woensdag 4 oktober 2023

Malta: 'Il-Karnival ta' Malta

Malta: 'Il-Karnival ta' Malta

Eerlijk gezegd, ik ben écht geen carnavalsmens. Ik associeer dat met veel lawaai, vulgaire platvloersheid en zatte mensen en dat zijn dingen die ik normaliter zo hard mogelijk probeer te vermijden in mijn leven. Maar toen ik met mijn lief in februari naar Malta reisde, ontdekten we dat de Maltezers een beetje carnavalsgek zijn.

Malta: 'Il-Karnival ta' Malta
Malta: 'Il-Karnival ta' Malta

We waren ons voor het afreizen helemaal niet bewust van het feit dat Maltezers carnaval zo uitbundig vieren. Maar de taxichauffeur die ons 's nachts van de luchthaven naar het hotel reed, bracht ons daarvan op de hoogte. Zo kwam het dat we onmiddellijk wisten wat er aan de hand was toen we een dag later ergens in Valletta veel muziek hoorden.

Malta: 'Il-Karnival ta' Malta

We waren die dag naar restanten van tempels gaan kijken en toen we terug in de stad kwamen en muziek uit 1 van de straten hoorden schallen, kregen we allebei instant feestkriebels en besloten we ons even te laten meeslepen in de carnavalssfeer. 

Malta: 'Il-Karnival ta' Malta
Malta: 'Il-Karnival ta' Malta

De muziek werkte zeer opzwepend, en was bovendien van uitstekende kwaliteit. Over het algemeen hou ik nochtans niet van de muziekstijl die er gedraaid wordt op carnaval en soortgelijke activiteiten: veel gedreun, weinig inhoud (ik noem dat voetbalmuziek. Als radio 1 zich omvormt tot Sporza, is het altijd ineens gedaan met goeie muziek. Sport en goede muziek lijkt - toch in onze contreien - niet samen te gaan). Maar in Malta was dat anders, daar hebben ze tijdens carnaval op muzikaal vlak duidelijk een veel betere smaak. 

Malta: 'Il-Karnival ta' Malta
Malta: 'Il-Karnival ta' Malta

Het duurde niet lang of we liepen allebei mee te huppen op het ritme, in mijn geval natuurlijk met fototoestel in de aanslag. Er viel daar namelijk heel wat fotogenieks te zien.

Malta: 'Il-Karnival ta' Malta
Malta: 'Il-Karnival ta' Malta

Van kostuums en wagens deed het me denken aan hoe ik me voorstel dat carnaval in Rio er uit ziet: veel glitter, pluimen en make up. Weinig tot geen goedkope en platvloerse spot zoals bij ons.

Malta: 'Il-Karnival ta' Malta
Malta: 'Il-Karnival ta' Malta

We liepen eventjes een stukje mee en het viel me ook op dat dit een familiefeest is. Ik zag geen mensen zuipen en lallen, maar dansen en lachen. Van groot tot klein. Misschien is het in de late uurtjes anders en wordt er dan ook flink in de alcohol gevlogen. Maar wij hebben daar alvast niks van gemerkt.

Malta: 'Il-Karnival ta' Malta
Malta: 'Il-Karnival ta' Malta

We bleven niet erg lang want we waren moe en hongerig. Maar we zouden dat weekend nog een paar keer op de stoet en de feestvierders botsen en dat was elke keer fijn. Carnaval duurt er namelijk 5 dagen. 

Malta: 'Il-Karnival ta' Malta
Malta: 'Il-Karnival ta' Malta

Wat opzoekwerk leert me dat carnaval 1 van de belangrijkste feesten van het eiland is, en al teruggaat tot meer dan 5 eeuwen geleden, naar een tijd toen er nog ridders rondliepen.

Malta: 'Il-Karnival ta' Malta
Malta: 'Il-Karnival ta' Malta

Wij hebben telkens maar even een glimpje opgevangen van het feestgedruis want wij kwamen niet voor carnaval naar Malta. Maar als je graag tijdens dit feest naar Malta trekt om mee te vieren, dan ga je je zeker amuseren. Er zijn parades, maar ook wedstrijden tussen de verschillende carnavalsgroepen, lekker eten en veel muziek. 

Malta: 'Il-Karnival ta' Malta
Malta: 'Il-Karnival ta' Malta

Ook al zijn we geen van beiden carnavalvierders, we waren toch blij dat we dit zo onverwacht mee hebben kunnen pikken!

Malta: 'Il-Karnival ta' MaltaMalta: 'Il-Karnival ta' Malta

Meer Malta via deze tag ... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com