woensdag 20 mei 2020

Parijs: Square de Batignolles

Parijs: Square de Batignolles

Afgelopen zomer exploreerde ik wat meer de omgeving van mijn logeeradresje in Parijs. Ik las een blogpost van "FVDV"  over een buurt op loopafstand van waar ik zowat altijd verblijf en ik wilde wel eens gaan kijken naar al de mooie plekken die hij beschreef. En zo geschiedde.

Parijs: Square de Batignolles

Het waren goede tips. Want ik ontdekte inderdaad een aantal mooie plekjes. 

Parijs: Square de Batignolles

Eentje daarvan - Parc Martin Luther King - besprak ik al eerder in een blogpost.

Parijs: Square de Batignolles

Maar dat prachtige park bleek niet het enige groene plekje dat een bezoekje waard was in die buurt. 

Parijs: Square de Batignolles

Onderweg terug richting logeeradres, passeerde ik nog een ander parkje: Square De Batignolles. 

Parijs: Square de Batignolles

En dat bleek een klein pareltje te zijn!

Parijs: Square de Batignolles

Ik viel als een blok voor de prachtige dikke oude bomen die in het parkje stonden. 

Parijs: Square de Batignolles

Ze werden sfeervol van mekaar gescheiden door kleine klaterende beekjes met miniwatervalletjes en bruggetjes. 

Parijs: Square de Batignolles

Op de oever van het water prijkten mooie in figuur gesnoeide Japans aandoende bomen en struiken en de grasperken werden - zoals in alle Parijse parken - bevolkt door Parijzenaars van allerlei slag en pluimage die onder het beschuttende gebladerte van de bomen verkoeling zochten voor de genadeloos stralende zon .

Parijs: Square de Batignolles
Parijs: Square de Batignolles

In tegenstelling tot Parc Martin Luther King dat vrij recent werd aangelegd op ongebruikte spoorwegterreinen,  is dit park al een pak ouder: het werd aangelegd in 1862 onder bewind van Napoleon III als een Engelse landschapstuin. Dat heb ik toch allemaal gelezen in wikipedia :) . 


Parijs: Square de Batignolles

Momenteel kunnen de bewoners van Parijs hun parken niet in omwille van de quarantaine. Ik hoop voor hen dat deze maatregel in de nabije toekomst opgeheven wordt zodat ze opnieuw hun geliefde parken in kunnen! 


Parijs: Square de Batignolles

Meer Parijs via deze tag of op deze pagina ... 

3 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com