woensdag 13 november 2019

DIY: macraméplantenhanger met keramieken potje/macramé plant hanger with ceramic pot

DIY: macraméplantenhanger met keramieken potje/macramé plant hanger with ceramic pot

Een tijdje geleden zag ik in the Plant Corner ( #nosponsor) een tof keramieken hangpotje voor planten.
Maar er hing een wat zielig touwtje aan om het potje op te hangen. 
'Dat kan beter!' dacht ik bij mezelf en dus kocht ik het potje en verving ik het touwtje door macramé met zelfgebrande houten kralen. 
Een goed besluit van mij vind ik: nu ziet het potje er nog veel mooier uit!

A while ago I spotted a gorgeous ceramic hang pot for houseplants at The Plant Corner (#nosponsor). But it was accompanied by a very sad looking piece of robe. 
The thought 'I can do better' came in my mind so I bought the flower pot and replaced the sad piece of rope by macramé with some beads. 
A good decision I think. Now this hanging flower pot is even more gorgeous!



Ik plande eigenlijk om de uiteinden af te knippen maar toen ik het zo zag hangen met drie flosjes vond ik dat zo'n plezant zicht dat ik mijn schaar maar terug opborg. 

I planned on cutting the loose ends when finished, but when I saw the ends hanging, I loved the way they added some fun. So I left them.  

DIY: macraméplantenhanger met keramieken potje/macramé plant hanger with ceramic pot

TECHNIEK: EEN LUS MAKEN MET MACRAME/MAKING A LOOP WITH MACRAME

Ik besloot deze keer niet te starten met een houten of metalen ring, maar zelf een lus te maken. En dat deed ik zo: 
I didn't start with a metal or wooden ring and instead made a macramé loop: 

Knip 5 lange draden af en vervolgens een 6de die je nog wat langer maakt.
Knoop de 6de langere draad zoals te zien op de foto rond het midden van de 5 andere draden.
Cut 5 pieces of rope and a 6th one a bit longer.
Make a knot with nr 6 around the center all 5 ropes as shown at the picture. 


Neem 1 van de 2 draden en maak naar de buitenkant toe werkend een aantal knopen. Op de foto zie je hoe de knoop gemaakt moet worden. 
Take one of the ends of the 6th rope and make some knots as shown at the picture. 


Schuif elke knoop dicht tegen de vorige.
Move each knot close next to the former one. 


Doe vervolgens hetzelfde met de andere draad naar de andere kant toe.
Take the other end of rope and again make some knots towards the other side.


Vouw het stuk met de knopen in een U-vorm en sluit tenslotte tot ene lus door een paar weitasknopen te maken rond alle draden samen. Et voila! een lus!
Fold the piece in a U-shape and close the loop by making a few square knots around all ropes. Et voila! A loop!. 

DIY: macraméplantenhanger met keramieken potje/macramé plant hanger with ceramic pot

DE OPBOUW VAN DE HANGER/CONSTRUCTION OF THE HANGER

De macraméhanger kreeg 3 armen en ik gebruikte in de opbouw ervan verschillende technieken die ik eerder al toonde:
These are the knots and techniques I used in this piece of macramé: 


DIY: macraméplantenhanger met keramieken potje/macramé plant hanger with ceramic pot

TECHNIEK: DE MACRAME BEVESTIGEN AAN HET POTJE/ATTACHING MACRAME ONTO THE POT

In het potje zaten 3 redelijk grote gaten die ik kon gebruiken om de macramé aan te bevestigen. Ik stak eerst de draden door het gat van binnen naar buiten. Daarna haalde ik de draden met gebruik van een klein eindje touw doorheen een kraal en tenslotte maakte ik een gewone knoop in de draden. Ik knipte ze niet af omdat ik het eigenlijk wel charmant vond mét sliertjes.
The flower pot has 3 holes and I used them to attach the macramé.
First I passed the ropes through the holes from inside out.
Then I added a bead by using a piece of rope and finally I made a knot. 
Because I liked the loose ends, I left them untouched.

DIY: macraméplantenhanger met keramieken potje/macramé plant hanger with ceramic pot

Ondertussen wordt hij bewoond door mijn Haworthia die deze zomer een serieuze groeispurt kreeg (al kan het ook wel zijn dat dat komt omdat hij wat te donker hangt, dan beginnen vetplantjes naar het licht te groeien). 

At this moment the hanging flower pot is used by my Haworthia

DIY: macraméplantenhanger met keramieken potje/macramé plant hanger with ceramic pot

Meer macramé blogposts/More macramé blog posts.
Meer over mijn huiskamerjungle/more about the jungle in my house.
  • Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van dit materiaal. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads at full price at my own initiative and without any form of compensation or writing this blog post. 
  • Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs

10 opmerkingen:

  1. Ik heb ooit op de basisschool macrameles gehad! Ik maakte toen een ceintuur, en mijn zusje een krantenhanger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook ooit lang geleden eens begonnen aan een ceintuur, de poging ligt hier nog ergens in een doos weg te kwijnen ;) . Ik heb dat geleerd van mijn mama. Op school leerden we wel naaien, breien en haken, maar macramé toch niet. Ik vind het een beetje spijtig dat zo'n dingen niet meer geleerd worden op school.

      Verwijderen
  2. Onder de indruk van zowel de pot met hanger als het model. Ziet er goed uit! 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your macrame is beautiful! The pot looks much better in your hanger. Thank you for linking up to Creative Compulsions!

    Michelle
    https://bijoubeadboutique.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Love it! Ik heb ze ook gemaakt een tijd geleden, alleen nu is er ineens geen geschikt touw meer te krijgen in de winkels hier. Het is helaas uit... die van jou vind ik erg mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com