woensdag 8 april 2015

Blog in de kijker : handgemaakte kinderkleedjes bij Griet en Juffra Toertjes



Toen ik nog een klein meiske was, maakte mijn mama zelf heel veel kleren. 
Zij kon dat ook heel goed en ik heb soms een beetje spijt dat ik al die mooie jurkjes en gebreide jaquardtruien niet meer heb. 
Maar ze zitten zowat allemaal nog in mijn hoofd en sommige van die maaksels zijn voor de eeuwigheid vastgelegd op foto.
Zoals hierboven en -onder.
Dat ben ik, met een door mama gemaakt jurkje. Het was een paars jurkje ( dat was toen héél erg in ) met een framboosroos biesje.
Toen droegen we nog lange kousen onder een kleed trouwens  !


Tot een paar jaren geleden deed bijna niemand dat nog, zelf kleertjes maken voor de kinderen. 
Maar de laatste jaren is dat weer hip geworden, iets meer in België dan in Nederland heb ik de indruk.
Het is dan ook niet te verbazen dat er ondertussen heelder blogs volgeschreven worden over de laatste naai-exploten van vele mama's. 

Ik heb zelf geen kroost op de wereld gezet en en heb ook niet zoveel kinderen in mijn directe omgeving en ik geef eerlijk toe dat ik de laatste creaties van veel bloggende mama's vaak vrolijk aan me voorbij laat gaan omdat ik niet zo geboeid ben door de zoveelste versie van de Jakobbroek of het Birdiejurkje.
Maar voor de creaties van Griet en Juffra Toertjes (edito: helaas niet meer te vinden op internet) maak ik daarop graag een uitzondering.

bron foto
bron foto





















Ik vermoed dat elke bloggende kinderkledingmaakster de blog 'Emma en Mona'  (genoemd naar de 2 dochters) van Griet ondertussen wel kent.
Maar voor diegenen die toch per accident deze blog nog niet ontdekt hebben, zet ik hem hier graag met veel enthousiasme in de kijker.
Griet is namelijk de koningin van de jurkjes...
Ze rollen per lopende meter vanonder haar stikmachien vandaan en ze zijn altijd mooi.
Ik vermoed dat ze niet slaapt want haar productieritme is indrukwekkend.
Haar kledingstukken zijn altijd mooi afgewerkt met veel gevoel voor detail en ( meestal toch denk ik ) zelfontworpen.


bron foto
Ook schoon om te zien is hoe ze zoekt naar kledingstukken die best passen bij de voorkeuren van elk van haar dochters.
Ze worden allebei mee dan ruim voorzien van een hele garderobe zelfgemaakt moois en volgens mij zijn ze daar erg content mee ....
Ze laat trouwens niet alleen zien wat ze allemaal maakt, maar geeft regelmatig ook handige tips voor als je zelf ook aan de slag wil.


Een andere naaiprinses die ik in de aandacht wil zetten, is Juffra toertjes van Toertjes & Pateekes. (edito: blog is niet meer te zien op internet)
Zij is ruim voorzien van te kleden klein grut en ook zij slaagt er in om bijzonder mooie kinderkleding te maken.



Naast zalige jurkjes tovert ze trouwens ook regelmatig een schoon stofken om in mooi jongensgerief of ( net zoals bij Griet trouwens ) gebruiksvoorwerpen (dekens, speeltenten, zakjes allerhande, ... ) .


Ook op haar blog spat het moois van het scherm en ook hier weer veel oog voor details en perfecte afwerking.


Toen ik onderstaande kledingstukken zag verschijnen op haar blog, viel mijn mond letterlijk open van bewondering.
Geen kledij om mee naar school te trekken natuurlijk, maar wel wonderbaarlijk mooi , bijeen geïmproviseerd én ineen gezet met kringloopmateriaal ...
Vinde gulle dat nu ook zo indrukwekkend ? 
De blog met al het moois van Juffra Toertjes kan je hier terugvinden.  




Veel lees- en kijkplezier en doe deze 2 mirakeldames de groetjes als ge op hun blog gaat piepen !

Zin in meer blogs die ik in de kijker zette ? Kijk dan eens hier. In de zijbalk vind je ze trouwens allemaal op een rijtje...

 

7 opmerkingen:

  1. such a stylish gorgeous blog you have!! LOVE!! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige kledij allemaal, ik ben helaas niet zo'n heel ervaren naaister, heb het ook nooit echt geleerd, enkel wat van mijn mama en van mezelf met behulp van boeken of het web. Maar dit is echt klassewerk! Vooral de laatste foto is echt waauw! Hier moet ik zeker eens een kijkje gaan nemen voor mijn kleindochter lijkt me, dankje voor de tip!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, wat een mooie kleding maken zij!! Die met het fabriekenstofje zou ik zo dragen... als ik het zou passen natuurlijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw wat een bijzondere en prachtige blog! Wat een prachtige meisjes trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com