woensdag 11 november 2015

Antwerpen: lekkers van op de markt

Antwerpen: lekkers van op de markt

Ik ben geen ochtendmens. De kans dat je me in het weekend voor de middag ergens ziet verschijnen is dan ook uiterst klein. 
Maar sinds kort is daar tijdelijk verandering in : op aanraden van de huisarts volg ik omwille van burnoutklachten een mindfulnestraining en die gaat door op zaterdagochtend. Er was geen andere mogelijkheid ... 
En ik moet er zelfs vroeger voor opstaan dan als ik ga werken !
Ik verzeker je : dat doet zeer, die wekker die  zo vroeg afloopt ! 

Antwerpen: lekkers van op de markt

Hoe moeizaam het ook voor me is om op een zaterdag zo vroeg op te staan  ( en op vrijdagavond op tijd mijn bed in te duiken, ook dat voelt tegennatuurlijk aan ) , er is ook een voordeel aan : Ik hou van markten, maar omwille van hun vroege tijdstip kom ik er eigenlijk zelden.
 De mindfulnesstraining gaat echter door vlakbij de zaterdagse markt in Antwerpen en vermits die er tot een uur of 3 staat kan ik er naar de training gemakkelijk even ronddwalen op zoek naar lekkernijen. 

Antwerpen: lekkers van op de markt

Zoals walnoten.
Ik ben dol op walnoten.
Verse wel. Ze moeten nog wat nat zijn en je moet het 'velletje' er makkelijk kunnen afprutsen.
Overheerlijk lekker zijn ze zo.
Je krijgt er wel een vieze bruine nagel van maar dat neem ik er met veel plezier bij.

Antwerpen: lekkers van op de markt

Op de markt kwam ik walnoten tegen in reuzenformaat. Ik had nog nooit zo'n noten gezien ! Zo groot als mandarijnen ! 
De meneer van de kraam vertelde me dat ze in België gekweekt worden maar normaal gezien allemaal uitgevoerd worden naar Rusland. Maar nu had hij toch ook een lading te pakken gekregen.
15 euro de kilo . Da's veel hé !
Maar ik wilde ze toch echt eens proberen en kocht er 5.
En ze waren zo lekker dat ik er de week nadien ineens een kilo van ben gaan halen !

Antwerpen: lekkers van op de markt

Ze zijn wel te groot om te kunnen kraken met mijn notenkraker, ik gebruikte een hamer om ze stuk te slaan en pulkte  er vervolgens de grote lekkere noten uit.

Antwerpen: lekkers van op de markt

Deze herfst ben ik meer nog dan andere jaren dol op pompoensoep met curry en kokos. Dus er belandde ook een selectie van deze  schoonheden in mijn boodschappenfietstas.

Antwerpen: lekkers van op de markt

Van de reuzenpompoen kon je ook een stuk kopen maar ik heb zo een vermoeden dat die grote pompoenen van smaak niet zo bijzonder zijn dus hou ik het liever bij kleintjes.

Antwerpen: lekkers van op de markt

Mijn lief is een echte carnivoor. Hij zou het liefst van al heel de dag vlees eten denk ik. Dus toen ik op de markt worsten zag liggen van everzwijn en kangoeroe kon ik niet anders dan er wat mee te brengen voor hem.

Antwerpen: lekkers van op de markt

Ik ga de komende weken nog een paar keer naar de markt gaan denk ik. Ervan profiteren dat ik op dat tijdstip al helemaal wakker en klaar midden in de stad sta. Want eens de mindfulnesstraining weer is afgelopen, komt dat er toch niet meer van. Dan blijf ik veel liever in mijn lekker warme nest liggen want ik heb het zaligste bed van heel de wereld. Vooral 's morgens !
En jullie ? Hebben jullie ook zo'n bed ? 

 

7 opmerkingen:

  1. Oh ja, ik heb ook zo'n bed. Een beetje een eigenwijs bed: 's avonds zegt dat "Nee, nu nog niet", en 's morgens ook ;)
    Toffe foto's die je nam. Ja, markten zijn altijd wel de moeite, ook al pikt het 's morgens dan een beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai, veel te lang geleden dat ik nog naar die markt ging (20 jaar ofzo)...zeg, ik wil nu ni ambetant doen, maar wat het receptje van die pompoensoep betreft...ik veronderstel dat je daar de wortelen moet vervangen door pompoen ? 't Is maar, ik kreeg de zaterdag een pompoentje van iemand die naar de markt ging :)
    Son.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. awel ja son, maar ge moet dat tegoei lezen hé. Ik heb er toch bijgezet dat ik dat ook wel eens met pompoen maak ? Maar wel mét pel hé ! Véél lekkerder ! En dat pompoentje kwam dus idd uit deze bak. Staat hij nog mooi te wezen of heb je hem al in de soep gedraaid ?

      Verwijderen
  3. De mooie foto's maken het toch helemaal de moeite waard om zo vroeg op te staan. Zoveel kleur en wat leuk die kiwischijfjes. En inderdaad joekels van walnoten zeg! Lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou en of wij zo een bed hebben.
    Ik ben een beetje jaloers op die markt van jou. Hier in Noorwegen is er geen markt en ik houd daar zo van.
    Sukses met de training. Lijkt me niks, een burn-out.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Elk nadeel heeft z'n voordeel ;)
    Ikzelf vind de ochtend juist echt heerlijk en sta graag vroeg op. Succes met mindfullness, oh en het vroege opstaan natuurlijk ;)
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het heerlijkste bed ter wereld. Waarom ik er nooit op een treffelijk uur in geraak, is me dan ook een compleet raadsel, dat me elke pijnlijke ochtend opnieuw verbaast.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com