donderdag 21 februari 2019

Gent: leve de autovrije straten!

Gent: leve de autovrije straten!

Bon, het wordt stilletjesaan tijd om mijn uitstapje naar Gent van enkele maanden geleden af te sluiten. 



Gent: leve de autovrije straten!

Ik heb nog wat random foto's van de stad die ik graag wil laten zien en nog een paar woordekens te zeggen en dan is het tijd om dat uitje achter me te laten en van andere dingen mooie herinneringen te maken.


Gent: leve de autovrije straten!

Ik vond Gent een opvallend andere sfeer hebben dat Antwerpen: veel relaxter, vriendelijker, warmer... . 


Gent: leve de autovrije straten!

Bovendien vond ik Gent zo opvallend schoon toen ik daar zo rondliep. 


Gent: leve de autovrije straten!
Gent: leve de autovrije straten!

En ik vind dat ik dat hier en daar ook mooi op foto heb kunnen vastleggen. 


Gent: leve de autovrije straten!
Gent: leve de autovrije straten!

Ik woon echter zelf ook in een stad en dus vroeg ik me af waarom ik dat in Antwerpen - toch ook een stad met mooie plekjes - zoveel moeilijker vind.


Gent: leve de autovrije straten!

Ineens viel het antwoord op die vraag me te binnen: er is iets dat wij in Antwerpen veel te veel hebben en ze in Gent sinds een tijdje hebben verbannen uit de stad: de auto.


Gent: leve de autovrije straten!
Gent: leve de autovrije straten!

In Gent kan je rondlopen zonder auto's tegen te komen die ofwel stinkend en met veel lawaai rondpuffen, ofwel ergens het zicht op een schoon plekje verpesten. 


Gent: leve de autovrije straten!

En dat vond ik zo een verademing!


Gent: leve de autovrije straten!

Het geeft ruimte om te flaneren en ten gronde te verkennen hoe schoon die stad eigenlijk is. 


Gent: leve de autovrije straten!

Want al die schoonheid heeft zonder die auto's de plaats om in al haar pracht en praal te glanzen. 


Gent: leve de autovrije straten!

Als flaneur in deze stad kan je daar ongegeneerd en onbelemmerd naar kijken. 


Gent: leve de autovrije straten!

Dat auto's mooie plekken lelijker maken wist ik al lang.


Gent: leve de autovrije straten!

Ik loop regelmatig al fotograferend te vloeken als er weer ergens een blikken doos op wielen het schoon zicht staat te verpesten op een gebouw of een indrukwekkende boom.  


Gent: leve de autovrije straten!

Geen auto's geeft ook een ander soort van drukte: er is nog altijd veel verkeer in Gent, maar dat verkeer maakt geen lawaai. 


Gent: leve de autovrije straten!
Gent: leve de autovrije straten!

Je moet nog altijd goed uit je doppen kijken voor de passerende trammen en de voorbijzoefende fietsers die net als in Antwerpen het niet altijd even nauw nemen met de verkeersregels helaas.


Gent: leve de autovrije straten!
Gent: leve de autovrije straten!

Nochtans kunnen ze hier niet terugvallen op het argument dat ze niet anders kunnen omdat er geen plaats voor hen is door koning auto.


Gent: leve de autovrije straten!

In Gent is dat niet meer.


Gent: leve de autovrije straten!

En er is nog altijd veel leven op straat - zelfs op die grijze natte herfstdagen liep het er vol mensen - maar niet meer dat stinkende drukkende opdringerige lawaaierige. 


Gent: leve de autovrije straten!

Het zal wel duidelijk zijn dat ik niet zo'n fan ben van auto's.


Gent: leve de autovrije straten!
Gent: leve de autovrije straten!

Ik heb er dan ook geen en verplaats me vooral met de fiets en soms met het openbaar vervoer. 


Gent: leve de autovrije straten!

Voor de mensen die ook overwegen dat te gaan doen: je zal merken dat dat verrassend makkelijk is. 


Gent: leve de autovrije straten!

Probeer maar eens!


Gent: leve de autovrije straten!
Gent: leve de autovrije straten!

Nu ik in Gent heb gezien wat voor een tof effect dat heeft, wil ik hier natuurlijk ook een autovrije binnenstad ( om te beginnen hé ;) ). 


Gent: leve de autovrije straten!

Ik wil ook wonen in een stad waarvan ik de schoonheid kan zien, waar ik propere lucht kan inademen, letterlijk ruimte heb om over het midden van de straat te wandelen als ik dat wil.


Gent: leve de autovrije straten!

En waar er een gezellige drukte heerst in plaats van een lawaaierige. 


Gent: leve de autovrije straten!

Voila! Het stadsbestuur van Antwerpen weet wat hen te doen staat!


Gent: leve de autovrije straten!

Meer blogposts over Gent hier of hier ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com