maandag 14 februari 2022

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

In de stadswijk Cimiez in Nice is veel te zien: er is het museum van Matisse (waar we niet zijn geweest), maar er zijn ook Romeinse overblijfselen, een mooie olijfboomgaard en het klooster mét tuinen.

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

Het klooster stond op ons tedoen-lijstje en om daar te geraken moesten we eerst even voorbij overblijfselen van een arena.

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

We beperkten ons tot het piepen door een gat in de muur: we bleken niet veel zin te hebben in oude stenen.

Nice: Cimiez: de tuinen en het kloosterNice: Cimiez: de tuinen en het klooster

De arenaresten worden omringd door mooie oude knoestige olijven in een kleine boomgaard. 

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

De zon speelde er ondeugend tussen de takken van de bomen, daarbij een groep kinderen begeleidend die er even verpozing zochten in de lommerte. 

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

Toen ik voor het eerst olijfbomen zag, was ik een beetje teleurgesteld. Olijfbomen worden namelijk niet erg groot en ik hou van grote majestueuze bomen.

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

Maar die teleurstelling is al lang verdwenen want de omvang en knoestigheid van oude olijfkomen en de mooie grijsgroene kleur van de blaadjes hebben ondertussen mijn hart gestolen. 

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

Ik vond het dan ook geen straf om op mijn gemak doorheen de bomen richting klooster te stappen.

Nice: Cimiez: de tuinen en het kloosterNice: Cimiez: de tuinen en het klooster

Het kloostermuseum bleek gesloten en in de kerk was een misviering bezig waardoor ook de kerk tijdelijk niet toegankelijk was voor ander publiek. 

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

Maar dat vonden we niet erg: we hadden niet veel zin om onze tijd binnen door te brengen.

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

Het klooster bevat op zijn gronden ook een zeer oude kloostertuin en die konden we wél bezichtigen.

Nice: Cimiez: de tuinen en het kloosterNice: Cimiez: de tuinen en het klooster

Voor historici zal die tuin ongetwijfeld indrukwekkend zijn, maar ik vond er niet zo veel speciaals aan. Ik zag er bloemperken en paadjes: mooi, maar niet echt bijzonder dus.

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

Wat me erg kon bekoren was het uitzicht op de vallei beneden ons. Het klooster ligt namelijk op een heuvel. 

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

En ik genoot - al zittend op een bankje - niet alleen hard van het uitzicht maar ook van de dartelend rondvliegende zwaluwen die duidelijk hun onderkomen hadden onder de balken van de kloosterdaken. 

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

Zwaluwen en hun kreetjes zijn voor mij - samen met het gesjirp van krekels - hét geluid van de zomer. Ik vind dat echt heerlijke vogeltjes! Ze lijken zo zorgeloos en zijn altijd aan het spelen. 

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

Wil je ook eens tussen de oude olijfbomen flaneren of zwaluwtjes horen? Hier moet je zijn!

Nice: Cimiez: de tuinen en het klooster

Meer blogartikelen over Nice via deze tag.

3 opmerkingen:

  1. All these photos are wonderful. Beautiful tree captures..
    Have a great day!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. My, what fabulous ancient building! And the olive trees would capture my attention, too!

    Feel free to share at My Corner of the World

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook prachtig! Ik ben fan van olijfbomen, helemaal sinds ik op Corfu geweest ben, daar waren ze talrijk. en in Puglia staan er 60 miljoen. Ze hebben iets, net als palmbomen en bananenbomen. Het zal het tropische zijn wat we hier niet hebben (maar waarschijnlijk wel steeds meer krijgen, als de opwarming zo door gaat). in ieder geval anders dan ik gewend ben, en daar houd ik van.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com