woensdag 31 augustus 2022

Geklets: Over mijn vakantie, wat blogdingen en in ear's....


Miljaar zeg, we zijn alweer aan het einde van de zomer gearriveerd. Time flies when you're having fun. En anders ook volgens mij. Dat heet ouder worden, dan vliegt dat allemaal wat sneller voorbij. 


Mijn zomervakantie

Mijn zomervakantie is ondertussen alweer 2 weken voorbij, en ik ben alweer een jaartje ouder geworden. (55)

En als ik terugblik naar mijn vakantie, zagen die 5 weken vrijaf er deels toch wat anders uit dan ik had gepland.

Ik vertrok in de eerste week met een beetje een klein hartje voor een kleine 2 weken naar Parijs, maar stond enkele dagen later - met een beetje een bedroefd hartje - alweer terug in mijn woonkamer.

Ik vertrok met een klein hartje omdat ik een met een wat onverklaarbare soort van rugpijn vertrok en ik wist dat het er bovendien zeer heet zou worden (de voorspelling had het over 36 graden op de heetste dag). Ik keerde weer omdat de onverklaarbare rugpijn toch echt wat te dominant was en ik me allerlei scenario's voor de geest haalde waar ik op mijn eentje in Parijs niet mee geconfronteerd wilde worden. Dus hield ik het na enkele dagen waarin ik niet ver van mijn verblijfplaats durfde weg te gaan, bijna niets durfde eten voor in het geval er iets mis was met het 1 of ander onderdeel van mijn spijsvertering, en bij elke beweging pijn had voor bekeken en boekte ik mijn ticket om naar "onmiddellijk". Dat de max temperatuur op de heetste voorspelde dag ondertussen in de voorspelling was gestegen van 36 naar 42 was een extra factor. Resultaat is dat ik maar 2 dagen toffe dingen deed in Parijs, ik nu een lang onafgewerkt te-doenlijstje heb voor Parijs en mijn hunkering om rond te struinen in de Parijse straten niet bevredigd is.

De onverklaarbare pijn komt en gaat en is vooralsnog nog steeds onverklaarbaar, maar wordt onderzocht.

Daardoor kwam er natuurlijk wél tijd vrij voor andere dingen. Dus maakte ik een paar dagen oorbellen, kuiste ik een beetje extra (dat is alweer niet meer zichtbaar overigens), maakte ik in een impulsieve bui een tof kledingstuk na dat ik een tijdje geleden kocht, werkte ik een gebreide sjaal af die al maanden op de laatste ingrepen lag te wachten, bezocht ik wat mensen die ik graag zie en werd mijn vakantie een pak rustiger en ontspannender dan ik had verwacht. En dat was ook fijn.

In het staartje plande mijn lief nog een lang weekend in Luxembourg (de stad in het land) voor ons beiden, en daar zal ik uitgebreid op terug komen ergens de komende maanden. Voila, kort samengevat mijn zomer ... .


En weer aan het werk...

En dan weer terug aan het werk. Door de inhoud van mijn werk starten ik en mijn teamgenoten nooit op ons gemakske aan een nieuw werkjaar. Het is bij ons altijd "eindigen" in een zware drukke rush en "opnieuw starten" in wat de drukste periode van het werkjaar is. 
En dit jaar is dat omwille van de Oekraïnecrisis nog veel erger. Er zullen daardoor helaas flink wat kinderen nog niet op 1 september op de schoolbanken zitten wegens nog geen school.
We eindigden met een achterstand van enkele weken (in normale tijden eidigen wij nooit met achterstand). En die achterstand is doorheen de zomervakantie alleen maar groter geworden. 

Dus is het nu zwaar alles geven om vervolgens snakkend naar adem neer te ploffen in mijn zetel. Maar ik heb voor mijn vakantie ontdekt dat ik dat ritme goed kan verdragen als ik tussendoor nog vakantie inplan. Dus staat er alweer 2 weken vakantie ingeboekt op een moment in de nabije toekomst waarin die "begin-van-het-nieuwe-werkjaarwerkdruk" wat getemperd zou moeten zijn en dan trek ik met mijn lief eindelijk naar Lissabon. Dat stond gepland voor de lente van 2020 maar dat is toen om evidente redenen niet doorgegaan. 

Ondertussen stapelen de overuren zich op, maar dat geeft me ook de kans om indien nodig  nog eens ergens een dagje vrij te nemen.


Nieuwe in ear oortjes en ik ben niet tevreden

Is het jullie ook al opgevallen dat nieuwe spullen vaak minder goed zijn dan de oude? 

Ik gebruik al vele jaren met veel plezier een in ear koptelefoon van Bose. Duur op het eerste zicht, maar ik kan de gewone oortjes in mijn oren echt niet verdragen: ze passen niet, vallen er uit en doen pijn. 
Die van Bose zijn anders gevormd en hebben een opzetstuk van silikonen die het draagcomfort nog groter maken. Ik gebruik ze om naar muziek te luisteren via mijn smartphone, maar tegenwoordig steken ze tijdens de werkuren zowat altijd in mijn oren omdat ik ze ook gebruik om handenvrij te telefoneren. Bijkomende bonus is dat hun geluidskwaliteit bijzonder goed is.

Ik heb ze al een paar keer moeten vervangen omdat de draad versleten geraakte en doorbrak. En ook nu was dat helaas weer het geval. Aan 1 kant heb ik geen geluid meer.
Nog meer helaas is dat ik ze niet meer kan vinden. Ze blijken overal uitverkocht en worden niet meer gemaakt. 

boven: oude mét draad
onder: nieuwe draadloze

De nieuwe versie zijn in ears zonder draad....
En daar had ik niet veel zin in, maar omdat ik niks anders vind, ben ik toch overstag gegaan. 

Maar wat een ondingen zijn die wireless oortjes zeg!
Ze werken alleen op mijn smartphone, niet op mijn laptop(s). Dat laatste zou nochtans ook moeten gaan volgens de info die ik er over vind, maar beiden (privé en werk) mijn laptops slagen er niet in om de oortjes toe te voegen aan de blue tooth producten die via mijn laptop gebruikt kunnen worden. De laptop vindt de oortjes wel, maar kan ze blijkbaar niet toevoegen.  
Ik kan ze ook niet meer gebruiken als ik in een museum een audiogids meekrijg of  in het vliegtuig samen met mijn lief met elk onze oortjes via een verdeler naar een film op mijn smartphone kijken ...

Bovendien zijn die ondingen veel groter waardoor ze niet meer comfortabel in mijn oren zitten en pijn doen na een tijdje gebruik.

Tenslotte vind ik het zooooooooo onhandig dat ik die moet opladen! Na een paar uur zijn ze leeg en moet ik op zoek naar een stopcontact. 
Ik heb overigens dan maar speciaal gekozen voor een versie waarbij de oortjes aan mekaar verbonden zijn met een draad omdat ik mezelf ken en weet dat ik die dingen anders voortdurend kwijt ben. Maar toen ik nog wat extra info wilde opzoeken, bleek ook dit product alweer niet meer verkrijgbaar.

Ik vroeg ten einde raad wat hulp in een winkel in de hoop een beter alternatief te vinden, maar daar vertelden ze me dat tegenwoordig iedereen wireless wil .  En dat snap ik niet: want dat is zoveel ambetanter omdat ze daardoor niet makkelijk met gelijk welk apparaat te gebruiken zijn én ze bovendien opgeladen moeten worden.  

Bon, als iemand een tip heeft waar ik in ear hoofdtelefoons kan vinden mét draad , aangenaam zittend (dus geen gewone halve rondjes en harde plastiek) en met goede klankkwaliteit: shoot!


Blogdingen

- Ik prutste wat aan mijn blog, waardoor je mijn zijbalk nu onderaan terug vindt. Ik hoop dat mijn blog hiermee wat mooier wordt op smartphone en de foto's komen zo ook op de pc beter tot hun recht. 
Het is alleen onderaan wel een beetje een rommeltje aan het  orden, dus daar ga ik nog wat aan verder prutsen.

- Verder blijft de miserie met Bloglovin' aanhouden waardoor ik soms weken geen toegang heb tot de blogs die ik graag lees. 
Ik heb geprobeerd om dan maar Feedly te gebruiken maar daar lijkt nu ook vanalles veranderd te zijn en vooral betalend te zijn geworden waardoor ik als ik niet betaal daar eigenlijk ook niet echt meer terecht kan (ik verwijderde er wat blogs in de hoop er wat anderen te kunnen toevoegen. Maar ik kan blijkbaar sowieso geen blogs meer toevoegen, ook niet als ik er anderen heb verwijderd. Of het moet zijn dat ik de 'toevoegen'knop niet meer vind? Weet iemand daar het antwoord op?). 

En toen las ik ergens iemand die vertelde dat ze de blogs gewoon via de blogroll op haar blog leest. En dat leek me een goed alternatief. Dus probeer ik nu elke keer als Bloglovin' effe werkt blogs van daar uit te importeren in mijn blogroll op mijn blog . 
Dat heeft als gevolg dat mijn lijst met favoriete blogs (vroeger in zijbalk, nu onderaan) veel en veel langer is geworden. Dus als je eens zin hebt om er in te grasduinen; er zit veel moois tussen! 

Hoe houden jullie een zicht op de nieuwe artikelen van de blogs die jullie volgen?

- Bij het nakijken en updaten van mijn oude blogartikelen ben ik nu in september 2015 aanbeland. Ik vind het nog altijd heel plezant om mijn eigen oude blogartikelen terug te lezen. Maar ik vrees wel dat als ik ooit helemaal rond ben, ik alweer terug opnieuw moet beginnen. Ik zie in oudere reeds nagelezen blogartikelen alweer vanalles staan dat ik wil aanpassen. 

- Ik heb ook wat aanpassingen doorgevoerd aan het reactieformulier omdat ik van veel mensen hoor dat ze niet meer kunnen reageren op mijn blog. Maar het aantal reacties neemt niet toe dus ik vermoed dat dat probleem nog steeds niet opgelost is. 
Je zou me een groot plezier doen om het te laten weten als het niet lukt: stuur me dan een mailtje met beschrijving wat er niet lukt en/of een printscreen. Dan probeer ik uit te zoeken wat ik er aan kan doen. Ik weet namelijk nog steeds niet wat/waarom het niet lukt want bij mij lukt het wel.
Mail me naar: bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com. Vervang in het mailadres de (at) door @, ik schrijf dat namelijk zo om te vermijden dat mijn mailadres wordt opgepikt en bedolven door spam. 


Links en tips

  • De kerstvakantie gebruikte ik om de LOTR-films nog eens allemaal achter mekaar te bekijken. Deze keer ben ik voor de Harry Potterfilms gegaan en dat was zowaar zeer hard genieten! Ze staan momenteel allemaal op Netflix.
  • VRT lijstte op wat de belangrijkste verkeersregels zijn voor fietsers. Als fietser ondervind ik zeer veel hinder van medefietsers die de verkeersregels niet naleven en me in gevaar brengen. De overtredingen die ik het gevaarlijkst vind staan zelfs niet in het VRT-lijstje: spookrijden en langs rechts inhalen. 
  • Ik word erg blij van de content van dit instagramaccount. Die toont de vrolijkheid van het hedendaagse diverse  België.
  • En ook ik ben gevallen voor de vrolijke beestenboel van Knucklebumpfarm. Ik moet altijd wat lachen met de kwade Rico, de braspartij van Jason en Jennifer en de grappige snoet van Emmanuel, ben vertederd door de schattige oortjes van Malcolm, en heb al veel geleerd van de info die boerin Taylor meegeeft in haar stories. 
  • Ook de stories van mme Zsazsa zijn vaak zo vrolijk makend grappig!
  • Voor mensen met schoolgaande kinderen: VRTNWS maakte een handig overzicht van  de facturen in het onderwijs wat mag en mag niet aangerekend worden.


Foto's: allemaal dahlia's uit mijn tuintje!

Ter info: ik heb een reclame- en sponsorvrije blog. Ik heb deze blogpost dan ook uit vrije keuze en zonder enige vorm van vergoeding geschreven. 

Meer blogartikelen met geklets via deze tag ...




15 opmerkingen:

  1. Ik kan reageren. Ik vind het wel wat omslachtig (zoals bij alle blogspot blogs) maar het kan wel.
    Bovenaan het reactieformulier kies ik reageren met naam en website, en dan is alles OK.
    (het godsonmogelijk gruwelijk vervelendste aan reageren op blogspot blogs vind ik dat in bovenvermelde procedure, de website niet onthouden wordt. Dus die moet ik keer op keer weer ingeven).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet ook niet goed wat er juist misloopt bij anderen, dus alvast bedankt om te beschrijven hoe jij het doet!

      Verwijderen
  2. Nog even dit: ik gebruik al jaren feedly, en betaal er niet voor.
    Ik moet zeggen: als ik een tijdje geen nieuwe blogs toegevoegd heb, moet ik altijd zoeken hoe dat nu weer moest. En blijkbaar is het nu veranderd, want ik kan me niet herinneren hoe het vroeger was.
    In ieder geval, je hebt aan de linkerkant van je scherm je lijst met gevolgde blogs, en nog linkser (hehe) daarvan een lijstje met icoontjes onder elkaar. Klik op het tweede (Follow Websites, Twitter, Reddit en zo nog wat) en dan kan je de URL's ingeven van de blogs die je wil volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reageren lukt me wel. Hopelijk kun je die fijne oortjes nog ergens vinden. Verder lees ik de blogs die ik volg via de zijbalk op mijn eigen blog, waar steeds de nieuwste berichten bovenaan staan. Dat kun je via je dashboard instellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel, zo doe ik het nu ook, ik heb ze nu wel onderaan gezet ipv in de zijbalk.

      Verwijderen
  4. Je dahlia's zijn prachtig! Door jou heb ik nu ook dahlia's in mijn tuin en ik geniet er echt van.
    Jammer van je vakantie in Parijs en ik hoop dat de oorzaak van de rugpijn gevonden wordt en dat er iets aan gedaan kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijne bloemen hé! En hoe meer je ze plukt, hoe meer bloemen!

      Verwijderen
  5. Ik kan enkel nog reageren via een privévenster. Heb ik ondertussen bij quasi elke blog :((( Els (DDFZ)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Very pretty. Thanks for joining #Allseasons but don't forget to comment

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik dacht dat je gestopt was met schrijven. Ik krijg nooit updates van jou in mijn WordPress reader. Wel van andere Blogger bloggers. Ik zal dus wat regelmatiger op mijn (ex) Blogger account moeten kijken.
    Jammer van de mislukte vakantie, maar je bent niet alleen. Ook voor mij/ons was het een vakantie in mineur vanwege de warmte.
    Mooi zijn ze hè, de dahlia's. Ik ben er helemaal zot van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik krijg wel updates van wordpressblogs. Is dat al lang dat je geen updates meer krijgt van mij? Wat ik heb wel bijna 2 maanden niet geblogd, ben pas deze week opnieuw begonnen. Misschien is dat de reden? Soit, het is me vaak een raadsel wat er achter de schermen allemaal gebeurd. Een neefje van me kan nu weer bijvoorbeeld zijn bloggerposts niet meer delen op facebook ... En omdat er zo enorm veel minder actieve bloggers zij, is het niet meer zo makkelijk als vroeger om elders het antwoord op het probleem te vinden.

      Verwijderen
  8. Oh, al heel lang. Meerdere maanden. Die van Mevrouw W. krijg ik sporadisch, van Mevrouw Niekje ook nooit. Heel vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com