woensdag 2 maart 2022

Antwerpen: Expo Da Vinci

Antwerpen: Expo Da Vinci

Na lang te hebben binnen gezeten  omwille van gezondheidsproblemen, snakte ik er erg naar om nog eens een stapje in de wereld te zetten; Toen ik ergens reclame zag voor de tentoonstelling "Expo Da Vinci' in de Waagnatie in Antwerpen, leek me dat de ideale activiteit om me nog eens onder de mensen te begeven.

Antwerpen: Expo Da Vinci

Jaren geleden reisde ik eens met mijn toenmalig lief naar het mooie Toscane in Italië en we bezochten daar ook Vinci, het geboortedorpje van deze veelzijdige man. Ik herinner me zelfs niet meer of ik daar het museum bezocht (vermoedelijk wel, maar ik weet het echt niet meer), maar ik herinner me wel nog de kadootjes die ik er kocht voor een aantal mensen in mijn omgeving: plezante schaalmodellen van een aantal van zijn ontwerpen om aan het plafond te hangen. Mijn eigen exemplaar is helaas achtergebleven bij mijn toenmalig lief ;) . Ik hoop dat hij er nog altijd plezier van heeft.

Antwerpen: Expo Da Vinci

Leonardo Da Vinci was een veelzijdige man die op allerlei vlakken zeer beslagen was. De meesten onder ons kennen hem als schilder van 1 van de bekendste kunstwerken ter wereld: de Mona Lisa.

Maar de man was naast een indrukwekkende kunstenaar ook de uitvinder van allerlei mechanische toestellen en technieken die ook vandaag de dag nog altijd gebruikt worden.

In de waagnatie in Antwerpen loopt er momenteel een tentoonstelling waar een aantal modellen van zijn uitvindingen tentoongesteld zijn. Een deel van de mechanismen die je er kan zien kan je zelf doen bewegen. 

Sommigen van die uitvindingen werkten niet en deden me eerder denken aan de uitvindingen van Panamarenko.

Antwerpen: Expo Da Vinci

Maar anderen waren zeer nuttig en maken vandaag nog altijd standaard deel uit van veel machines en werktuigen.

Antwerpen: Expo Da Vinci

Het is zeer indrukwekkend om die mechanismen zo allemaal bij mekaar te zien omdat het daardoor des te opvallender is dat deze man niet eens een keertje per ongeluk iets bruikbaars had uitgevonden, maar echt een massaal groot aantal belangrijke uitvindingen op zijn naam heeft staan. 

Antwerpen: Expo Da Vinci

Geen toevalstreffers bij hem dus, maar echt het resultaat van het geniaal brein van deze man.

Antwerpen: Expo Da Vinci
Dit is het duurste kunstwerk ooit verkocht en wellicht werd het niet echt door Da Vinci gemaakt. Men weet niet waar het zich sinds de verkoop bevindt.

Naast uitvinder, was Leonardo Da Vinci ook een zeer getalenteerd kunstenaar. Op de tentoonstelling staan een aantal kopieën van zijn werken tentoongesteld.
De info bij de werken vertelt ons dat van sommige werken erg getwijfeld wordt of ze wel écht door hem gemaakt werden.

Antwerpen: Expo Da Vinci
Detail uit een kopie van een werk van Da Vinci, gekopieerd door Rubens. Het originele werk is verloren gegaan.

Het was fijn om zo'n grote collectie werken van hem bij mekaar te zien, maar het waren duidelijk kopieën en dat kan toch echt niet tippen aan het echte werk. 

Antwerpen: Expo Da Vinci

Maar wellicht is het niet haalbaar om de echte werken op deze manier bij mekaar te krijgen. 

Antwerpen: Expo Da Vinci

Da Vinci was niet alleen uitvinder en kunstenaar, maar hij ontleedde ook lichamen van mensen en dieren waarvan hij vervolgens gedetaillerde tekeningen maakte die de wetenschap een stapje verder bracht in het ontrafelen van de anatomie van mens en dier. Daar was niet veel van te zien op de tentoonstelling en dat vond ik spijtig.

Antwerpen: Expo Da Vinci

De tentoongestelde werken staan in de Waagnatie, een grote donkere hangar net naast de Schelde op het eilandje in Antwerpen.

Antwerpen: Expo Da VinciAntwerpen: Expo Da Vinci

Vlakbij staat ook het rijtje oude havenkranen tentoongesteld. Ze zijn niet meer in gebruik, het zijn museumstukken.

Antwerpen: Expo Da VinciAntwerpen: Expo Da Vinci

De tentoonstelling kost voor een volwassenen 15 euro (en de museumpas geldt hier niet) en dat vond ik best prijzig. Hetgeen tentoongesteld was vond ik interessant, maar ik had voor die prijs toch net iets meer verwacht. 

Antwerpen: Expo Da Vinci

De Expo Da Vinci loopt nog tot 6 maart,  dus als je snel bent kan je er nog gaan kijken. Meer info vind je op deze website. 

Antwerpen: Expo Da Vinci

Meer blogartikelen over musea via deze tag...

2 opmerkingen:

  1. What a fantastic exhibition! I love the art body works. Thanks for joining #Allseasons

    BeantwoordenVerwijderen
  2. That is so very cool. Very nice. #Allseasons

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com