vrijdag 27 maart 2020

Parijs: musée Jacquemart-André

Parijs: musée Jacquemart-André

Google Maps bleek een goede bondgenoot in het vinden van onontgonnen plekjes toen ik in de kerstperiode in Parijs was. 


Parijs: musée Jacquemart-André
Parijs: musée Jacquemart-André

Toen staakte het openbaar vervoer namelijk en moest ik op zoek naar activiteiten binnen redelijke afstand van mijn logeeradresje. 

Parijs: musée Jacquemart-André
Parijs: musée Jacquemart-André

Ik besloot google maps te openen en ik doorzocht zorgvuldig de straten rondom mij. 

Rosselli
Rosselli
Lorenzo Monaco
Lorenzo Monaco
En zo ontdekte ik binnen wandelafstand een museum waar ik nog nooit van gehoord had: het Musée Jacquemart-André.

Savoldo
Savoldo
Parijs: musée Jacquemart-André

Het museum gaf voorzichtig zijn schoonheid prijs.

Parijs: musée Jacquemart-André
Luca Di Tomé
Luca Di Tomé
We wandelden door een poort een gang in die uitkwam op een binnenplein. 

Parijs: musée Jacquemart-André
Parijs: musée Jacquemart-André

En daar bleek een statig gebouw te staan waar achter de ramen (het was al avond en dus donker) de kristallen kroonluchters het indrukwekkende interieur verlichtten. 

Parijs: musée Jacquemart-André
Parijs: musée Jacquemart-André

Het museum bestaat uit 2 onderdelen. 

Parijs: musée Jacquemart-André
Parijs: musée Jacquemart-André

Enerzijds toont het een prachtige woning vol brokaten gordijnen, rood pluchen stoelen, glanzend gewreven krakende parketvloeren, gouden krullen en belangrijke meneren en dames in plechtige poses op indrukwekkende schilderijen. 

Parijs: musée Jacquemart-André
Parijs: musée Jacquemart-André

Ik vond er ook een mooie wintertuin vol tropische planten en hoog plafond met rondomrond een gaanderij met koepel.  

Parijs: musée Jacquemart-André
Parijs: musée Jacquemart-André

Een statige trap, zo eentje waarvan je in lange avondjurk met handschoenen tot aan de elleboog elegant naar beneden kan schrijden - loodst je naar boven naar de gaanderij en boven kan je dan nog wat rondneuzen in slaapkamers met hemelbedden en kamers vol opgeboende kasten en tafels. 

Parijs: musée Jacquemart-André
Vivarini
Vivarini
Anderzijds herbergt het gebouw ook een museum vol met werken van vooral oude Italiaanse meesters. 

Parijs: musée Jacquemart-André
Parijs: musée Jacquemart-André

Ik ontdekte er oa werken van Vasari, een kunstenaar die ik in Napels ontdekte omdat mijn lief er in een museum een werk van hem ontdekte dat hij heel erg grappig vond.  

Vasari
Vasari
Vasari

En ik zag er ook schilderijen met draken, veel Maria's met baby en zelfs met wat verbeelding een soort rode tovenaar.

Parijs: musée Jacquemart-André
Parijs: musée Jacquemart-André

Er is ook een ruime museumshop en zelfs een heus restaurant maar dat was al gesloten toen wij er arriveerden. 

Jacopo Da Ponte, dit Jacopo Bassano
Jacopo Da Ponte, dit Jacopo Bassano
Jacopo Da Ponte, dit Jacopo Bassano
Wil je er ook naartoe? Alle info op deze website.

Parijs: musée Jacquemart-André

Meer Parijs via deze tag of op deze pagina ... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com