maandag 9 september 2019

Londen: 'Borough Market' en nog meer Street Food....

Londen:  'Borough Market' en nog meer Street Food....

In 2011 ging ik voor het eerst naar Londen, met mijn moeder. Dat was nog in de tijd dat ik niet zo vaak mijn eigen bedstede verliet om elders te gaan slapen, het tripje toen was mijn eerste tripje in 5 jaar tijd! 


Londen:  'Borough Market' en nog meer Street Food....

Ik bezocht er met mijn mama de belangrijkste bezienswaardigheden (je kan ze op deze pagina allemaal bekijken als je daar zin mocht hebben) en besloot toen dan ik Londen tof vond.


Ik wilde al heel lang nog eens terug maar ik vind Londen best een dure stad om te overnachten waardoor het er nog niet van kwam.


Toen mijn lief me ineens out of the blue vroeg of ik eind augustus mee enkele dagen naar Londen wilde, nog net voor de Brexit en alle rompslomp die het naar daar reizen erna misschien zal meebrengen, twijfelde ik niet.


En zo geschiedde... .


We logeerden niet ver van Borough Market en zo werd dat de eerste bestemming die we bezochten.


Borough Market is een markt vol met lekkernijen. 


Er staan kraampjes waar je groenten en vis kan kopen, maar toch vooral kraampjes vol met ter plaatse geprepareerd voedsel om uw hongerken te stillen dat hoe langer je er rondloopt, des te heviger wordt. 


Het aanbod was verrassend veelzijdig. 



Je vind er lekkernijen uit alle windstreken. 



Ik zag er Aziatische toeristen rondlopen met oesters in een formaat dat ik ze nog nooit zag, kreeg dampende stukjes kip om te proeven, zag drunk cheese, een kraam vol vissen en een ander met Italiaanse specialiteiten en nog veel meer. 


Mijn lief had tijdens zijn voorbereiding voor ons tripje een paar keer de tip gekregen dat vooral de broodjes eend zeer lekker waren. 


Dus zochten wij naar de kraam waar ze te krijgen waren en zette we onze eerste teleurstelling omdat ze uitverkocht waren opzij door dan maar een wrap met eend te delen. En ja: ik vond het inderdaad erg lekker! 



Later bleek dat we dit soort van marktjes vol street food overal zouden tegenkomen doorheen Londen. 


Ook op de laatste dag bijvoorbeeld op de zuidelijke oever van de Theems (waarom denk ik dat dat als 'Thames' geschreven wordt? Op google maps blijkt dat 'Theems' te zijn en dat blijkt zo te horen? )  alwaar mijn lief bezweek voor een hot dog met Poolse worst (die zijn dan ook heel erg lekker!).




Ook in Antwerpen  worden er wel eens marktjes georganiseerd met street food en food trucks. 


Maar ik heb de indruk dat dat bij ons niet zo veel doet. 


Het voelt vaak wat geforceerd aan of te gehyped hip (zoals bijvoorbeeld het al ter ziele gegane Mercado op de groenplaats of de markt op het eilandje waar een tijd geleden zelfs gewoon geen marktkramers meer stonden) . 


In Londen hadden die markten een heel andere sfeer. Niks hippe kramen, maar wel mensen uit heel de wereld die met recepten uit hun thuisland lekkernijen aan de man brengen en zo aan de kost komen. En met klanten uit heel de wereld die een bezoekje brengen aan Londen of gewoon mensen uit de buurt die zin hadden in een hapje. 


Wil je er ook eens naartoe?
Hier vind je de deels overdekte zeer gezellige Borough Market. 
En er is er ook eentje op de zuidelijke oever van de Theems tussen Blackfriers Bridge en Waterloo Bridge. Ik ben niet zeker of die er elke dag is, wij zagen ze op een zaterdag.


En voor de boekenliefhebbers: een beetje verderop net voor en onder de Waterloo Bridge staat een 2de handse boekenmarkt! 


Meer blogposts over Londen hier of op deze pagina .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com