woensdag 5 december 2018

plantenliefde ....

plantenliefde ....

Planten in huis hebben is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik ze vaak niet meer op
merk. 


plantenliefde ....

Helaas is dat wel eens letterlijk het geval: ik ben niet altijd even goed in het verzorgen van mijn planten, bij tijden worden ze zwaar verwaarloosd. 


plantenliefde ....

Maar het grootste deel van mijn jungle bestaat uit van die die hards die dat allemaal overleven.


roots

Momenteel wordt er niet verwaarloosd ten huize Mie:  Ik heb juist extra aandacht voor mijn groene huisbewoners. 


plantenliefde ....

Ik val al een tijdje op blaadjes in allerlei mogelijke vormen en kleuren, heb me op het maken van macramé plantenhangers gegooid, en bezocht de laatste tijd een aantal inspirerende groene plantenwinkels. 


plantenliefde ....

Resultaat: ik wil in mijn huis een junglegevoel bekomen,  zo een sfeer waarbij je op elke moment een aapje doorheen de living verwacht te zien slingeren.


plantenliefde ....

In mijn kamerplantencollectie probeer ik de juiste planten te vinden voor het klimaat en de lichtomstandigheden in mijn appartement.


plantenliefde ....

Ik heb 2 ramen waar planten kunnen staan en hangen, beiden enkel glas.


plantenliefde ....
plantenliefde ....

In de woonkamer heb ik een raam waar in de zomer vanaf een uur of vijf de zon op staat. Het kan dus behoorlijk heet worden achter dat raam. 


plantenliefde ....

Toch is het een beetje verderaf van het raam niet al te licht meer in mijn woonkamer. 


plantenliefde ....

Planten die niet tegen de felle zon kunnen maar toch behoorlijk wat licht nodig hebben, hebben het daarom wat moeilijker bij mij. 


plantenliefde ....

Dat maakt dat ik de laatste jaren me wat meer ben gaan toeleggen op cactussen,vetplanten en palmachtige planten. Zij staan nu gezellig tussen de sanseveria's en clivia's, graslelies en ficus.... .


plantenliefde ....

In de zomer zet ik een deel van mijn planten in de tuin. Zo kunnen ze een zomer lang genieten van het zonnetje op hun blaadjes. En het is duidelijk te zien aan mijn planten dat ze daar deugd van hebben. 


plantenliefde ....

Mijn 35-jarige jadeplant (in deze blogpost niet op foto) doet het bijvoorbeeld ontzettend goed . 


plantenliefde ....

Ik heb hem net terug binnen gehaald voor zijn winterslaap maar hij staat eerlijk gezegd een beetje in de weg: Hij is ondertussen echt gigantisch geworden, ik kan met de vingers van 1 hand niet meer rond zijn centrale stam.


plantenliefde ....

Tegenwoordig heb ik een periode waarin ik extra goed voor mijn planten zorg: af en toe stof ik mijn planten een beetje af met een nat doekje en geef ik ze een nevelbadje. 


plantenliefde ....

En ik heb ook een paar nieuwe aanwinsten.


plantenliefde ....

En als ik dan in mijn zetel zit, lijk ik vanuit mijn ooghoeken de bontgekleurde papegaaien voorbij te zien flitsen en hoor ik bijna de junglevogels fluiten en de apen brullen .... . 


plantenliefde ....
plantenliefde ....

Meer blogposts over planten ..



1 opmerking:

  1. En je hebt de lidcactus in bloei, mooi! Ik zou ook niet zonder planten in huis willen. Het is net wat je zegt, soms zijn ze zo gewoon dat je ze niet meer opmerkt. Haal ze maar eens weg, dan gaan we ze gelijk missen.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com