woensdag 18 januari 2023

Parijs: 5 dagen in de lichtstad

Parijs: 5 dagen in de lichtstad

Ik startte het nieuwe jaar - in een wat gedeprimeerde toestand - in de Franse lichtstad. En dat bleek net wat ik nodig had om een frisse wind doorheen mijn gemoed te kunnen laten waaien. 

Als ik op mijn eentje naar Parijs trek, schrijf ik op instagram en facebook elke dag een verslagje met wat foto's. En ik heb die van afgelopen reisje hier gebundeld in dit blogartikel. 

Dat wil overigens niet zeggen dat ik er dan verder niks meer over zal vertellen. Zoals gewoonlijk ben ik met een lading foto's thuisgekomen en volgt er later over een aantal van de dingen een uitgebreid verslag. Alvast mijn excuses in het geval ik je er mee verveel. Voor de anderen: bij deze al een voorproefje ;) !

Dag 1

Deze keer heeft niemand er om gevraagd (edito: dat bleek niet waar te zijn ;) ), maar hierbij toch een verslagje van de eerste dag van mijn tripje naar Parijs. Ik beperkt me tot 5 foto's want anders ben ik hier heel de tijd foto's aan het bewerken.
Eerlijk is eerlijk: het grijze weer en wellicht nog wat dingen werken op mijn gemoed en dat maakt dat ik eigenlijk helemaal geen zin had om te vertrekken wegens een beetje down. Tot in het station heb ik getwijfeld of ik niet zou terugdraaien, maar zie: ik heb doorgezet en vandaag was al heel plezant!
Toen ik aankwam in de vroege namiddag was het wat bewolkt. Maar toen ik goed en wel de stad in trok was de hemel zowaar blauw! Wat heb ik dat gemist zeg!
Plan voor vandaag was om wat Engelstalige boekenwinkels te bezoeken en als het enigszins kon (maw: als er plek was) te gaan eten in La Coupole.
Ik nam de metro tot aan Concorde waar de eerste 2 boekenwinkels te vinden zijn. De eerste deed me overstag gaan en ik kocht een boek. Gelukkig voor mijn valies was winkel 2 gesloten 😉. Ik moét niet persé boeken kopen, maar dat boeken kopen is een aanleiding die mijn ronddwalen in de stad richting geeft. Zo belandde ik even op de kermis aan de tuileries waar ik "aligot" at. Dat was ik al lang eens van plan omdat ik dat niet kende (zeer vloeiende aardappelpuree met veel kaas) maar ik vond het niet zo geweldig en at er maar een beetje van.
Daarna wandelde ik verder naar de San Francisco book store, een plezante 2de handse winkel waar ik een Rex Stout op de kop hoopte te tikken en toen dat niet voorradig bleek te zijn bleef ook daar mijn portemonnee dicht. Ik wilde al lang eens naar deze winkel en eindelijk is dat gelukt. Weer iets dat ik kan afstrepen.
Daarna besloot ik voor het gemak te gaan en nam ik de metro naar La Coupole waar ik gelukkig binnen mocht, me te goed deed aan 3 oesters, een hoofdgerecht met kip en mijn favo dessert in Parijs: een "ile Flottante".
Toen vond ik het tijd om huiswaarts te keren, maar nam ik gebruik van de gelegenheid om nog wat foto's te maken onderweg want ik hou van fotograferen in de stad in het donker.

Parijs: 5 dagen in de lichtstad
Worsten op de kermis
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
blauwe lucht, blauwe Seine en witte wolk
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
Het allerlaatste zonnestraaltje
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
De tour Montparnasse by night

Dag 2

De dag begon zonnig maar ik wil mezelf niet opjagen dus bleef ik toch lekker lang in de zetel hangen en tegen dat ik op weg trok richting Musée quai Branly was de lucht zeer grijs.
Ik wilde eigenlijk naar een ander museum maar dat bleek uitverkocht deze week.
Daarom koos ik voor dit museum want ik ben er nog niet geweest en er waren 2 tentoonstellingen die me wel tof leken.

De eerste ging over kimono's en die was mooier dan ik had verwacht.
Er bleek in het museum ook een mooie vaste collectie etnische kunst uit heel de wereld en tenslotte was er ook een zeer boeiende tentoonstelling met de intrigerende titel " Black Indians " over Mardi Gras in New Orleans.
Ik verwachtte een hoop kostuums met pluimen en glitter en die waren er inderdaad. Maar de tentoonstelling ging veel dieper want vertelde ook over de slavernij, de strijd ertegen, de manier van omgaan met de plaatselijke bevolking, de kruisbestuiving tussen de oorspronkelijke bevolkingen en de (ex)slaven en het daaruit voortvloeiende Mardi Gras. De tentoonstelling ontweek geen pijnlijke zaken en vertelde (en toonde) ook over het gruwelijke van de slavernij en het ontstaan van de KKK en andere vormen van racisme die tot op de dag van vandaag doorwerken in de samenleving.
Ik had niet verwacht om er zolang rond te lopen maar bleek er toch ruim 3 uur voor nodig te hebben gehad.
Het gebouw zelf is ook mooi, en omringd door tuinen die 's avonds in feeërieke sferen zijn gehuld door lichteffecten.
Het museum ligt vlakbij de Eiffeltoren, dus ging ik eens kijken of hij er nog stond en daarna stapte ik naar een straat waarvan ik had gelezen dat er veel voedingswinkels en eetgelegenheden zijn. Ik vond een toffe bistro, deed me er te goed aan een paar lamskoteletten, maakte indruk op de garcon omdat ik een boek van Simenon aan het lezen was en stapte daarna in de regen naar de metro richting huis. Morgen nog een museum want het gaat nog regenen!

Parijs: 5 dagen in de lichtstad
kostuum van Mardi Gras
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
een kimono
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
totems
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
de feeerieke tuin 
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
de Eiffeltoren

Dag 3

Het was een bijzonder sombere grijze dag in Parijs vandaag. Met af en toe een regendruppel maar ook met temperaturen die maakten dat ik het zelfs zonder trui veel te warm had. Maar dat kan ook te maken hebben met overgangsklachten.... .
Het deprimerende weer kon me echter niet deren want ik railde naar de rand van Bois De Boulogne voor een bezoek aan Fondation Louis Vuitton .
Dat museum is op vlak van architectuur al een bezoek waard, maar er liep ook een tentoonstelling waarin werken van Monet en Joan Mitchell samen gebracht werden.
De werken waren mooi, maar fotografeerden helaas niet zo goed omdat het licht er op foto een lelijke gele waas over brengt.

Het gebouw is niet alleen al aan de buitenkant een kunstwerk op zijn eigen. Ook binnenin is het een creatieve spannende wirwar van glas, gaas, en pijlers die alle kanten opschieten.
Helemaal boven heb je onder een spectaculair afdak zicht op Parijs. Vooral de torenblokken van la defense zijn goed te zien. Ik besloot ze voor ik het museum verliet nog even te gaan fotograferen in het donker.
Het museum heeft ook een kleine bar/restaurant en daar at ik een zeer lekker taartje met citroen. Ik hou van citroentaartjes en dit was een zeer geslaagd exemplaar!
Ik had besloten om het vandaag niet te laat te maken, en thuis te eten. Maar ik kwam voorbij de Japanner in de straat van mijn verblijf en die heeft tegenwoordig (gelukkig, geen fan van) geen sushiboten meer maar wel een salade van rauwe zalm met avocado en voor ik het wist zat ik toch alweer met mijn voeten onder een restauranttafel geschoven.
Wat ik morgen ga doen weet ik eigenlijk nog niet. Geen museum meer denk ik, tenzij het stortregent. Wel de stad in, maar ik moet nog beslissen welke kant ik dan uit ga...

Parijs: 5 dagen in de lichtstad
Fondation Louis Vuitton by night 
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
een werk van Monet
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
zicht van op het dak
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
een stuk uit een werk van Joan Mitchell
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
een zicht op la Defense by night vanop het dakterras van het museum

Dag 4

Tot mijn verrassing zag ik gisteren bij mandarien7 dat zij op dezelfde moment in Fondation Louis Vuitton was dan ik. En vandaag zou ze in Le Marais gaan rondlopen en dat was ik ook van plan. Ik wilde op zoek naar de Joodse straten die daar ergens moeten zijn: rond Rue Des Rosiers . Die bleken vol heerlijke geuren te hangen zodat ik me liet verleiden tot een lekkere portie falafel met humus.
Dat ik daar mijn dag niet vol mee zou krijgen, was duidelijk. Dus toen An (Mandarien7) liet weten dat ze zou eindigen in het Café Des Chats, besefte ik dat dat ook al lang op mijn Parijse te-doenlijst staat. En dus werd dat mijn 2de doel van de dag.
Onderweg schuilde ik nog even voor de regen in een Engelse boekenwinkel die ik nog niet kende en vervolgens zette ik een eindspurtje in om nog snel An eens te kunnen ontmoeten in levende lijve (ik ken ze enkel van in blogland en op instagram) want zij moest dra richting station om huiswaarts te keren.
En zo komt het dat ik nog net op de valreep effe een babbeltje met haar en haar man kon slaan en dat bleek een aangename kennismaking. Ze had wat moeite om zonder poes naar huis te kunnen vertrekken want die waren nogal enthousiast over de papieren zak die ze bij had 🙂 . Daar zijn het poezen voor natuurlijk.
Het poezencafé bleek heel tof. Het was gezellig ingericht, de koffie was er goed en de gepelste vriendjes waren ofwel heel lui ofwel heel knuffelig. Ik vond het er zo plezant dat ik besloot er wat langer te blijven hangen en er mijn boek uit te lezen.
En zo vloog de dag weer snel voorbij.
Voor mensen die me niet kennen nog dit: ik ben een nachtmens en als het enigszins kan leef ik ook volgens dat ritme. Ook als ik in mijn eentje in Parijs ben. Dat maakt dat ik dan - zoals thuis - laat opsta, zeer ruim de tijd neem om nog lekker wat te chillen in de zetel met een kop koffie en mijn computer, en pas ergens na de middag de deur uit ga.
Morgen is het mijn laatste dagje in Parijs. Ik hoop na het poetsen nog wat tijd over te hebben om wat rond te hangen in de buurt van mijn logeeradresje. En dan keer ik met een veel blijer gemoed dan ik vertrok weer naar huis.

Parijs: 5 dagen in de lichtstad
ook dat is Parijs
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
chaos
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
Poes en bier
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
zoef

Parijs: 5 dagen in de lichtstad
lui in het poezencafé

Dag 5

Dag 5 in Parijs en tevens helaas de laatste. Maar dat maakte de dag niet minder fijn. Ik logeer in Parijs altijd in een appartement van iemand die ik graag zie (bedankt Eva!) en op de laatste dag moet er gepoetst worden. Maar daarna had ik nog even tijd om rond te dwalen.
Deze keer besloot ik vlakbij 'huis' te blijven en gewoon wat straten in te lopen in de buurt. En zo kwam ik terecht bij een stukje afgesloten "petite ceinture" dat kleurrijk was gedecoreerd met graffiti, ontdekte ik nog een steegje en een passage, en kwam ik zowaar een kat tegen die geen aandacht had voor mij maar des te meer voor de blijkbaar rare geur van een geparkeerde auto.
En toen was het tijd om richting Gare du Nord te gaan, maar niet zonder een tussenstop in een brasserie waar ik had afgesproken met de rechtmatige huurster van mijn Parijse verblijfplaats die net van de trein uit Antwerpen was gestapt. Mekaar nog eventjes zien vooraleer ik weer naar huis treinde was een waardige en gepaste afsluiting van mijn tripje naar Parijs! Dat tripje heeft me overigens meer goed gedaan dan ik had gehoopt en wat nog meer is: alles verliep goed (dat is op eerdere tripjes wel eens anders gegaan): geen kapotte bril, geen zware buikgriep, geen onverklaarbare rugpijn, geen omgeslagen enkels, geen deur die in het slot valt met de sleutel er langs binnen nog op en alles is nog heel. Voor mij is 2023 alvast goed begonnen!

Parijs: 5 dagen in de lichtstad
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
Parijs: 5 dagen in de lichtstad
Parijs: 5 dagen in de lichtstad

Meer Parijs op deze pagina of via deze tag ... 

3 opmerkingen:

  1. Een fijn uitstapje. Is alweer enkele jaren geleden dat ik in Parijs was. Heb lang geleden in de rue des Rosiers het beste taartje ooit gegeten, bij Le Loir dans La Théière.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie foto's zeg. Oh het is zo veel jaren geleden dat ik nog in Parijs geweest ben. Het is wel een uitstap die je nooit vergeet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk verslag. Ik ben gek op Parijs en ben een beetje jaloers omdat jij er zo’n fijn plekje hebt. Het was weer even heerlijk om met je in de stad rond te lopen. Bedankt voor de mooie foto’s en het leuke verslag.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com