donderdag 12 april 2018

Parijs: kunstkatten

paris: art and cats
Paul Ranson - la sorcière au chat noir


Ik heb er zelf al lang geen meer - mijn Minneke stierf in 2009 na me 18 jaar gezelschap te hebben gehouden en ik nam geen nieuw poezenbeest in huis -  maar ik ben stapelgek op katten.


paris: art and cats
Pierre Bonnard
paris: art and cats

Katten zijn gewoon de fijnste beesten van heel de wereld, en dat wil wat zeggen want er zijn bijzonder veel fijne beesten.

paris: art and cats
Pierre Bonnard

Ik ben dan ook altijd bijzonder blij als ik ergens een pelsen poezenbeest tegenkom: ik begin er - vind ik zelf trouwens soms behoorlijk gênant - instant van te kirren.

paris: art and cats
Louis Welden Hawkins - les Orphelins
paris: art and cats

Ik kijk graag rond op zoek naar katten. Ook op reis. 

paris: art and cats
Renoir

En soms val je dan met je gat in de boter zoals in Marokko waar je amper een voet kon verzetten zonder over een kat te struikelen (zie hier en hier en hier en hier). 

paris: art and cats
paris: art and cats
 Maar in Parijs viel dat wat tegen.

paris: art and cats
paris: art and cats
Géricault - le chat mort

Toch wat betreft echte katten.

paris: art and cats
David Hockney

Maar in Parijs zie ik wel altijd veel mooie kunstwerken. 

paris: art and cats
Louis le Nain
paris: art and cats
Louis Le Nain

En in die kunstwerken valt hier en daar wél een kat te ontwaren.

paris: art and cats
Louis Le nain

En ik heb er hier een aantal van op een rijtje gezet. 

paris: art and cats
Charles Le Brun
paris: art and cats
Géricault

Ik weet alleen niet meer van alle werken waar in Parijs ik ze juist zag. 

paris: art and cats
Jean Siméon Chardin
Miauw kirkirkir!

Meer Parijs en meer katten...

4 opmerkingen:

  1. Prachtig zijn de fotoos weer. En ik ben ook zo gek op katten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder hoe vaak een kat in een schilderij verwerkt wordt. Hoe zouden de schilders dat gedaan hebben. Ik bedoel met wel gevoel. Gewoon verf op het doek gesmeerd of al kirrend. Ja katten maken het verschil. in mijn ouderlijk gezin staan ze denk ik wel op 1 en zelfs mijn man is overstag. Zie ik buiten een kat dan kir ik met je mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben meer een hondenmens. Tja... Maar we hebben ook een kat. Als kitten gevonden in de tuin van een Leuvens kot. Een schatje maar hij moet zich wel weren tussen de 2 andere lieverds hier thuis. Aan geschilderde katten in ieder geval geen gebrek in Parijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Love the third photo down (bebe with timid cat) and the one that appears as graffiti drawn on the building facade. The entire collection here is amazing, and would be a most interesting thing to 'collect' in your travels!
    Rita C at Panoply

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com