

Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!

Ik fotografeerde een hele collectie van dat tegelwerk bij mekaar, een groot deel ervan al zeer oud tegelwerk. Dat is overigens door de grote aanwezigheid van dit materiaal echt niet moeilijk. Het is eerder moeilijk om te selecteren welke ik hier laat zien en welke niet want allemaal is echt te veel ;) . 

Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!

Ik vind al dat tegelwerk overigens ook zeer inspirerend om te gebruiken in mijn tekenwerkjes. 

Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!
Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!Portugal: tegeltjes!

Meer blogartikelen over Portugal via deze tag ...

1 opmerking:

  1. Wow, this is such a wonderful and inspiring collection of tile patterns. Thank you for sharing

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com