vrijdag 24 juni 2016

DIY fimokralen en verf/polymer beads and paint

DIY fimokralen en verf/polymer beads and paint

Ik heb nog eens een oudje opgediept om te vertalen naar het Engels, en ook omdat het zo'n tof projectje is natuurlijk :).

Today, I picked an old tutorial from my collection to translate into English. I wrote it in september 2013. It is a fun project!

Ik had hier en daar al gezien dat je fimokralen ook kan bewerken met verf en ik heb dat zelf ook eens geprobeerd...
Kijk maar!

I discovered the possibility to work with paint onto polymer beads and I decided to try that for myself.

DIY fimokralen en verf/polymer beads and paint

schoon hé ? 
Ik had op de laatste theemiddag met wat vriendinnen nog wat experimentele  fimokralen gemaakt.
Ze konden wel een likje verf gebruiken vond ik, want zo zonder verf was ik er niet echt van onder de indruk...

Beautiful, isn't it?
 At a tea party with friends I experimented with polymer clay to make some polymer beads and I was not impressed by the result. So I tried to give them an upgrade with some acrylic paint....


WAT HEB JE NODIG/SUPPLIES:
Voor de fimokralen :
- fimo
- een naald
- voor kraal nummer 1 : grof zout
- voor kraal nummer 2 :  stanleymesje of scheermesje
- voor kraal nummer 3 : een bedeltje van een veer en iets om klei te kunnen uitrollen

voor het bewerken met verf : 
- acrylverf, ik gebruikte witte verf
- verfborstel
- wat water
- een potje om verf in te mengen
- keukenrol


DIY fimokralen en verf/polymer beads and paint

For making the beads:
- polymer clay
- a needle
- bead nr 1: coarse sea salt 
- bead nr 2: stanley knife or rasor blade
- bead nr 3: a feather charm and something you can use as a rolling pin

For painting the beads: 
- acryl paint, I used white paint
- paint brush
- some clean water
- a cup to mix the paint
- kitchen paper


ZO MAAK JE HET/DIY

Deze kralen maakte ik door voor het bakken zoutkristallen - van dat grof zout -  in de klei te duwen.
Gewoon mee bakken, achteraf afspoelen met warm water en dan heb je dit.
Niet zelf verzonnen trouwens, maar ik vind mijn bron voor deze techniek niet meer...
Maar ook al geeft dat zout wel ' een effect' , echt schoon vind ik ze zo toch niet...


I made these beads by covering them firmly with the salt before baking them. After baking just rinse them with warm water and the salt will solve and leave some holes in the bead. It's not my idea, but I can't find the source of this technique.

And although the salt gives a certain effect on the bead, I don't find them very attractive this way...



Een verfbad dan maar...
Ik koos voor wit en gebruikte dat bij alle fimokralen die ik met verf bewerkte...
Gewoon goed met verf bekladden, zorg dat je goed in de putjes en kratertjes komt met je verf, en dan oppervlakkig afvegen met keukenrol.



So I decided to see if some paint would make them look better. I used - for all the beads I painted - white acrylic paint and made sure the paint covered every hole and crack in the beads.
After painting the bead,  I immediately - superficially - wiped away the paint.



Echt helemaal helder kreeg ik de kleur niet meer, er bleef sowieso een licht witte waas over de kraal hangen.
Maar als je dat verven en afvegen goed doet, krijg je mooie wat rustieke kralen.
Bij sommige kralen moest ik het een aantal keren doen vooraleer ik content was trouwens...


After wiping away the paint, the color isn't the same as before painting them. But the result looks great. 
With some beads I had to repeat the painting and wiping away a few times before I was happy with the result.

Op de foto : een geverfde en ongeverfde kraal
At the picture: a painted and non-painted bead ...



Ik maakte ook kralenwieltjes met sneetjes op de wijze die Geneviéve hier duidelijk uit de doeken doet. 
Ik heb grote wieltjes in turquoise gemaakt en wat kleinere in wijnrood...
Ook weer geen om-naar-huis-te-schrijven-kralen zo.
Maar bewerkt met witte verf werden ze prachtig ! Je kan dat zien op de foto bovenaan .


I also made some disc beads with small cuts of a stanley knife of razor blade. Genevieve explains this technique here. I made some big turqoise ones and some smaller red ones.
Again the result wasn't spectacular untill I gave them the same treatment as I did with the ones above. You can see the result at the first picture: I really really love these beads!


Als laatste maakte ik deze hangers : Rol een bolletje klei en rol ze plat tot je een vorm krijgt zoals op de foto.
Ik drukte vervolgens een bedeltje in de vorm van een veertje - een vrij veel gebruikt bedeltje is dat - in de klein zodat er een afdruk van een veertje zichtbaar werd op de hanger.
En ik maakte een gaatje met een stopnaald in het oogje van het bedeltje...
Tof hé, ook zo al.
Maar toch niet tof genoeg...


Finally I made these pendants: make a ball of clay and flatten them to the shape shown on the picture. Press the charm in the clay and carefully remove it again. Make a hole in it with the needle. 
Lovely result, isn't it? 
But not lovely enough...

Maar een paar laagjes verf en wat veegwerk later ...


After a few coatings with paint and wiping it away ... 


... had ik dit ...


...this was the result ...


Ik vind dat de acrylverf deze kralen helemaal opwaarderen en heb er trouwens ondertussen al plezante bellen van gemaakt.
En ik weet al wat ik ga maken op ons volgende theemiddagje ! 

DIY fimokralen en verf/polymer beads and paint

I think the paint upgraded the beads beautifully and I already made some earrings wih them.
And next time I'm having a tea party with my friends, I know what I will do :). 
Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 


Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.





3 opmerkingen:

  1. Mooie kralen, wat een leuk idee met die verf, dat ga ik onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kralen zijn erg leuk geworden! De bedels met veertjes vind ik gaaf. Ik ben ook gek op de combi fimo met acrylverf, ik heb het al eens met wit gedaan, maar ook met zilver en pasteltinten. Ik krijg er weer zin in, al veel te lang geen fimo in handen gehad! :-)
    Fijn weekend! Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com