maandag 12 september 2022

Nice: Musée Chagall

Nice: Musée Chagall

Tijdens ons bezoekje aan het Chagallmuseum in Nice, was ik getuige van iets wonderlijks: we betraden een donkere aula met glasramen die door Chagall waren gemaakt en mijn lief ging zitten en bleef zitten en bleef nog langer zitten en maakte geen aanstalten om verder te gaan.

Nice: Musée Chagall

En dat is best speciaal want mijn lief zit niet graag stil, is nogal rusteloos en heeft snel genoeg van musea met kunst.

Nice: Musée Chagall

Maar deze keer dus helemaal niet. Ik zat er een beetje verbaasd naar te kijken zelfs. "Ik blijf hier maar dingen zien" zei hij en wees me aan wat hij allemaal zag in de glasramen. 

Nice: Musée Chagall
Nice: Musée Chagall

Ook verderop in het museum bleef hij gefascineerd door de werken die er hingen. Naast de schoonheid van de werken en van het museum zelf, maakte het zien van zijn reactie op de werken mijn bezoekje aan dit museum des te fijner. Ik vond het heerlijk om hem zo te zien genieten van ons museumbezoekje.

Nice: Musée Chagall
Nice: Musée Chagall

Ik ging overstag om dit museum te gaan bezoeken door een reactie op een ouder blogartikel van iemand die het zeer erg aanraadde (dank je wel Emille!). 

Nice: Musée Chagall
Nice: Musée Chagall

Het Chagallmuseum is als gebouw al erg fijn. Het is een groot licht gebouw, gelegen in een mooie ruime tuin met tuinpaviljoen waar we aan zeer democratische prijzen een vers geschept ijsje aten.

Nice: Musée Chagall
Nice: Musée Chagall

Helaas waren we er op een verkeerde moment want er waren een aantal zalen gesloten omdat men er een nieuwe tentoonstelling aan het opzetten was.

Nice: Musée Chagall

Toch bleef er nog genoeg over om van te genieten. 

Nice: Musée Chagall
Nice: Musée Chagall
Nice: Musée Chagall

In het museum hingen vooral veel werken met Bijbelse taferelen. Zeer kleurrijk, groot ook, en met veel dieren in verwerkt. 
Ik vond het plezant om in elk werk op zoek te gaan naar de dieren die er in zaten. Veel geiten viel me op. 

Nice: Musée Chagall

Het museumgebouw is ruim genoeg om er zonder gedrum van de schilderijen te kunnen genieten. Dat heb ik graag in musea. Door die ruimte en het vele daglicht dat er binnen stroomt komen de werken er goed tot hun recht. 

Nice: Musée Chagall
detail

Wil je er ook eens naartoe(en wat mij betreft is dat een aanrader)? Dan vind je hier alle info.

Nice: Musée Chagall

De foto's zijn veelal uitsnedes van grotere werken.
Wij bezochten het museum op 4 mei 2022.

Nice: Musée Chagall

Meer blogartikelen over Nice via deze tag.
Meer blogartikelen over kunst via deze tag

4 opmerkingen:

  1. Beautiful pictures. I love his style. Great to see you in # WowOnWednesday!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Just one post a week, with the #OneSmallThing that made you happy and a link back to the link up plus a comment. That all said, I love Chagall. The first one I saw in real life just blew me a way. It was so beautiful with the most striking colours. #OneSmallThing

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat geweldig dat jullie daar waren. Wij gaan, als het maar even kan, op onze reis door Frankrijk altijd even naar de kathedraal van Metz. En dan is het genieten van zijn mooie glas in lood. Maar een museum vol werken, dat lijkt me eindeloos fijn. In ieder geval heb ik nu even genoten van jouw blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com