maandag 11 juli 2022

Geklets: vakantie, vakantieplannen en vakantiemodus

Geklets: vakantie, vakantieplannen en vakantiemodus

Op de moment dat ik dit schrijf, zit mijn eerste vakantiedag er op. En er zullen er nog vele volgen want mijn 5 weken durende zomervakantie is begonnen. Dat betekent overigens ook dat ik er hier - alweer zeg!- even de blok opzet: ook mijn blog gaat in vakantiemodus maar er staan hier al zoveel artikelen op dat je gerust uren lang kunt rondhangen als je graag wat van me wil lezen. 

Geklets: vakantie, vakantieplannen en vakantiemodus

Werk

De zomervakantie is absoluut welverdiend, al zeg ik het zelf! Het blijft namelijk stikkedruk met een voor mij nieuw gegeven: achterstand.  Normaal zijn we bij met het werk, maar sinds een paar maanden lukt dat echt niet meer. Ik heb geprobeerd om voor mijn vakantie (en die van de scholen) nog zoveel mogelijk van die achterstand weg te werken. Want anders ligt dat er na de vakantie nog altijd als een onoverzienbare berg naar mij te lonken met een hoop (terecht) gefrustreerde 'klanten'* als gevolg. Ik kom liever op een andere manier terug uit vakantie. 

* Die 'klanten' staat trouwens bewust tussen haakjes. In onze branche is dat tegenwoordig de term die gebruikt wordt om de mensen aan te duiden voor wie we werk verzetten. Maar ik ben daar niet zo blij mee. Ik werk namelijk in de sociale sector. Mijn 'klanten' moeten niet betalen, ik bied geen commercieel product aan en ik had het dan ook liever gehouden bij de oude term 'clienten'. Die dekt de lading beter. Maar ook in de sociale sector dringen de economische en commerciële wetmatigheden hoe langer hoe meer binnen. Helaas. 

Maar ik wijk af, ik was eigenlijk helemaal niet van plan om het voorgaande te vertellen. Ik heb geen idee hoe ik daar nu ineens over aan het kwebbelen blijk te zijn. 

Terug naar de vakantie die net begonnen is. 
Na een paar zeer drukke werkweken.
Die ik afsloot met een beetje minder werkachterstand dan enkele weken geleden.
Niet helemaal waar ik op gehoopt had want ik wou de achterstand helemaal weg. Maar wél het resultaat van zeer noeste arbeid van mezelf en mijn collega's en daar mogen we best fier op zijn. En dus verdienen we die vakantie dubbel en dik.

Ik wil proberen deze keer niet in de val te trappen die ik hier beschreef. Maar of dat helemaal gaat lukken, weet ik niet. Ik heb toch een heel lijstje van dingen in mijn hoofd die ik graag zou willen doen deze zomer.

Geklets: vakantie, vakantieplannen en vakantiemodus

Parijs

1 ding dat al zeker staat te gebeuren, is - uiteraard - een tripje naar mijn geliefde Parijs. Op mijn eentje. Ik kreeg al een hoop toffe tips van dingen die ik er kan doen deze zomer (merci Eva!) en het wordt er  ongetwijfeld zeer plezant. 

Toch zal het ook deze keer geen reisje zijn zoals voor de coronacrisis, want het virus waart weer zeer enthousiast rond en ik wil toch echt vermijden het ergens in Parijs op te lopen. Ik ben 1 van die uitzonderingen die het coronavirus vooralsnog heeft kunnen ontlopen, en ik vrees dat ik toch echt eens voor de bijl zal gaan. 

Maar liefst niet in Parijs; ik ben nog altijd niet bekomen van die keer dat ik er een dikke vette buikgriep opliep. Ziek zijn ver van huis is echt niet plezant heb ik toen geleerd. 

Om dat de vermijden plan ik om veel buitenactiviteiten te doen en op openbaar vervoer toch maar weer mijn mondmasker boven te halen. 

Bij deze een oproep: heb je weet van een supertoffe openluchtplek in Parijs - een park/bos/plein/markt ... - die ik zeker niet mag missen: laat zeker een berichtje achter!

Geklets: vakantie, vakantieplannen en vakantiemodus
ik in de zomer van 2000


Turnhoutsebaan fietsstraat

Op 1 van mijn laatste werkdagen kon ik eindelijk gebruik maken van de vernieuwde Turnhoutsebaan. Voor diegenen die de Turnhoutsebaan niet kennen: dat is een straat die Borgerhout doorkruist richting centrum van Antwerpen en die eigenlijk veel te smal is voor de hoeveelheid verkeer dat er door komt. De voetpaden zijn te smal voor de grote hoeveelheid mensen die er rondlopen, er zijn geen fietspaden - fietsers moeten gewoon mee de straat op tussen de auto's, er is een druk gebruikte bus- en tramstrook, aan elke kant parkeerplaatsen die niet verhinderen dat ook op de rijbaan zelf nog zeer intensief dubbel geparkeerd wordt, en als fietser is die baan levensgevaarlijk. Ik rij er al 20 jaar zowat dagelijk (toch op werkdagen) 2 keer over met mijn fiets en dat vraagt bijzonder veel concentratie, snelle reflexen en goede kennis van de verkeersregels.  

Geklets: vakantie, vakantieplannen en vakantiemodus


Er gebeuren veel ongelukken op de Turnhoutsebaan en daar zijn vooral fietsers het slachtoffer van. Ik ben zelf ook ooit van mijn fiets gereden door een onoplettende chauffeur, gelukkig zonder veel erg. Mijn fiets bleek wel total loss, maar fysiek was ik gelukkig in orde. 

Omdat de Turnhoutsebaan een gewestweg is, valt ze onder de bevoegdheid van de minister en niet van de stad. En die minister besliste onlangs dat de straat omgebouwd moest worden tot een fietsstraat.  Auto's mogen er nu nog max 30 rijden en moéten achter de fietsers blijven. Het is er gedaan met hun heerschappij.
Dat alles zou  moeten resulteren dat het gemotoriseerd verkeer richting stad via de Plantin en Moretuslei gebeurt ipv via deze veel te smalle straat en dat het voor de fietsers veiliger wordt. 


Ik ben niet onverdeeld gelukkig met deze beslissing. Het is een absolute grote stap vooruit: het is beslissing die de auto van zijn troon stoot en dat is op die plek absoluut terecht. Ik vraag me telkens af wie er toch in die auto's richting stad zitten. Anno 2022 ga je toch écht niet meer met de auto naar de stad: zo inefficient en ouderwets... . Het geeft ook eindelijk ruimte aan de fietsers.

Geklets: vakantie, vakantieplannen en vakantiemodus



Maar ik ken het verkeer daar een beetje en ik kan me niet voorstellen dat er daar veel chauffeurs achter de fietsen gaan blijven hangen. 
Die keer dat ik voor het eerst over de oogverblindend rode talud reed, merkte ik dat ook: de chauffeurs reden beduidend minder snel, ik voelde me als fietser eindelijk gerechtigd om de ruimte in te nemen die ik nodig had, maar ik zag de éne na de andere auto fietsers inhalen via de busstrook.... 
En het dubbel parkeren ging even hard door als voorheen.

Ook al ziet de transformatie tot fietsstraat er nu spectaculair uit, ik vrees dat er in de praktijk indringendere maatregelen nodig zijn om deze straat leefbaar te krijgen (want eerlijk is eerlijk: dat is ze op deze moment voor geen enkele weggebruiker. ) Ik denk dat deze straat minstens enkel richting zou moeten worden viir Gemotoriseerd gebruik als men er echte verandering wil. Maar hopelijk vergis ik me en luidt deze transformatie een kanting in in d ementaliteit van de verkeersgebruikers aldaar. De tijd zal het ons leren.

Hier lees je een opinie over de transformatie. 

Geklets: vakantie, vakantieplannen en vakantiemodus


Pollenellende

Het begon een goede maand geleden: druipneus, niezen, kriebel in de keel en hoesten hoesten hoesten. Ik werd toch wat ongerust en deed een zelftest: geen corona. Ik bleef toch wat ongerust en trok voor een extra test naar de apotheker, maar ook daar geen corona. En de dag daarna deed ik weer een zelftest want ik had een ongeruste vader: weer negatief. Hooikoorts dus.

Ik heb nooit een diagnose gekregen van een huisarts, maar ik vermoed al lang dat ik een beetje allergisch ben voor pollen in de lucht. En die blijken er dit jaar extreem veel te zijn.
Het is dan ook voor het eerst dat ik er zo uitgesproken veel last van heb. 
Ik pak op aanraden van de apotheker elke dag een pilletje, bleef een tijdje uit de tuin en liet de ramen liefst gesloten tijdens de dag en lop heelder dagen verontschuldigend te mompelen dat ik geen corona heb maar hooikoorst. 
Maar ik heb eerlijk gezegd geen zin om me te blijven opsluiten, dus ik trek er de komende dagen toch een paar dagen op uit in de natuur. Mét pilletje, neusdruppels, oogdruppeltjes en veel zakdoeken. 
Ervaren jullie daar ook zoveel last van?


Geklets: vakantie, vakantieplannen en vakantiemodus




Links en tips

- Kijk en huil: dit is 'een groene oase' volgens de normen van het stadsbestuur van Antwerpen... . Ik geef toe: er staat meer groen dan voorheen . Maar daarmee is ook alles gezegd... 
- Ik ben sinds de allereerste keer dat ik dit nummer hoorde fan. Ik was toen nog erg jong en ben dus al lang fan. Ik ben blij dat ze door 'Stranger Things' terug de aandacht krijgt die ze verdient. En dit is een hilarische activiteit, van het filmpje word ik instant goed gezind.
- Wist je dat er overal rondom ons makkelijk fossielen te vinden zijn? Ge moet het alleen weten, en vanaf nu weet jij het ook ... 
- Ik had er in eerste instantie niet zoveel zin in, maar mijn lief wilde het graag zien. En toen bleek het heel interessant te zijn! 'Secrets of the Saqqara Tomb', over de ontdekking van een ongeschonden Egyptisch graf.
- Ik ontdekte het instagramaccount van Hair Buddha en stel vast dat ik zijn reacties op knip- en verfbuurten van haar heel grappig vind. Ik kan niet uitleggen waarom. Momenteel is hij met zijn gezin op reis in IJsland en in zijn stories laat hij ons meegenieten. Ik krijg er zowaar zin van om er ook eens naartoe te gaan. 

Geklets: vakantie, vakantieplannen en vakantiemodus
Piepjonge versie van de eigenaar van deze blog ...



Rest mij enkel nog jullie een heel fijne zomer toe te wensen en na de zomer ben ik - een hoop nieuwe ervaringen rijker - terug op post ! 


Foto's: random gekozen ergens op mijn blog + vers gemaakt op de Turnhoutsebaan + uit mijn collectie oude analoge foto's... 
Meer geklets via deze tag ....

6 opmerkingen:

  1. Misschien dat dagelijkse controles en boetes uitdelen helpen op de Turnhoutsebaan, om alle foutparkeerders en anderen die de regels aan hun laars lappen tot inkeer te brengen. Maar sommigen zijn erg hardleers.
    Ik wil je een hele fijne vakantie wensen!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com