maandag 5 juli 2021

dieren: kleine rode beestjes

dieren: kleine rode beestjes

Een paar jaar geleden betrapte ik een schattig mensenschuw gestreept kevertje dat ik toen zo op de foto vastlegde. Wat opzoekwerk leerde me dat het op de pijamaschildwants ging.

dieren: kleine rode beestjes

Pijamaschildwants

Ik wist nog exact waar ik dat beestje had gezien en ik vroeg me af of ze er  - ondertussen 4 jaar later - nog altijd zouden zitten.

dieren: kleine rode beestjes

Ze zaten in een schermbloemige plant - fluitenkruid of zo - in de berm aan de overkant van mijn straat. 

dieren: kleine rode beestjes

En ja hoor! Het duurde niet lang vooraleer ik ze in het vizier had.

dieren: kleine rode beestjes

Ik besloot ze weer eens te proberen fotograferen en dat vonden ze nog altijd niet fijn.

dieren: kleine rode beestjes

Lieveheersbeestjes

Bleek dat mijn wandeling van die dag vol rode beestjes zat, want toen ik wat verderop heelder bossen netels tegenkwam, bleken die echt propvol lieveheersbeestje te zitten.

dieren: kleine rode beestjes

Velen onder hen waren druk doende zichzelf voort te planten en dat was bijzonder grappig om te zien: het mannetje zit bovenop het vrouwtje en schommelt er lustig op los .  

dieren: kleine rode beestjes

Ik probeerde ze op de foto te krijgen en via de app obsidentify te ontdekken over welke soort het juist ging, maar dat was niet evident met al die prikkende netelbladeren.

dieren: kleine rode beestjes

Ik ben grote fan van lieveheersbeestjes.

dieren: kleine rode beestjes

Ze eten namelijk graag bladluizen en daar ben ik een pak minder fan van; 

dieren: kleine rode beestjes

Leliehaantjes

Er bestaan overigens nog mooie felrode insecten. Zoals de vuurwantsen, maar die zag ik de laatste tijd niet meer. Maar dichtbij huis, in mijn eigen voortuintje, kan ik momenteel ook nog het vraatzuchtige leliehaantje bewonderen.

dieren: kleine rode beestjes

Ik plantte de voorbije jaren bewust geen lelies meer omdat ze lelijk werden door de hongerige vreetbuien van de larven van het leliehaantje. Dat is een bloedmooie bloedrode kever die bijna uitsluitend in lelies terug te vinden is. Eens je ze in je tuin hebt, zijn ze moeilijk weg te krijgen. Dus besloot ik maar op te houden met het planten van lelies.

dieren: kleine rode beestjes

Maar bij mijn laatste dahliabestelling kreeg ik gratis een aantal leliebollen. Ik zette ze in een plantzak in plaats van in de volle grond in de hoop zo van deze mooie veelvraat verlost te blijven, maar dat was ijdele hoop. Ze vonden ook deze keer de weg naar deze blijkbaar lekkere plant.
Ook deze insekten zijn niet makkelijk te fotograferen: als je te dicht bij komt, laten ze zich gewoon vallen... .
Wonderlijk toch hé, de natuur ....

dieren: kleine rode beestjes

Meer blogartikelen met dieren in de hoofdrol ... 

12 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com