maandag 25 mei 2020

Ertbruggebos: krullende varentopjes

Ertbruggebos: krullende varentopjes

Varens vind ik wonderlijk mooie planten. En ik was dan ook ontroerd toen ik er enkele weken geleden terug een paar zag bovenkomen in mijn achtertuintje . Ondertussen staan ze in volle glorie mooi te wezen. 

Ertbruggebos: krullende varentopjes

Ik was de beplanting in mijn achtertuintje wat beu: daarom trok ik  alle klimop van de muren - ik lijk daar overigens wat allergisch aan te zijn - en ook de frambozen die ik de laatste jaren vaker niet dan wel plukte gingen de groencontainer in. 


Ertbruggebos: krullende varentopjes

Het plan is om deze planten te vervangen door stokrozen en zonnebloemen.


Ertbruggebos: krullende varentopjes

Maar momenteel is mijn achtertuin vooral een saaie woestenij van uitgedroogde aarde. 


Ertbruggebos: krullende varentopjes

Dus ik was zeer opgetogen dat de paar varens die ooit vanuit elders hier zijn komen aanwaaien terug boven kwamen. 


Ertbruggebos: krullende varentopjes

Toen ik laatst nog eens ging wandelen in een inmiddels mooi groen geworden Ertbruggebos, was er zoals altijd als ik de natuur in trek een extra traktatie: Deze keer bestond die uit overal opduikende prille varens met schattig krullende topjes. 


Ertbruggebos: krullende varentopjes

Ik vind varens zo schoon dat ik er een jaar of 2 geleden eentje aan mijn muur plakte in de woonkamer. 


Ertbruggebos: krullende varentopjes

Ik had toen wat bladeren en planten gedroogd tussen wat boeken.



Het plan was om daar een blaadjesbibliotheek mee aan te leggen als inspiratie voor tekeningen. Varens lenen zich namelijk bijzonder goed om te drogen.


Ertbruggebos: krullende varentopjes

1 van die gedroogde varens vond ik zo schoon dat ik hem voor de lol tegen de muur hield om te zien hoe dat stond. 


Ertbruggebos: krullende varentopjes

Dat bleek zo'n schoon zicht dat ik besloot hem gewoon vast te plakken. Ik knipte kleine stukjes plakband af en bevestigde de gedroogde varen stukje voor stukje op de muur boven de schouw en daar hangt hij nu nog. 


Ertbruggebos: krullende varentopjes

In het begin was de gedroogde varen nog mooi fris groen. 


Ertbruggebos: krullende varentopjes

Maar na een tijdje deed het licht zijn werk en verloor de varen zijn kleur tot een schoon maar niet zo fris warme gouden kleur. 


Ertbruggebos: krullende varentopjes

Op sommige momenten krulde hij hier en daar een beetje maar dat verdween vervolgens weer. 


Ertbruggebos: krullende varentopjes

De varen hangt er nu toch al een jaar of 2 schat ik en hij mag daar wat mij betreft nog lang blijven hangen.


Ertbruggebos: krullende varentopjes

Ik heb andere gedroogde varens als voorbeeld gebruikt om varens te proberen aquarellen, maar de eerlijkheid gebiedt me op te biechten dat ik het resultaat niet denderend vind. 



Er is geen kunstenaar - toch alvast niet met verf en borstel - aan me verloren gegaan  zoals je kan zien .... . 
Maar ach, als je nooit iets probeert, leer je ook niks bij hé. 


Ertbruggebos: krullende varentopjes

Benieuwd waar de volgende wandeling in het bos me gaat op trakteren! 


Ertbruggebos: krullende varentopjes

4 opmerkingen:

  1. Je hebt de schoonheid ervan goed weten te vatten. Ik ben er ook van verbaasd hoe de varen zich ontrollen en welke mooie vormen er dan tevoorschijn komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk ook met die mier. Een bijzondere plant toch die varen hoe hij zich ontrolt en ontvouwt tot mooie bladeren. Leuk zo aan de muur. Ook mooi om zo'n blad in zo'n glazen lijst te doen. Voor een eerste poging is je aquarel al heel geslaagd toch? Zou je het vaker doen dan word je er vast heel goed in!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com