maandag 3 februari 2020

Parijs: église de la Madeleine

Parijs: église de la Madeleine

Tobben dat ik deed voor mijn vertrek naar Parijs afgelopen kerstperiode: hoe kon ik dat best aanpakken, met mijn mama van hier naar daar geraken met de metro die staakte? Altijd een taxi pakken? En waar zouden we dan naartoe gaan? Zou dat niet een beetje te duur worden? En zouden we wel altijd aan taxi's geraken met al die mensen die op zoek waren naar vervoer?


Parijs: église de la Madeleine
Parijs: église de la Madeleine

En toen gooide ik heel mijn plan om: ik liet alles los wat ik van plan was (buiten dan Grand Palais want daar had ik al tickets voor) en besloot op zoek te gaan naar dingen die we konden doen binnen wandelafstand van ons verblijfsadres. 

Parijs: église de la Madeleine
Parijs: église de la Madeleine

Vermits in Parijs op zowat elke straathoek wel iets te beleven valt, moest dat lukken. 
En dat bleek de juiste keuze te zijn, ineens werd alles een pak minder stressvol.

Parijs: église de la Madeleine
Parijs: église de la Madeleine

Zo kwam het dat ik eindelijk de église de la Madeleine binnen stapte. Die kerk stond al een paar jaar op mijn te-doenlijstje maar het was er nooit van gekomen er effectief binnen te stappen. 

Parijs: église de la Madeleine
Parijs: église de la Madeleine

Ik wilde deze kerk graag bezoeken omdat ik er al een aantal keren voorbij gekomen was en me afvroeg hoe ze er - gezien haar behoorlijk indrukwekkende buitenkant - langs binnen zou uitzien. 

Parijs: église de la Madeleine
Parijs: église de la Madeleine

De kerk is behoorlijk groot en ziet er helemaal niet uit als een typische kerk. Ik dacht vroeger dan ook dat het een rechtbank was en mama vermoedde er een museum in. 

Parijs: église de la Madeleine

Langs buiten lijkt ze sterk op een oude Griekse tempel, helemaal omringd met hemelreikend hoge Korinthische zuilen en wat hoger gelegen uitkijkend over de omliggende straten.

Parijs: église de la Madeleine
Parijs: église de la Madeleine

Binnenin bleek ze een pak minder spectaculair. Gewoon een mooi kerkinterieur zo bleek. Nogal donker en lastig te fotograferen. Met alles wat een mooie kerk herbergt maar ook niet meer. Buiten dan hier en daar ook hier die Korinthische zuilen. 

Parijs: église de la Madeleine
Parijs: église de la Madeleine

Naast de kerk staan veel bloemenkraampjes. En er rond een hoop horeca waar je flink in je geldbuidel moet tasten, de kerk ligt namelijk in een wat duurdere buurt van Parijs.

Parijs: église de la Madeleine

Wil je er ook eens naartoe? Ze is elke dag open tussen 9.00 en 19.00 uur en is gratis toegankelijk.
adres: Place de la Madeleine - 75008 Parijs 


Parijs: église de la Madeleine
Parijs: église de la Madeleine

Meer Parijs op deze pagina of via deze tag ... .


2 opmerkingen:

  1. Wat een mooie kerk! En wat had je mooi weer. Steeds een taxi pakken lijkt me niet handig, een fiets huren is dat daar niet geregeld?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan er ook hoor, maar ook al fiets ik dagelijks rond in Antwerpen, ik ben er precies niet zo gerust in om dat ook in Parijs te doen. Zeker niet met mijn mama erbij. Het verkeer is daar zo hels en zo weinig voorzien op fietsers. Bovendien waren die fietsen wellicht ook niet meer zo makkelijk te krijgen want heel Parijs was op zoek naar alternatieven voor de metro.

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com