maandag 24 december 2018

Kerst in Deurne Dorp

Kerst in Deurne Dorp

Als je eens een bezoekje wil brengen aan Deurne en op zoek gaat naar het centrum van Deurne - je weet wel: zo'n centrum met een marktplein en een kerk waar al het leven in het dorp of de stad plaatsvindt - dan ga je dat niet vinden.


Kerst in Deurne Dorp

Wij - ja, ik woon in Deurne. Wisten jullie toch al, niet? - hebben dat niet.

Kerst in Deurne Dorp

In Deurne oriënteer je je op basis van de grote wegen (de Boterlaarbaan, de Bisschoppenhoflaan, de Turnhoutsenbaan, de Herentalsebaan ....), via gebouwen (het sportpaleis, het arenazwembad, den bosuil, ...)  of via de vele parken die Deurne rijk is (Boekenberg, te Boelaerpark, Bischoppenhofpark, de bremweide, Ertbrugge en natuurlijk het Rivierenhof).

Kerst in Deurne Dorp

Ik heb me ooit laten vertellen - door een meneer van miniatuurstad, ondertussen al lang afgebroken - dat Deurne de oudste gemeente is van de alle deelgemeenten van de grootstad Antwerpen 

Kerst in Deurne Dorp

Zelfs ouder dan Antwerpen zelf. 

Kerst in Deurne Dorp

Geen idee of dat klopt. Maar er zit wel wat historie in Deurne. 

Kerst in Deurne Dorp

Zo hebben we bijvoorbeeld een beeldschoon oud kerkhofje, weliswaar tegenwoordig zonder mijn lievelingsboom want die is helaas wijlen. 

Kerst in Deurne Dorp

En we hebben Deurne Dorp.

Kerst in Deurne Dorp

Deurne Dorp is eigenlijk niet zo gekend. Zelfs niet door de inwoners van Deurne zelf denk ik.

Kerst in Deurne Dorp

Ik fiets er al jaren elke dag voorbij en ik zeg al jaren tegen mezelf dat ik er eens moet afstappen om foto's te maken. 

Kerst in Deurne Dorp

Maar het heeft dus letterlijk 10 jaar geduurd alvorens ik dat effectief deed. 

Kerst in Deurne Dorp

Ik passeerde er onlangs op een natte decemberavond en dat leek me de juiste moment te zijn om dat eens te doen.

Kerst in Deurne Dorp

Deurne Dorp bestaat uit een paar autovrije straatjes rond de turnhoutsebaan.  

Kerst in Deurne Dorp

Als je niet weet dat ze er zijn, zullen ze je ook niet opvallen. 
De straatjes bevatten een hoop kleine schattige huisjes, waarvan een aantal zelfs nog in hout!  

Kerst in Deurne Dorp

Ik kwam er voor het eerst een 15 jaar geleden met Halloween en iets later nog een keertje rond de kerstperiode toen ze er een kerststraatfeest organiseerden. 

Kerst in Deurne Dorp

De bewoners van deze straatjes hebben de gewoonte om hun huisjes op feestelijke momenten uitbundig te versieren en dat is tof om te zien.

Kerst in Deurne Dorp

Er is een oude brouwerij waar een aantal verenigingen en een theater gevestigd is dat er helaas uitgezet wordt want de stad gaat op zoek naar een andere bestemming voor dit historisch gebouw

Kerst in Deurne Dorp

Ik hou mijn hart al vast want ik zie zeer duidelijk het verschil tussen nu en toen ik er voor het eerst kwam: er zijn doorheen de jaren best wel wat huisjes gesloopt en vervangen door moderne witte zielloze blokken. 

Kerst in Deurne Dorp

Er is ook een volkskundemuseum waar ik lang geleden eens kwam en een schoon café - den witte hert - waar ik elke dag voorbij fiets maar nog nooit binnen ben geweest.

Kerst in Deurne Dorp

Toen ik er zo al fotograferend rondliep bedacht ik me dat ik er met zeer veel plezier zou willen wonen, ware het niet dat ik tezelfdertijd heel erg kon horen hoe veel geluidshinder de vlakbij gelegen ring en autosnelweg maakt. 

Kerst in Deurne Dorp

De rust die deze straatjes zelf uitstralen staat in schril contrast met de drukte van de Turnhoutsebaan met zijn drummend verkeer en denderende trammen die deze straatjes doorklieft. 

Kerst in Deurne Dorp

Ik zag er nauwelijks mensen  - het was ook al laat. Maar toen ik er rond liep en al die kerstversiering zag en de warmte die deze huisjes uitstralen kreeg ik sterk de indruk dat dit een wat teruggetrokken hechte gemeenschap binnen de stad is.


Een dorpje binnen de stad waar alles veel rustiger verloopt en men een beetje buiten de wereld staat.

Kerst in Deurne Dorp

En dat lijkt me goed wonen te zijn. 

Kerst in Deurne Dorp

De werkelijkheid is wellicht veel minder idyllisch dan wat ik er in mijn hoofd van maak. Maar dromen mag hé!

Kerst in Deurne Dorp

Ben je er eens in de buurt? Ga dan zeker eens wat kuieren door de straatjes, dompel je onder in de kerstsfeer die er momenteel zo prominent aanwezig is en geniet van de mooie houten geveltjes! 

Kerst in Deurne Dorp


Kerst in Deurne Dorp

Aan de overkant zijn er ook nog maar daar ben ik niet gaan kijken en vermits ze daar al een lange tijd aan het (ver)bouwen zijn vrees ik dat er niet meer zoveel overblijft van wat er vroeger stond.... 

Kerst in Deurne Dorp

Ik ga er zelf ook eens wat uitvoeriger op onderzoek want terwijl ik dit schreef bedenk ik me dat ik toch echt eens in dat theater binnen wil en iets wil gaan drinken in dat café en nog eens wil gaan kijken naar dat museum... . Verslag op deze webstek!

Kerst in Deurne Dorp

Meer blogposts over Antwerpen hier of via deze tag ...

3 opmerkingen:

  1. EWT is een tof theatergezelschap en goeie stukken, de moeite om naartoe te gaan. en dat klein cafeetje daar op de hoek Wit Hert ?? is een supergezellig dingkse met heeeeele goeie oudere muziek. de moeite om eens iets te gaan drinken.
    Gaby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel, gaan we eens samen dan? Lijkt me wel tof! Na de kerstvakantie.

      Verwijderen
  2. What a beautiful place and I love all your pictures. Thank you for sharing

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com