donderdag 20 december 2018

Parijs: Musée de la Vie Romantique

Parijs: Musée de la Vie Romantique

Dit museum was wat onwillig om door mij bezocht te worden. 


Parijs: Musée de la Vie Romantique
Parijs: Musée de la Vie Romantique

Ik probeerde het namelijk al een keer of 3 eerder en stond toen telkens - net zoals bij het phonomuseum - voor een gesloten deur. 

Parijs: Musée de la Vie Romantique
Parijs: Musée de la Vie Romantique

Vooral omdat het museum een tijdje gesloten was wegens verbouwingen.

Parijs: Musée de la Vie Romantique
Pierre- Joseph Redouté
Maar het moest toch echt ooit lukken en mijn poging afgelopen zomer bleek de juiste te zijn.


Parijs: Musée de la Vie Romantique

Ik stelde vast dat ik eigenlijk niet zoveel zin had om er veel moeite te doen om te ontdekken wat er allemaal te zien was. 

Parijs: Musée de la Vie Romantique

Ik liep er gewoon want rond en nam alles al dralend in me op. 

Parijs: Musée de la Vie Romantique
Gillot Saint-Evre
Ik zag kleine mooie kamers die schoon ingericht waren: romantisch natuurlijk. 

Parijs: Musée de la Vie Romantique
Parijs: Musée de la Vie Romantique

En er hingen een hoop schilderijen met bekoorlijke dames van een zekere Ary Scheffer . 

Parijs: Musée de la Vie Romantique
Ary Scheffer
Parijs: Musée de la Vie Romantique

Wellicht hoorde daar een hoop uitleg bij allemaal maar dat is me allemaal dus ontgaan.

Parijs: Musée de la Vie Romantique
Ary Scheffer
Parijs: Musée de la Vie Romantique

Ary Scheffer blijkt een Nederlands-Franse schilder te zijn geweest die geboren werd uit een kunstenaarskoppel. 

Parijs: Musée de la Vie Romantique

Het was aangenaam ronddwalen in het museum. 

Parijs: Musée de la Vie Romantique
Parijs: Musée de la Vie Romantique

Maar wat ik de topper vond van dit museum, was de binnentuin met heerlijke veranda en terrastafeltjes onder het gebladerde van een écht prachtige oude boom. 

Parijs: Musée de la Vie Romantique
Parijs: Musée de la Vie Romantique
Claude-Marie Dubufe

Ik dronk er een koffie verkeerd, en haalde met veel genoegen mijn naaiwerkje boven. 

Parijs: Musée de la Vie Romantique

Dat terrasje onder die bo omop die zwoele zomerdag illustreerde voor mij het beste het thema van het museum: la vie romantique. 

Parijs: Musée de la Vie Romantique
Arie Johannes Lamme
Ik zou daar aan gewoon kunnen worden, aan zo'n romantisch leven op die plek :) .

Parijs: Musée de la Vie Romantique
Parijs: Musée de la Vie Romantique

Wil je er ook eens naartoe? De verbouwingen zijn er echt achter de rug dus je gaat er niet voor een gesloten deur staan. 
Het museum is gelegen in Montmartre en de toegang is gratis.
adres: Rue Chaptal 16
           75009 Parijs
           Website

Parijs: Musée de la Vie Romantique

Meer blogposts over musea...

5 opmerkingen:

  1. Werkelijk een prachtige plek, mooie foto's.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar ga ik zeker naar toe, dank voor de mooie fotoos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja, ik val ook direct voor de binnentuin en die orangerie! En voor de luiken en de kleur van de luiken... Prachtig! En die stoel... die met die arm... zie ik dat nou goed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je dat ik dat pas zag toen ik de foto's onder handen nam?

      Verwijderen
  4. Mooi jouw foto's! Je weet steeds de juiste compositie te kiezen. Knap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com