dinsdag 23 juni 2015

In mijn tuintje: look uit eigen aarde

In mijn tuintje: look uit eigen aarde

Vorig jaar stopte ik in de lente een teentje look in een plantzak en toen kreeg ik een paar maanden later een heel groot teentje look terug.
Deze keer besloot ik het wat grondiger aan te pakken en bestelde ik een pakket plantlookteentjes.

In mijn tuintje: look uit eigen aarde

Ik propte ze deze keer in de herfst in de grond - in plantzakken -  ipv in de lente en liet ze een hele winter gewoon staan in weer en wind.
Ik had me namelijk laten vertellen dat in de lente geplante look gewoon een dikkere teen als opbrengst geeft en in de herfst geplante look echt een hele nieuwe bol vormt, mét meerdere teentjes.

In mijn tuintje: look uit eigen aarde

En ik kan jullie nu vertellen : da's dus waar !

In mijn tuintje: look uit eigen aarde

De look is oogstrijp als het loof verdort en bij 1 portie geplante look ( ik vulde 3 plantzakken ) was het zover.
Dus haalde ik ze uit hun aarden bedje en bestudeerde ik ze grondig en ja hoor : allemaal weliswaar kleine bolletjes look, maar wel met verschillende teentjes !
En mooi dat ze zijn met dat paars ! 

In mijn tuintje: look uit eigen aarde

Ik verwijderde de buitenste vuile lagen en nu liggen ze te drogen in een schaal op de vensterbank.
Maar ik draaide er ook al eentje - een heel bolletje - in een portie tzatziki ;-).

In mijn tuintje: look uit eigen aarde

De andere 2 porties geplante look mogen nog effe verder groeien want die zijn nog te groen om geoogst te worden.

In mijn tuintje: look uit eigen aarde

Ik las ergens de tip dat je een knoop in het loof moest doen want dat ze dan dikker zouden worden en bij 1 portie ben ik dat aan het uittesten.
Ik zal jullie op de hoogte houden van het resultaat ;). 

In mijn tuintje: look uit eigen aarde



7 opmerkingen:

  1. Ze zien er ook zo mooi uit, prachtige kleuren ook..

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel interessant, dit probeerde ik nog niet uit en je look ziet er echt wel goed geslaagd uit! Laat het je smaken.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. vroeger stopte ik gewoon teentjes van een knoflook die ik in de keuken in huis had in de grond in het voorjaar en in najaar had ik een flinke bol met veel teentjes.. de laatste jaren alleen maar 1 grote teen ahahah misschien heeft het met een andere soort te maken of zo?? als je speciaal plantteentjes besteld moeten er wel meerdere teentjes aan 1 bol komen, denk ik. trouwens de hele grote teen was ook prima hoor.. gewoon kleinmaken en invriezen in ijsblokjes! dan kan je er steeds 1 blokje uitnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed om te lezen allemaal; ik ben namelijk dit jaaar voor het eerst knoflook aan het proberen te kweken. Dank je voor de info!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Woh, wat een mooi oogst!! En die look is zeer fotogeniek!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com