donderdag 24 maart 2016

Hoe ik mijn budget beheer....

Ik dacht, ik doe eens uit de doeken hoe ik mijn budget beheer. Ik ben niet de meest georganiseerde ordelijke persoon maar op dit vlak wel. Ik heb namelijk een handig systeem uitgedacht en misschien ben jij daar ook iets mee.

Toen ik na 5 jaar te hebben samengewoond terug op eigen benen moest gaan staan was ik erg bezorgd over mijn financiële toestand : zou ik nog wel rondkomen nu ik ineens veel meer huur zou moeten betalen dan voor mijn samenwonen ? Wat als ik ooit mijn job verlies, hoe ga ik dan mijn huur betalen ?
Voor mijn samenwonen woonde ik ook alleen, maar ik betaalde toen zo weinig huur dat ik me nooit ongerust maakte of ik dat wel zou kunnen blijven betalen. En als ik mijn job kwijt zou spelen, zou ik wel een tijdelijk jobke vinden in een café of zo. Dat had ik nog al gedaan. Maar 5 jaar later was er veel veranderd.En zo'n goedkope woning vond ik nooit meer ( ik betaalde vroeger nog geen 200 euro per maand, zelfs toen was dat al erg weinig ) .

Ik besloot wat bewuster met mijn geld om te gaan en hield maandenlang mijn uitgaven bij om er een zicht op te krijgen. En ik begon te sparen voor noodgevallen ...
Vervolgens werkte ik mijn systeem uit om met mijn financiën om te gaan.
Ondertussen zijn we al wat jaren verder en stel ik vast dat ik niet alleen niet dakloos ben geworden, maar zelfs een spaarboekje heb kunnen aanleggen. 
En ik moet me nooit nog bezig houden met de vraag of er nog genoeg geld op mijn rekeningen staat om een onverwachte binnengekomen rekening te betalen want door mijn systeem is dat altijd het geval.
Gemakkelijk zenne !

4 rekeningen

Voor mijn systeem had ik 4 bankrekeningen nodig. Ik heb gelukkig een bank die geen kosten aanrekent dus die 4 rekeningen kosten me niks.
Ik heb 2 spaarrekeningen en 2 zichtrekeningen.
Mijn loon wordt elke maand gestort op 1 van de zichtrekeningen.

2 zichtrekeningen 

Ik heb een zichtrekening waarmee ik de binnenkomende rekeningen betaal en eentje waar ik mijn dagdagelijkse aankopen mee betaal.
Door een tijd nauwgezet mijn uitgaven bij te houden, kon ik berekenen hoeveel ik maandelijk uitgeef aan vaste kosten. Ik telde daarvoor de kosten voor telefonie/gas/electriciteit/internet/huur samen en deed er ook een twaalfde bij van verzekeringen, ziekenkasbijdragen en belastingen. Daar deed ik nog wat bij voor de zekerheid en dat bedrag gaat elke maand met een permanente opdracht onmiddellijk van mijn loon naar zichtrekening nummer 1. 
De overschot blijft staan op zichtrekening nummer 2  en dient voor mijn dagelijkse uitgaven.
Op deze manier moet ik nooit meer stilstaan bij de vraag of ik wel genoeg geld op de rekening heb staan voor die onverwachte rekening van de verzekering die is binnengekomen. Dat geld staat namelijk netjes apart op zichtrekening  1. 
Met rekening 2 betaal ik mijn uitgaven in oa de supermarkt. Is er op het einde van de maand nog geld over, dan gaat dat naar 1 van mijn beide spaarrekeningen ...

2 spaarrekeningen

Ik wilde écht een appeltje voor de dorst bijeen sparen. Mijn inkomen is niet hoog genoeg om een eigen woning te kopen maar dat heeft wel als consequentie dat ik heel mijn leven huur zal moeten betalen. Eens ik moet leven van een vervangingsinkomen ( hopelijk pas als ik op pensioen ben, maar ge weet maar nooit ), gaat dat een pak zwaarder zijn. En een appeltje voor de dorst is dan mooi meegenomen. 
Daarom opende ik een spaarrekening waar ik alleen geld opzet en niks afhaal. Dat is voor als het eens echt nodig is....

Maar ik heb nog een spaarrekening. Dat is de rekening waar ik wel mag aankomen. Ik zorg dat er altijd wat geld op staat en als ik dan op reis wil of er een nieuwe ijskast gekocht moet worden, dan kan dat van deze rekening.


Soit, ge doet ermee wat je wil hé. Maar ik heb ondervonden dat mijn systeem goed werkt en ik nog maar bijzonder weinig omziens heb naar mijn financiële zaken. 
In het begin was dat wat meer werk omdat ik een zicht moest krijgen op mijn uitgaven. Maar eens dat uitgedokterd is, kan je aan de slag met mijn systeem en bespaar je alleen maar tijd. 

Nu nog even georganiseerd geraken in mijn huishouden ;) ....


Follow

7 opmerkingen:

  1. Hoe bepaal je dan welk deel van de 'overschot' van de maand naar welke spaarrekening gaat? :)
    Qua zichtrekeningen ben ik helemaal mee! Wat je ook kan doen is vragen of je je verzekeringen niet maandelijks mag betalen. Dikwijls kost je dat geen cent meer; maar het voelt minder zwaar aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. da's een beetje improviseren en afhankelijk van hoeveel er op de spaarrekening staat waar ik mag aankomen.
      En wat die verzekeringen betreft : doordat ik dat zo doe, heb ik het echt niet nodig om dat in stukjes te betalen : er staat altijd geld genoeg op de zichtrekening die daarvoor moet dienen. Maar toch merci voor de tip ;)

      Verwijderen
  2. Best wel een hele opgave, maar je hebt er een goed gevoel bij. Dat is het belangrijkste, niet?!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is het nu juist : eens dat op poten staat is dat juist geen opgave meer ;)

      Verwijderen
  3. Dit is echt een super goede blog post! Ik ben nu 24 en na mijn reis in de VS hoop ik langzaam aan op mijn eigen benen te gaan staan, maar ik heb zo veel schrik voor het niet kunnen beheersen van mijn budget! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Merci voor de inzichten, iets om mee aan de slag te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen

xxx !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...