vrijdag 16 juni 2017

in het park: pijamaschildwants

in het park: pijamaschildwants

Toen ik in de rapte een verhuis van een lading slakken met huisjes naar het park aan de overkant had geregeld en ik terug naar huis stapte  - echt hé! waar blijven ze vandaan komen! Ik heb zo'n ongelooflijk klein tuintje en heb daar al zeker 100 joekels van slakken met huisjes uit geplukt! - viel mijn oog op een rood vlekje op een plant in de berm.


in het park: pijamaschildwants

Het rood vlekje bleek een roodzwart gestreept insectje te zijn. Heel mooi!
Dat moest dus gefotografeerd worden.


pijamaschildwants

Maar het diertje bleek een onwillig fotomodel. Elke keer als ik met mijn fototoestel - in de macrostand - dichterbij kwam, draaide hij naar de achterkant van de stengel. Als ik me dan vervolgens verplaatste, draaide hij weer... Hij wilde met zijn schone streepkens niet op de foto.
De eerste foto is daarvan het resultaat.


in het park: pijamaschildwants

Maar ik ben een geduldig mens en soms ook wat koppig. Dus stelde ik mijn fototoestel in op telestand en probeerde het stiekempjes opnieuw maar dan van op een afstandje. En dat lukte wel.
Kijk eens hoe mooi hij is!


pijamaschildwants

Toch bleef hij voelen dat er iets niet in de haak was, en na een tijdje besloot hij het zekere voor het onzekere te nemen en gewoon af te dalen naar de groene chaos op de grond zodat ik hem niet meer kon zien. 

pijamaschildwants

Ik heb nadien opgezocht wat voor soort dit is en het blijkt een pijamaschildwants te zijn. Weer wat bijgeleerd vandaag! 

4 opmerkingen:

  1. Lang leve de telelens. Wat heeft de natuur toch een hoop schoons te bieden. Je hebt er een oog voor hè. Ik heb de indruk dat het hier met de slakken nog meevalt. Ik heb een krop sla neergelegd en geen slak meer te bekennen :) Maar mochten ze weer opduiken doe ik net als jij en maak ik een wandelingetje naar een mooi uitzetplekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Not sure how you made such a simple subject look so pretty. Gorgeous photography.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com