vrijdag 9 september 2022

DIY: gehaakt tweed hoesje voor mijn tekenboekje/crocheted tweed jacket for my new sketch book

DIY: gehaakt tweed hoesje voor mijn tekenboekje/crocheted tweed jacket for my new sketch book

In mijn handtas zit zeer vaak een tekenboekje dat ik gebruik om tijdens vergaderingen of verloren momenten wat te tekenen. Meestal heb ik ook wat kleurpotloden en zwarte stiftjes bij. 

In my purse I almost always carry a sketchbook with me and some colour pencils and black markers. I like to draw a little during meetings at work or when I am waiting for something. 

Ik ben ooit begonnen tekenen op vergaderingen en studiedagen omdat ik me dan beter kan concentreren. En het leek me plezanter om dat ineens goed te doen ipv maar wat te kriebelen op mijn notities. 

I started drawing during work meetings and conferences because it made it easier for me to concentrate on the subject of the meeting. And it seemed to me to be a lot more fun to draw something 'for real' instead of scribbling a bit in the corner of my notes.

In het begin vond ik het wat onwennig om mijn gerief boven te halen en keken mensen wel eens raar. Maar ondertussen kennen de mensen deze gewoonte van mij en kijken ze niet meer vreemd op als mijn tekenboekje op tafel verschijnt. Ze hebben ondertussen ook allemaal ondervonden dat ik wel degelijk goed oplet en actief meewerk, ondanks (eigenlijk is dat zelfs dankzij) mijn "geteken". 

At the beginning it felt a bit awkward and sometimes people were a bit confused when I started drawing. But nowadays they are used to it and they know it doesn't keep me (it is actually the opposite) from actively participating and pâying attention to the subject of the meeting.

DIY: gehaakt tweed hoesje voor mijn tekenboekje/crocheted tweed jacket for my new sketch book

Mijn boekje steekt al jren in een gehaakt hoesje (het groen/wit/rood gestreepte). Dat hoesje is nog altijd in goede conditie maar ik kocht een groter tekenboekje. Dus moest er een nieuw en groter hoesje komen. 

For years now my sketch book is covered with a crocheted jacket (the white/green/red one). It is still in good shape but I bought a new sketch book and that one is larger than usually. 

DIY: gehaakt tweed hoesje voor mijn tekenboekje/crocheted tweed jacket for my new sketch book

Ik ben zeer blij met mijn nieuw boekje overigens: het heeft ook zwarte pagina's en het lijkt me tof om daar in het wit op te doodlen. Het heeft een mooie grafische voorkant en de rug is genaaid. Ik kocht het in de museumwinkel van Palais De Tokyo in Parijs. 

I am by the way very happy with my new sketch book. It also contains some black pages and I think it will be a lot of fun to doodle upon them with a white marker. It has a lovely front and the pages ares sewn together. I bought it at the museum shop of the Palais de Tokyo in Paris. 

DIY: gehaakt tweed hoesje voor mijn tekenboekje/crocheted tweed jacket for my new sketch book

Voor het nieuwe hoesje gebruikte hetzelfde patroon als bij de eerdere versies maar ik paste de afmetingen aan aan het nieuwe boekje en gebruikte een andere haaksteek. Die steek zal ik in een ander blogartikel grondig uit de doeken doen voor in het geval je hem ook wil uitproberen. 

I used the same pattern as usual for the new jacket. I just adjusted the size and used a different crochet stitch. I will explain this stitch in a new blog post later.

DIY: gehaakt tweed hoesje voor mijn tekenboekje/crocheted tweed jacket for my new sketch book

Het patroon is heel simpel. Ik zal het even uitleggen zodat je er zelf ook mee aan de slag kan/The pattern is very easy:

  • Ik kan niet exact zeggen hoeveel steken je moet haken want dat hangt af van de grootte van je boek, van het materiaal waarmee je haakt, van de steken die je gebruikt en van hoe vast je haakt. Probeer het uit. / I can't tell you exactly how many stitches you need to make. It depends on the size of your book, the material you use, the stitch you use and how firm you crochet. Just try and figure it out.  
  • Haak een rechthoek. Afmetingen: breedte van het boekje dat er in moet en 1,2 keer de omtrek in de lengte. Omdat de hoes een flap heeft om te sluiten, moet de lengte iets meer zijn dan de omtrek./Crochet a rectangle. Measurements: width of the sketchbook + 1,2 times the circumference of the book. Because of the closing, the length of the rectale must be a bit more than just the circumference.
  • Haak 2 kleine rechthoeken voor de zijkant. Afmetingen: dikte van het boek + 2 derde van de lengte van de kortste zijde van het boek./ Crochet 2 small rectangles for the sides. Measurements: The width of the book + 2 third of the length of the shortest side of the book.
  • Haak de onderdelen aan mekaar met vasten. Ik begon aan een punt aan de binnenkant en haakte eerst de eerste zijkant er aan. Daarna de ' klep' omhaken en dan de 2de zijkant vasthaken. Dan ben je helemaal rond.... Aan de hoeken haak je drie vasten in 1 steek om de ronding te maken./Connect the different parts by crocheting an edge in double crochet(GB)/single crochet (USA).I started in a corner at the inside an first assembled a side onto the big piece. Crochet around the closing and then assemble the second side. In the corner make 3 stitches in one to make the rounding for the corner. 
DIY: gehaakt tweed hoesje voor mijn tekenboekje/crocheted tweed jacket for my new sketch book
  • Naai drukknopen op de klep (ik gebruikte er deze keer 4) en klaar is kees!/Attach some snap buttons (I added 4) and done!

Ik gebruikte voor mijn hoesje garen dat ik enkele maanden geleden kocht bij een zeer vriendelijke dame van een Oostendse garenboetiek (Wolhaven in de James Ensorgalerij -> #nosponsor). Ik viel voor de wat verbleekte kleur en de onregelmatigheid van het garen en het bleek dan ook nog eens te zijn gemaakt van gerecycleerd materiaal. Voor dit project vond ik dit garen erg geschikt, maar voor een kledingstuk vond ik het toch wat grof. Door mijn steekkeuze en de kleuren van het materiaal deed het resultaat me wat denken aan Tweed.

I made this jacket with some yarn I bought in Oostende a few months ago in a small yarn shop with a very friendly shop owner (Wolhaven in the James Ensorgalerij ->#nosponsor). I fell for the bleached colours and the irregular shape of the yarn and it turned out t be made from recycled material. I liked the yarn a lot for this project. But I wouldn't use it for clothes, it is a bit rough. Because of the colours and the stitch I choose, the result reminds me a bit of tweed fabric. 

DIY: gehaakt tweed hoesje voor mijn tekenboekje/crocheted tweed jacket for my new sketch book

Meer haakprojecten via deze tag of op mijn Ravelrypagina. /More crocheted projects here or at my Ravelry page

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van dit materiaal. Ik kocht het op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought thos material  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com