maandag 25 september 2023

Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen

Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen

2 vliegen in 1 klap: Nichtje Karine toonde foto's van haar bezoek aan een voor mij tot dan toe onbekend  museum in Antwerpen waar ik vervolgens ook naartoe wilde, en vriendin Ulrike wilde graag nog eens afspreken en ik ook. 

Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen

Gezien de aard van het museum vond ik het moeilijk om iemand te bedenken die daar graag mee naartoe zou gaan, maar ik vermoedde dat Ulrike dat wél zou zien zitten. En dat bleek goed gedacht! Daarmee was onze date ineens ook inhoudelijk ingevuld.
We dronken eerst een koffietje ergens op de Meir om wat bij te kletsen (er viel nogal wat bij te kletsen zo bleek) en daarna wandelden we naar wat verderop naar een mooi geklasseerd oud herenhuis, net over de opera op het betonnen Operaplein.

Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen

In eerste instantie was ik wat argwanend: ik ben niet zo'n fan van oneindige selfies en vermoedde dat je daar dan niet zoveel zou kunnen gaan doen. Maar het bleek toch echt tof.

Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen

In dit museum (al vind ik dat misschien niet helemaal een term die de lading dekt) ontdek je 2 soorten zaken:
  1. kamers waarin je selfies kan maken die een speciaal effect hebben
  2. tentoongestelde voorwerpen/installaties waarin illusies en gezichtsbedrog verborgen zit
Antwerpen: Museum Illusion AntwerpenAntwerpen: Museum Illusion Antwerpen





















Sommige van de tentoongestelde dingen kende ik al van filmpjes en foto's op sociale media. Maar er waren er bij waar we beiden toch echt met verbazing stonden naar te kijken.
En de kamers waren plezant om te ontdekken. Onszelf samengesmolten te zien of omhoog gesleurd te zien worden in de keuken was best wel grappig.

Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen


Voor de geïnteresseerde medemens die er ook eens naartoe wil heb ik wat tips/bevindingen opgelijst:
  • Zie dat je smartphone opgeladen is, want zonder smartphone kan je er niet zoveel gaan doen.
  • Voor kinderen lijkt me dit uitermate plezant!
  • Wij waren met ons tweetjes, maar ik denk dat het met minimum 3 makkelijker is om plezante foto's te maken in de verschillende kamers.
  • Wij gingen er in de late namiddag naartoe en het was er toen behoorlijk rustig. Dat maakte dat we ruim de tijd hadden om elke kamer ten gronde te gebruiken. Als het druk is, wordt het aanschuiven en dringen en dat lijkt me minder tof. Best buiten de piekmomenten bezoeken dus ...
Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen
Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen
  • Kijk ook eens naar het interieur! Dit is een gerestaureerd geklasseerd gebouw met mooie details! Die trap! Het stucwerk! De mooie vloeren! ...
Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen
Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen
  • Kijk ook eens naar buiten! En dat zowel vooraan als achteraan het gebouw. Zo krijg je een mooi uitzicht op de opera en ook achteraan zijn er mooie gevels te zien.
Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen

Toch nog een bedenking: Ik vond het niet bij elke opstelling even duidelijk hoe je het moest aanpakken. Wat meer en duidelijkere uitleg zou handig zijn geweest. We hebben niet elke illusie echt gezien en niet elke opstelling kunnen gebruiken omdat we niet wisten hoe.

Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen

Wil je er ook eens naartoe? Op deze website vind je alle info!

Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen

PS: De foto's waar ik op sta zijn gemaakt door Ulrike.

Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor mijn bezoek aan dit museum. Ik schrijf dit blogartikel op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I visited this museum at my own initiative, wrote this log article because I wanted it and didn't receive anything for it. 

Antwerpen: Museum Illusion Antwerpen

Meer blogartikelen met Antwerpen in de hoofdrol via deze tag ... 


4 opmerkingen:

  1. Geweldig! Dank je voor de tip. Lijkt me een toffe uitstap met de kleinkinderen tijdens de herfstvakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag met 2 kleinkinderen geweest. Beetje dubbel... Ondanks dat we reserveerden, was het er verschrikkelijk druk. Zo druk dat je andere mensen (en andere mensen ons) in de weg stond. Het zou fijner geweest zijn met de helft minder bezoekers.
      Zoals je al aanhaalde, is het niet bij elk onderdeel duidelijk hoe je het moet aanpakken.
      Voor de kinderen leuk, al zou het nog toffer zijn indien bij de kamerindelingen rekening zou gehouden worden met hun kleiner gestalte.
      Al bij al wel tof om te doen.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Ja ik kan me voorstellen dat het in de herfstvakantie erg druk is daar. En dat is niet handig daar..bedankt voor je reactie!

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com