maandag 5 september 2022

Nice: strandduiven

Nice: strandduiven

Op de laatste dag van ons 2de tripje naar Nice, namen we afscheid van de stad met haar azuurblauwe zee door ons wat vermoeid neer te vleien op het kiezelstrand.

Nice: strandduivenNice: strandduiven

Mijn lief besloot een dutje te doen en ik wriemelde met mijn vingers door de stoffige stenen op zoek naar splinters zeeglas. Dat is verslavend: eens ge daar mee begint, kan je daar niet meer mee stoppen. Ik vond behoorlijk wat stukjes en die staan sindsdien in een glaasje op mijn boekenkast. 

Nice: strandduiven

Na een tijdje voelde ik 2 paar ogen op me priemen. Die bleken toe te behoren aan een  koppel bijna zwarte duiven die roerloos in ons zichtveld zaten te staren met bijna rode oogjes.

Nice: strandduivenNice: strandduiven

Ik vond het zeer mooie duiven: zeer zeer donkere veren maar af en toe, als ze hun veren schoon poetsten, lieten ze spierwitte veren zien die onder de zwarte verstopt zaten. En dat die oogjes!

Nice: strandduivenNice: strandduiven

Ze gedroegen zich op een manier die ik niet gewoon ben van duiven, toch niet als ze zo dichtbij zitten: ze zaten onbeweeglijk. Meestal lopen die diertjes zenuwachtig rond, hun kopjes over en weer schietend. Ik vraag me altijd af of ze daar niet vreselijk ambetant van worden, ge moet dat eens eventjes doen met je hoofd, dat is echt zeer vervelend!

Nice: strandduiven

Voordeel van dat ze zo muisstil zaten te wachten, was dat ik ze zeer goed kon fotograferen. 

Nice: strandduiven

Af en toe kwam er even een andere vogel bij zitten. Soms nog wat duiven, soms een meeuw of 2. De vogels kwamen en gingen.

Nice: strandduiven

Maar deze 2 bleven gewoon zitten. Vermoedelijk hopend op wat stukjes lekkers.

Nice: strandduiven

Het strand was bijna verlaten, dus wij 2 waren de enigen die hen daarin zouden kunnen voorzien. Helaas voor hen hadden we niks bij.

Nice: strandduivenNice: strandduiven

Soms zagen ze er een beetje verfrommeld uit. 

Nice: strandduiven

Het gezellig samenzijn werd uiteindelijk verstoord door wandelaars met een loslopend hondje dat er plezier in schepte de duiven en meeuwen te verjagen. 

Nice: strandduiven

Spijtig vonden we allebei. Maar het was toch stilletjesaan tijd om naar huis te gaan. 

Nice: strandduiven

Meer blogartikelen over Nice of over dieren ... 

9 opmerkingen:

  1. Mooie foto's. Wij hebben veel bosduiven en een koppeltje tortelduiven in de tuin. Manlief is er niet van gecharmeerd, ik vind ze wel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij zit er weer een koppel houtduiven te roeden in de boom. Soms erger ik me ze aan hen want ze hebben momenten dat ze zeer vroeg al zeer eentonig beginnen de roeken. Maar ik vind het ook wel tof om de jongen te zien opgroeien.

      Verwijderen
  2. Ik ben geen fan van duiven, maar je foto's zijn wel prachtig. Wij hebben een plat dak en daar hoor ik ze 's morgens vroeg al trippelen en koeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. These are really fantastic shots - you can see the change of season in the background too. Thanks for joining in #Allseasons but please make sure to comment.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wonderful portraits of very cooperative subjects. I love the simple beauty and symbolism of the final photo.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com