zaterdag 27 oktober 2018

DIY geknoopte parelketting/knotted pearl necklace - 'Le Temps des Roses'

DIY geknoopte parelketting/knotted pearl necklace - 'Le Temps des Roses'

Ik kocht een flinke tijd geleden een snoer grote poederige roze glaskralen bij Zahia met het doel om er een ketting mee te maken. Ik wilde er een geknoopte ketting mee maken en daarbij een contrasterende draad gebruiken. Dat leek me een tof effect. Maar ik kon maar niet besluiten met welke kleur ik ze zou combineren: Geel? Limegroen? Babyblauw? Paars? 
Tot ik ineens tijdens wat rommelen de gehaakte gouden kralen tegenkwam die ik ooit eens maakte en toen viel het plaatje op zijn plaats. Goud zou het worden. En ik ben heel content met die keuze!

A while back I bought a strand of big powdery pink glass beads at Zahia's. I planned to make a necklace with them, a knotted pearl necklace. I wanted to use  contrast coloured yarn. But I couldn't decide what colour I wanted: Yellow? Lime green? Baby blue? Purple?
One day I was looking through some beads and I discovered some golden crocheted beads I made a while ago. And suddenly all was clear: gold coloured yarn it would be! And I am very happy with the result!



DIY geknoopte parelketting/knotted pearl necklace - 'Le Temps des Roses'

Ik schreef een tijd geleden al eens een blogpost over de techniek van het parelknopen. Ik zocht toen 3 technieken bij mekaar die je daarvoor kan gebruiken. Maar tegenwoordig gebruik ik eigenlijk altijd de techniek met het pincet, een beetje gecombineerd met methode 3. Ik zal je hieronder laten zien hoe dat gaat.

A while ago I collected 3 ways to make an knotted pearl necklace and wrote this blogpost about it. Today I can tell you that I prefer the method with the tweezers. I explain how that goes later.


DIY geknoopte parelketting/knotted pearl necklace - 'Le Temps des Roses'

BENODIGDHEDEN/SUPPLIES

materiaal:
  • een snoer glaskralen. De mijne komen van de uitverkoop van Zahia. Je kan voor deze techniek alle kralen gebruiken die je wenst. 
  • goudkleurig garen. Het mijne komt van Veritas.
  • goud gehaakte kralen. Ik maakte mijne zelf. Het zijn houten kralen waar ik een jasje voor haakte.
gereedschap
  • naald. Fijn genoeg om doorheen de kralen te kunnen, oogje groot genoeg voor je garen.
  • pincet
  • schaar


material
  • strand of glass beads. Mine come from Zahia but you can use any kind of beads you want.
  • golden couloured yarn. I bought mine in Veritas
  • Crocheted beads. I made mine a while ago: these are wooden beads with a crocheted cover. 
tools
  • tweezers
  • needle: small enough to go through the holes of the beads, eye big enough for the yarn.
  • scissors
DIY geknoopte parelketting/knotted pearl necklace - 'Le Temps des Roses'

ZO MAAK JE HET/DIY
  • Knip een stuk draad af. Ik werk hier met een dubbele draad. De lengte van de draad =  2 x lengte ketting + beetje extra.
  • Rijg de naald aan.
  • Rijg een kraal aan.
  • Maak een knoop en trek die nog niet aan.

  • Cut a piece of yarn. Length = 2 x length of the necklace + a bit more.
  • Attach needle.
  • String a bead.
  • Make a loop but don't pull tight yet.
  • Steek het pincet door het oog van de knoop ...
  • Stick tweezers through the knot...
  • ... en zet het pincet tegen de kraal.
  • ...and place it around the yarn as close by the bead as possible.

  • Hou het pincet op zijn plek en trek de draad aan zodat de knoop zich sluit tegen de kraal aan. Trek de knoop vervolgens goed strak door elke draad nog eens in tegengestelde richting aan te trekken.
  • De gaatjes in mijn kralen waren redelijk groot en het is natuurlijk wel de bedoeling dat de knopen de kralen op hun plaats houden. Ik maakte dus telkens een dubbele knoop. Maak er dus nog 1.

  • Pull tight while keeping the tweezers in place. The knot will close itself nearby by the bead.
  • Because of the big holes in my beads I had to make a double knot. 


  • Rijg een nieuwe kraal aan en herhaal. 
  • String the next bead and repeat.

  • Als de ketting lang genoeg is, knoop je de uiteinden aan mekaar en werk je de eindjes weg.
  • Is the necklace long enough? ⇨ knot both ends together and trim loose ends.
DIY geknoopte parelketting/knotted pearl necklace - 'Le Temps des Roses'
  • Klaar!
  • Done!

DIY geknoopte parelketting/knotted pearl necklace - 'Le Temps des Roses'

Meer juwelentutorials op deze pagina of via deze tag...
More jewellery tutorials here or at this page ...

PS: Ik heb een advertentie- en sponsorvrije blog. Ik kocht dus al het materiaal op eigen initiatief en aan volle prijs.
PS: I have an add free and non sponsored blog. I bought these supplies myself.  


2 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com