zondag 5 november 2017

Antwerpen: Stephan Vanfleteren en Mercy Ships in de 'Lauranda'


Dat we chance hebben dat we op deze plek in de wereld wonen besefte ik weer toen ik de tentoongestelde portretten van fotograaf Stephan Vanfleteren had gezien.
Met een gezondheidszorg die ervoor zorgt dat de dingen die ik op de foto's zag me vreemd overkwamen.
En dat helden bestaan, ook dat besefte ik...




Naast het steen in Antwerpen ligt het ondertussen al enkele jaren gesloten scheepvaartmuseum.
Maar speciaal voor de foto's van Stephan Vanfleteren is het uitzonderlijk nog eens open.



Stphan Vanfleteren maakte portretten van patiënten die hoop op een gezonder leven komen halen op de het cruiseschip van Mercy Ships. Deze boot vaart de wereld rond om medische zorg te verlenen aan mensen die daar door de plaats waar ze geboren zijn normaal geen toegang toe hebben...



De boot met artsen en ander medisch personeel legt een paar maanden aan in een haven en de mensen komen dan van tot diep in het binnenland voor een gratis behandeling van hun probleem.



En Stephan Vanfleteren maakte portretten van mensen die door dit initiatief geholpen werden.



Op de zoals altijd bij hem zeer mooie portretten,  zie je zeer mooie mensen met lelijke ziekten zoals wij ze hier nooit zien: dikke gezwellen, scheefgetrokken gezichten, brandwonden en andere huidaandoeningen, missende ledematen.... . Best confronterend om te zien dat er plaatsen zijn waar mensen moeten leven met ziekten die dan zwaar uit de hand lopen ipv behandeld worden. 



De portretten zijn uitgestald in het ruim van de 'Laurelanda'. Wat een mooie setting zeg! Die vloer! Dat licht! En dat die kajuit achteraan waar ooit een schipper leefde!



Ondanks de vreselijke ziekten die deze mensen misvormen, zijn het stuk voor stuk zeer mooie portretten. Ga er zeker ook eens kijken als je in de buurt bent! De inkom kost 8 euro en gaat naar Mercy Ships. 
En in het havenhuis is tezelfdertijd een tentoonstelling te zien over de organisatie ' Mercy Ships' maar daar ben ik nog niet geraakt. 



En volgende week geef ik jullie nog een goede reden om daar naartoe te gaan!
Meer info over deze tijdelijke tentoonstelling
Je kan er nog terecht tot 10 december.




Meer blogposts over Antwerpen...
Meer verslagen van museumbezoeken...

1 opmerking:

  1. Heel indrukwekkend! Wat is het toch fijn dat er zulke mooie mensen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com