donderdag 6 juli 2017

Napels: kunst in het museum 'Capodimonte'

Napels: kunst in het museum 'Capodimonte'
traphal in het museum
Ergens bovenop een heuvel in Napels ligt een groen park. 
En in dat park staat een kasteel.
En in dat kasteel hangt het vol schilderijen.
En ik had ergens gelezen dat dat museum echt de moeite waard was.
Dus wijle daar naartoe....


detail uit 'andata al calvario' van Caravaggi
detail uit 'andata al calvario' van Caravaggio

Napels is een erg drukke stad. Ik vond het dan ook een verademing toen ik uit de bus stapte en een groen park vol palmbomen ontdekte. Wat een rust na al die drukte van de voorbije dagen!

Franceso Pagano  - detail
Franceso Pagano  - detail

In het museum in het park hangt het vol kunstwerken van indrukwekkende kunstenaars. Caravaggio, Titiaan, Rubens, Michelangelo, Breughel, .... Van de meeste groten van wat langer geleden hangen hier wel een paar werken.

detail uit een werk van Matteo Di Giovanni
detail uit een werk van Matteo Di Giovanni

Mijn lief bleek er echter niet zoveel zin in te hebben. Religieuze taferelen vol heilige maagden, bijbelse taferelen en kindeke Jezus in ontelbaar verschillende gedaanten bekoren hem zo niet. 


Ik bekijk zo'n schilderijen als de 'fantasy'verhaaltjes van toen. Ik hou wel van fantasy en sprookjes en dus vind ik schilderijen vol sinten die draken verslaan en zielig kijkende leeuwkens met doornen in hun poten best wel tof.

Detail uit een werk van Colantonio
Detail uit een werk van Colantonio

Mijn lief liep wat verveeld rond, tot ik hem ineens hard hoorde lachen. Hij had dit schilderij ontdekt en vond dat bijzonder lollig. En dat snap ik heel goed want het is gewoon erg grappig :) .

detail uit een werk van Giorgo Vasari
detail uit 'ressureczione'  van Giorgo Vasari

We ontdekten ook een voor ons onbekende Vlaamse meester:  Joachim Beuckelaer. In Italië is hij blijkbaar erg populair en er was dan ook een hele zaal aan zijn werken gewijd. Ik had - kunstleek zijnde - nog nooit van hem gehoord en was behoorlijk onder de indruk van de grote kleurrijke werken die vooral markttaferelen uitbeelden. 

joachim beuckelaer
Joachim Beuckelaer
We merkten dat 1 van de figuren - een jonge vrouw - op de schilderijen vaak terugkwam. Moet zeker een muze van de schilder geweest zijn.

Joachim Beuckelaer
Joachim beuckelaer

Ik was vooral fan van dit schilderij. Het is van Marcello Venusti en ik ontdekte het verhaal van dit schilderij pas tijdens het schrijven van deze blogpost: Het blijkt een kopie te zijn van de verloren gegane ongecensureerde versie van het laatste oordeel van Michelangelo voor de sixtijnse kapel. Het verhaal van dit schilderij lees je hier.... ( leve internet en google! ) .

Marcello Vanusti
Marcello Vanusti
Marcello Vanusti
Marcello Vanusti
In het museum hingen werken uit de collectie van oa Varnese en de Borgia's.

Detail uit een werk van Marco Cardisco
Detail uit een werk van Marco Cardisco

En op de bovenste verdieping hingen ook wat werken van meer recente kunstenaars, zoals deze van Andy Warhol.

vesuvius - andy warhol

Ondanks het feit dat ik dit een tof museum vond, hebben we het toch niet helemaal bekeken. Na Pompeii, en het nationaal museum van Napels, en Herculano en het monastero di Santa Chiarra en Castel Sant'Elmo en nog veel meer waren we een beetje moe en legden we ons in de plaats van te blijven rondhossen in een museum neer in het groene gras onder de staalblauwe hemel onder de palmbomen en de overvliegende vliegtuigen. 

detail uit het offer van Abraham van Lelio Orsi
detail uit het offer van Abraham van Lelio Orsi
Maar ik denk dat er een kans bestaat dat ik er ooit nog eens beland om de rest te bekijken!

Napels: kunst in het museum 'Capodimonte'
breughel
Breuhgel

Meer blogposts over Napels via deze tag of op deze pagina ...

1 opmerking:

  1. Het zijn wel echt prachtige schilderijen. Niet alle thema's spreken me aan met alle agressie die erin zit maar de schilderkunst op zich is heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com