zondag 4 november 2018

DIY armband met 2 rijen/2-string bracelet


free DIY armband met 2 rijen/2-string bracelet

Een vertalingetje van een oudje vandaag, want ik heb geen tutorials meer op voorraad. Ik ben naarstig op zoek naar wat tijd om nieuwe bellen te maken want ik heb veel schoon nieuw materiaal en een hoofd vol inspiratie. Maar ik wil eerst wat macraméplantenhangers maken en vermits ik nog veel tutorials heb die het verdienen om vertaald te worden... : 

I don't have any non-published jewelery tutorials in stock. Therefor today a translation of an old creation. I am looking for some time to make new stuff because I have a lot of new gorgeous material and a head full of ideas. But I first want to make some macramé plant hangers and because I still didn't translate every tutorial I wrote in the past ... : 


free DIY armband met 2 rijen/2-string bracelet


Soms gaat iets wat ik maakte stuk.
Dat gebeurde oa met deze armband die ik al flink wat jaren geleden maakte en die ik zeer graag droeg.
Dus moest hij terug ineen gestoken worden.
Ik besloot daar ineens een tut van te maken, zo hebben jullie er ook nog wat aan...


Het is een armband die bestaat uit 2 rijen, met een kapittelslot en met een extra hangertje in het midden.

Ik heb graag armbanden die los zitten en wat over mijn handen hangen en met dat hangertje heb je dat effect nog eens extra.

Sometimes something I made breaks while using it. That happened with this bracelet I made a long time ago. 
I really like this bracelet a lot so I wanted to repair it.
And I decided to make a tutorial about it.

This bracelet contains 2 rows of beads, a clasp and an extra pendant dangling in the middle.
I like my bracelets falling a bit over my hands and this one does that.

free DIY armband met 2 rijen/2-string bracelet


BENODIGDHEDEN/SUPPLIES

materiaal  
Ik gebruikte een mengelmoes aan materiaal:
  • 6 vintage buisvormige kraaltjes van onbestemd materiaal die ik lang geleden kocht bij kralenkwarts
  • onregelmatige schijfjes in een gebroken wit, ze lijken wel van plaaster maar ik weet niet van wat ze zijn gemaakt
  • 4 oranje pompoenkralen 
  • 4 buisvormige eenvoudige benen kralen
  • 2 uitgesneden benen kralen
  • nog wat kleine benen kraaltjes van een sloopketting
  • 4 metallook kralenkapjes in de vorm van bloemkelkjes
  • 2 metalen hangertjes in de vorm van schijfjes die ondertussen hun zilverkleur helemaal verloren en goudkleurig zijn geworden. Maar bij deze armband geeft dat niet.
  • een zilverkleurige kraal met oogje
  • een zilverkleurige metalen kapittelslot
  • 2 splitringetjes
  • gecoate metaaldraad om te rijgen
  • een klein stukje touw
  • 12 knijpkralen
Dat is het materiaal dat ik gebruikte. De kans dat je hetzelfde materiaal vindt is zowat uitgesloten, dus kijk eens wat je in je eigen collectie kralen vindt en maak er een mooie persoonlijke samenstelling van  ;) ...

gereedschap

material
I used a mix of material:
  • 6 vintage tube beads I bought a long time ago at Kralenkwarts.
  • Irregular plaster discs
  • 4 orange pumpkin beads
  • 4 plain tube bone beads
  • 2 carved bone beads
  • some small bone beads
  • 4 metallook flower bead caps
  • 2 metal pendants, disc shaped. Once they were silver coloured . But they lost their colour and now they are even more beautiful.
  • a silver bead with extra loop on the side
  • a silver coloured clasp
  • 2 split rings
  • coated metal wire
  • a small piece of cord
  • 12 crimp beads
That's what I used. And probably you won't find the same material. Use your imagination and make your own design ;) .

tools

ZO MAAK JE HET/DIY 

In mijn geval maakte ik eerst
( ooit lang geleden ) de 2 hangertjes vast aan de kraal met oogje. Ik gebruikte daarvoor een stukje touw dat ik eerst vastmaakte aan het oogje waardoor ik 2 uiteinden kreeg waaraan ik -  met veel gesukkel, want ik herinner me nog goed dat het niet simpel was om die draad door die gaatjes te rijgen -  de hangers reeg. Om te vermijden dat ze er af zouden tuimelen reeg ik nog aan elk uiteinde een extra klein kraaltje en maakte ik een knoopje in het touw. 

I started with attaching both disc pendants onto the bead with eye.  I first attached a piece of cord onto the eye of the bead. Then I added both pendants onto each side of the cord. Make a knot in each end of cord and done.
Dan knip je 2 stukken gecoate metaaldraad af en rijg je je 2 snoeren. In geval van een armband is het niet erg belangrijk dat die afmetingen 100% kloppen tov elkaar : je wikkelt de armband toch rond je pols en als het éne snoer een paar millimeter langer is dan het ander, maakt dat niet zoveel uit. ... Leg een - niet aangetrokken -  knoop aan elk uiteinde om te voorkomen dat de kralen terug van de draad glijden.

Cut 2 piece of coated metal wire and make 2 beaded strings. Make a loose knot at each end of the strings to prevent the beads from falling of again.


Dan neem je de onderdelen van het slot en de splitringetjes.

Take the clasp and both split rings. 
Open met de splitringentang het ringetje...

Open the split ring by using the split ring pliers.
... en schuif er 1 deel van het slot door.

... and attach 1 of both parts of the clasp.


Doe dat ook met het andere deel van het slot en dan heb je dit ...

Repeat this with the other part.
Neem 1 van je geregen snoeren en rijg daar nog 3 knijpkraaltjes en een klein kraaltje aan. Rijg vervolgens het ringetje-met-slot aan de draad en steek het draaduiteinde terug door de 4 kraaltjes.

Take one of the beaded strings and attach 3 crimp beads + 1 small bead + 1 part of the clasp with split ring. Again go through the 4 beads.
Knijp de 3 knijpkraaltjes plat met de platbektang.

Squeeze the 3 crimp beads with the crimp bead pliers. 
en schuif de rest van de geregen kralen aan tot tegen de platgeknepen knijpkralen...

Move the rest of the beads close to the squeezed crimp beads...
Doe hetzelfde aan het andere uiteinde van het geregen snoer en dan heb je alvast een enkele armband...

Repeat this at the other side of the beaded string.
Herhaal alles opnieuw, maak ook het 2de snoer vast aan het slot-met-splitringetje.

Repeat everything with the second beaded string. Attach the second string onto the clasp...

Knijp de knijpkralen plat en schuif de geregen kralen tot aan de knijpkralen.

Squeeze the crimp beads and move all the beads close by the squeezed crimp beads.







free DIY armband met 2 rijen/2-string bracelet
En herhaal het nog eens aan de andere kant en je armband is af :).

Repeat at the other side and the bracelet is ready to wear!
free DIY armband met 2 rijen/2-string bracelet

Meer juwelentutorials here of via deze tag / more jewelery tutorials here or use this tag ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com