zaterdag 4 maart 2017

DIY - gebreide roze poezenmuts/knitted pink pussyhat

woman with power
Bijschrift toevoegen

De verkiezing van übersexist Trump heeft de vrouwenstrijd over heel de wereld een extra boost gegeven. In de VS zelf kwamen vrouwen massaal op straat met een roze poezenmuts als symbool tegen de onderdrukking van vrouwen en tegen de uitsluitings- en afbraakpolitiek van de nieuwe president. 

The election of übersexist Trump gave the feminist movement an extra boost of energy. In the US a lot of women came upon the street with a pink pussyhat as symol against the excluding and destructif politics of the new president.

DIY gebreide roze poezenmuts/knitted pink pussyhat

Dat deze president protest gaat blijven uitlokken lijkt ondertussen onvermijdelijk. Wat meer is: ik hoop dat ook van ganzer harte! Elke dag opnieuw gebeurt er wel iets waarvan mijn haren ten berge rijzen. 

It seems inevitably that protest will keep on rising with this president. More: I 'hope' it will. Every day he does something so unethical it makes me sick. 

DIY gebreide roze poezenmuts/knitted pink pussyhat

Maar niet alleen aan de overkant van de oceaan gaat het de totaal verkeerde kant op. Ook hier bij ons gebeurt er elke dag wel iets waar ik echt niet goed van word en waar vooral de minder fortuinlijken in onze samenleving de dupe van zijn.

Alas, this kind of leadership is not restricted to the US. At our part of the world every day decisions are made in disadvantage of the less powerful and unfortunate members of our society.

DIY gebreide roze poezenmuts/knitted pink pussyhat

Politici graaien via postjes een stevige bankrekening bijeen maar nog erger is dat ze op die manier beleid ontwikkelen dat ten goede komt aan de portemonnee van hun broodheren ipv die van de bevolking.  Mensen die het ongeluk hebben om ziek te worden, worden opgejaagd wild terwijl ze door de samenleving met zorgzaamheid zouden moeten worden omhuld. De armoedekloof tussen mannen en vrouwen wordt terug veel groter, dagelijkse discriminatie van mensen met een andere etnische achtergrond wordt geminimaliseerd, onze grenzen sluiten zich hoe langer hoe meer, openbare diensten worden afgebouwd, het middenveld wordt financieel drooggelegd en afgebroken, er worden tweederangsbelgen gecreëerd die zonder enige veroordeling en enkel op basis van een vermoeden  de kans lopen om het land uitgezet te worden waar ze zijn geboren en getogen, de pers wordt hoe langer hoe meer uitgeroepen tot vijand van het volk en politici liegen er op los om punten te maken die niet in het belang zijn van de mensen. 



Politicans grab a lot of money for themselves in boards of big company's and in return they make policies in favor of these companies instead of in favour of the community. Unfortunate people who are sick, are chased instead of taking care of. More and more women end up in poverty, again. Discrimination because of etnical origin is minimized or even denied, our borders are closing for people who needs shelter,  social initiatives are closed down, some Belgians risk to be banned from our/their country where they are born and raised , all based on presumptions without convictions. Press is made an enemy, and politicians are unembarrassing lying to try to make their point.


Bon, dat was alleen maar de inleiding bij mijn patroon van een gebreide poezenmuts. Ik denk dat het duidelijk is dat onze huidige maatschappelijke evoluties me ernstig zorgen baren :) .

Bon, all this as introduction for my pussy hat pattern. You can see I'm worried about how our world is doing.


Ik verwacht een hete lente en zomer en vervolgens ook herfst en winter en nog veel langer,  zolang als het nodig is eigenlijk...
En ik dacht: awel ja, zo'n pussyhat gaat nog van pas komen tijdens al die acties en manifestaties die hopelijk nog volgen. Ik ga er ook eentje maken!

I expect a hot spring and summer and later a hot fall and winter an even longer, as long as necessary....
So I thought: I need a pink pussy hat for upcoming manifestations and strikes. So I made one.

DIY gebreide roze poezenmuts/knitted pink pussyhat

Ik heb een reflex om in zo'n geval zelf iets te ontwerpen ipv een bestaand patroon te gebruiken. Er zijn namelijk al massaal patronen van poezenmutsen te vinden ondertussen maar het geeft me net wat meer voldoening als ik ze niet alleen zelf gemaakt heb, maar ook nog eens zelf ontworpen.
Ik besloot een heel eenvoudige te maken zodat zeer beginnende breister/ers er ook mee aan de slag zouden kunnen en dat resulteerde in dit exemplaar. 

De eerlijk gebiedt me te zeggen dat ik er eigenlijk niet 100% tevreden van ben. De oren zijn wat groot vind ik. Na het allemaal wat te laten rusten ben ik ineens tot het inzicht gekomen waar de oorzaak ligt: de muts is eigenlijk net iets te groot denk ik. Als ze wat smaller is, zullen de oren wat kleiner zijn. Wil je ze zelf ook maken, overweeg dan even om ze wat smaller te maken. Tenzij je grote oren niet erg vindt :) .

Although there are a lot of pussy hat patterns, I wanted to design my own. I like things I made myself. But I even like them more when I also designed them myself. So I made a very easy one and this is the result. 
I'm not totally happy with the result: the ears are to big. I guess it would be better when the hat is smaller. So when you want to make this hat, consider making it a bit smaller. 

DIY gebreide roze poezenmuts/knitted pink pussyhat

BENODIGDHEDEN/SUPPLIES: 

  • Ik gebruikte net iets meer dan 1 bolleje catania 'color'-garen  met verschillende tinten roze. 1 bolletje bleek op het nippertje net niet genoeg.
  • breinaalden nr 3,5 en 4

  • I used a bit more than 1 skein of catania 'color' in pink.
  • needles nr 3,5 and 4


ZO MAAK JE HET:

proeflapje: 25 steken en 30 rijen met naald nr 4 = 10 op 10 cm 
Tension/gauge: 25 stitches and 30 rows with needle 4 = 10 cm at 10 cm


Ik breide eerst een rand in de boordsteek.
Daarvoor zette ik 144+2 steken op met breinaald 4.
Vervolgens breide ik 20 rijen - 7 cm - in de boordsteek met priem 3,5.

First I made an edge in rib stitch.
I casted on 144+2 stitches with needle nr 4.
Then I knitted 20 rows - 7 cm - in row stitch with needle 3,5.
  
Boordsteek = elke priem 1 kantsteek (steek gewoon van priem veranderen zonder te breien) en vervolgens telkens 2 rechts - 2 averechts en eindigen met een kantsteek (laatste steek rechts breien) .

Row stitch = 1 edge stitch (= move the stitch from one needle to antother without knitting t)  + repeatedly 2 knit ad 2 purl + 1 edge stitch .


Daarna brei je 145 priemen in de tricotsteek.
tricotsteek = 1 kantsteek + 1 priem rechts + 1 kantsteek
                     1 kantsteek + 1 priem averechts + 1 kantsteek

After that go on with the stocking stitch for 145 rows. 
Stocking stitch = 1 edge stitch + 1 row  knit + 1 edge stitch
                            1 edge stitch + 1 row purl + 1 edge stitch


Zet af.
Cast off.

Dan heb je dit...
This is the result:


Naai nu de zijkant aan mekaar met een stiksteek.
Sew both sides to each other using the running stitch.


Naai de bovenkant toe aan de averechtse kant met de naad in het midden.
Close the up side of the hat by sewing it on the inside with a running stitch.


Om de poezenoren wat duidelijker te doen uitkomen naai je nu zoals aangegeven met de stippellijn de 2 kanten aan mekaar vast aan de goede kant.
Zet ze eens op om te kijken of het goed is, pas aan indien niet en als ze klaar is werk je de losse draadeindjes weg.   
Voila! En nu actie voeren!   


To make the cat's ears, sew  as shown on the picture.
Try on to see if it fits, adjust when necessary, cut loose ends and ready to protest! 

DIY gebreide roze poezenmuts/knitted pink pussyhat

oproep: Doen jullie woensdag ook mee met de wereldwijde vrouwenstaking? 

Please join International women's strike day on march 8th!

Meer blogposts met tutorials op deze pagina of op mijn ravelrypagina...
More blogposts with english tutorials or at my ravelry page ...

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van dit garen. Ik kocht het op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought this yarn  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com