zondag 25 november 2018

Parijs: Musée Bourdelle

Parijs: Musée Bourdelle

Een museum vandaag. Een héél sfeervol. Propvol mooie beeldhouwwerken...


Parijs: Musée Bourdelle

Ik kende meneer Emile-Antoine Bourdelle niet. 

Parijs: Musée Bourdelle
Parijs: Musée Bourdelle

Maar ik had op instagram bij andere Parijsliefhebbers geregeld schoon foto's gezien van zijn atelier en zo belandde musée Bourdelle op mijn te-doenlijstje.

Parijs: Musée Bourdelle
Parijs: Musée Bourdelle

Musée Bourdelle is gevestigd in de oorspronkelijke woning en atelier van de kunstenaar wiens werken er nu bezichtigd worden. 

Parijs: Musée Bourdelle

En ik vond het gebouw en zijn tuinen alleen al heerlijk. 

Parijs: Musée Bourdelle
Parijs: Musée Bourdelle

Met als hoogtepunt het atelier met hoog plafond, fantastische vloer, donkere muren en grote ramen.

Parijs: Musée Bourdelle
Parijs: Musée Bourdelle

Uitkijkend op een binnentuintje waar ge in kunt wandelen omdat het zo lang was. 

Parijs: Musée Bourdelle
Parijs: Musée Bourdelle

En dan was er nog een enorme hal waarin een aantal van de reusachtige kunstwerken van deze artiest tentoongesteld staan.

Parijs: Musée Bourdelle
Parijs: Musée Bourdelle

Van de werken die er stonden viel me op dat ze zo reusachtig waren.  Al kan ik niet zo goed inschatten of ze écht buitenproportioneel groot zijn. 

Parijs: Musée Bourdelle

Er staan namelijk op alle pleinen en in alle parken grote beeldhouwwerken. 

Parijs: Musée Bourdelle

Toch viel bij deze werken vooral hun enorme omvang op. Ik vermoed dat dat ook te maken heeft met de plaats waar ze tentoongesteld staan. In een park of op het midden van een plein komen ze wellicht veel minder majestueus over dan in dit museum.

Parijs: Musée Bourdelle

Her en der stonden prachtige enorme krijgers: prachtige mannen en vrouwen, met pronte tieten en brede torso's .

Parijs: Musée Bourdelle

Op een binnenplein stond een beeld naast - eigenlijk zelfs eerder in - een boom. 

Parijs: Musée Bourdelle

Verscholen in het gebladerte was het niet helemaal zichtbaar. Maar ik zag wel genoeg om er van te kunnen genieten.

Parijs: Musée Bourdelle
Parijs: Musée Bourdelle

Er was ook dat zeer bijzonder beeld van een centaur met een raar verwrongen hoofd. Dat zag ik in verschillende uitvoeringen doorheen het museum terugkomen;

Parijs: Musée Bourdelle

Er waren ook lieflijke wezentjes en paarden en bustes waaronder een flink aantal van Beethoven....

Parijs: Musée Bourdelle
Parijs: Musée Bourdelle

Emile-Antoine Bourdelle was een tijdsgenoot van August Rodin en heeft nog een tijdje voor hem gewerkt. 

Parijs: Musée Bourdelle

En ik heb met een gelukzalig gevoel zijn werken ontdekt in dit museum.

Parijs: Musée Bourdelle

Wil je dat ook eens doen? Dat kan zelfs gratis
      adres: Rue Antoine Bourdelle 18
                 75015 Parijs
      website 

Parijs: Musée Bourdelle

Meer Parijsblogs op deze pagina of via deze tag ...

1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com