maandag 6 maart 2023

Luxemburg: Luxemburg-stad

Luxemburg: Luxemburg-stad

Het is een gewoonte aan het worden om samen met mijn lief geregeld eens een weekendje weg te gaan naar een stad(je) met veel groen in de buurt. Zo bezochten we al Bouillon, Eupen en Trier.


Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

We willen dan vooral de natuur intrekken. Maar er mag best ook een stukje interessante bewoonde wereld bij.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Toen ik met mijn lief naar Trier ging, had ik grote verwachtingen van het stadje want het is er eentje met veel geschiedenis. Maar in de realiteit bleek ik dat een behoorlijk saai stadje te vinden. Ons uitje naar Trier was zeer tof, maar dan vooral omwille van de zeer toffe wandeling die we er maakten.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Hoge verwachtingen hebben van iets is vaak dé manier bij uitstek om teleurgesteld te worden. Als de verwachtingen niet worden ingelost, worden de dingen die wél goed zijn
onzichtbaar en je ervaring een grotere anticlimax dan nodig is.

Luxemburg: Luxemburg-stadLuxemburg: Luxemburg-stad

Géén verwachtingen hebben, kan het omgekeerde effect hebben: je kan verrast worden en de tijd van je leven hebben.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Het laatste weekend van mijn zomervakantie afgelopen zomer, troonde mijn lief me mee naar Luxemburg. "Luxemburg" is onooglijk klein, maar er zijn er zijn er wél 3 van: je hebt het groothertogdom, je hebt de stad in het groothertogdom en dan heb je ook nog de provincie in België . Verwarrend zenne.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Daarom voor de duidelijkheid: we gingen naar de stad in het groothertogdom.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Bij Luxemburg had ik op vlak van stad geen hoge verwachtingen. Ik associeer Luxemburg vooral met Belgen die met hun (zwart) geld de grens oversteken om er daar voordelig hun geld op een bank te parkeren en zo belastingen te ontduiken. Ik weet niet - ik heb geen (zwart) geld en ik wil geen belastingen ontduiken - of dat anno 2022 nog veel gedaan wordt, maar vroeger zeker wel.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Maar de stad is veel minder kneuterig dan ik had verwacht. Dat ik de tijd van mijn leven had in Luxemburg-stad is wat overdreven, maar de stad heeft me wél aangenaam verrast.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Luxemburg-stad bleek levendig. Ze bleek ook mooi, met gezellige straatjes, pleintjes vol terrassen en interessante gebouwen.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Er zijn omwille van al dat (zwart) buitenlands geld veel banken in Luxemburg-stad, vaak gevestigd in oude statige gebouwen. Maar de skyline van de stad toont ook een aantal moderne torens.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Luxemburg-stad stad ligt rond een vallei met helemaal beneden een park en er omheen de "Kazematten".
Dat is een ondergronds gangenstelsel dat deel uitmaakt van een verdedigingsgordel rond de stad. Normaal kan je die bezoeken, maar ze waren gesloten omwille van renovaties.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Hogerop kan je kuieren over de oude vestingsmuur. Het uitzicht over de stad en de vallei beneden is er spectaculair.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Het was fijn om er rond te kuieren en af en toe neer te zitten op een bankje met zicht op de vallei.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

De vallei wordt overbrugd door de Pont Adolphe, een indrukwekkende brug waar ook een tram overheen dendert.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

De stad huisvest ook een paar musea, maar die hebben we niet bezocht: we wilden vooral de natuur in.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Ik weet niet of jullie het je nog herinneren, maar ik zeker wel: de zomer van 2022 was - wat mij betreft onbehaaglijk - heet. Dat was ook nog het geval toen we in Luxemburg waren.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Maar mijn lief zocht een hotel uit net buiten het centrum met een openluchtzwembad. Dat zwembad wilde ik hier absoluut vermelden omdat dat van alle fijne dingen die we deden in Luxemburg, voor mij het absolute hoogtepunt was: het zwembad was tot een uur of 9 open maar 's avonds bleken er geen baders meer te zijn.

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Ik ben er 2 keer gaan zwemmen net voor sluitingstijd en had er het zwembad bij momenten helemaal alleen voor mezelf. Na een warme en vermoeiende dag vol indrukken mezelf wat laten drijven in het verkoelende water bleek overheerlijk. Extra pluim voor mijn lief om dit hotel uit te kiezen!

Luxemburg: Luxemburg-stad
Luxemburg: Luxemburg-stad

Het hotel en de stad waren in dat weekend van augustus voor ons de ideale uitvalsbasis om een paar mooie groene wandelingen te maken. Ook de wandeling die we vanuit Trier een jaar eerder deden, bleek niet zo ver van Luxemburg-stad te liggen. Bij deze mijn tip: wil je graag in die omgeving de natuur in en zoek je nog een goede plek om te verblijven: kies dan voor Luxemburg-stad en combineer deze levendige mooie stad met wandelingen in de prachtige groene omgeving.

Luxemburg: Luxemburg-stad

Meer Luxemburg via deze tag ... .


1 opmerking:

  1. The architecture is amazing! So beautiful. We have very little ornate architecture here in the US. I won’t say it doesn’t exist, but not whole cities of it. Looks like you had a lovely time. I share your scorn at tax cheats.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com