vrijdag 16 mei 2014

DIY - Boekenlegger

Beloofd is beloofd : ik maakte speciaal voor deze tut nog eens een boekenlegger.
Ik ben wel effe bezig geweest met het uitzoeken van kralen en had eerst iets helemaal anders in gedachten. 
Maar ik ben toch content met wat het geworden is...
Voor boekenleggers gebruik ik graag kralen die wat opvallender zijn, zo van die kralen die je ogen uitsteken omdat je ze wel mooi vindt maar die net een beetje té zijn om aan je oren te hangen.
Ik vind het het mooist als de hanger wat langer is dan de boekenlegger zelf en eindig graag met een ' eyecatcher '  onderaan.
Voor mijn doen heb ik in deze boekenlegger vrij sobere en kleine kralen gebruikt, maar ik wilde echt iets doen met die grote bloemenkraal en vond de andere kraaltjes er goed bij passen.

DIY - Boekenlegger

WAT HEB JE NODIG ? 

materiaal : 
Zoals altijd : gebruik je fantasie : ik som hier gewoon op wat ik heb gebruikt maar je kopieert me liefst niet exact.
- 5 turquoise ronde kralen 
- 6 oranje ronde kraaltjes
- 1 mini turquoise kraaltje 
- 10 kralenkapjes voor de turquoise kraaltjes (hier kapje 1 genoemd)
- 12 kralenkapjes voor de oranje kraaltjes (hier kapje 2 genoemd) 
- een eyecatcher, in mijn geval een grote oranje glazen bloemenkraal
- 1 nietstift
- metaaldraad of 5 kettelstiften
- en een boekenlegger natuurlijk

DIY - Boekenlegger

gereedschap : 
- 2 platbektangen
- 1 kniptang
- 1 rondbektang
- eventueel een knijpkralentang


DIY - Boekenlegger

ZO MAAK JE HET  :

Rijg op een kettelstift of op een stukje metaaldraad: 1 oranje kraal + 1 kralenkapje versie 2 + in kapje versie 1 + 1 turquoise kraal + 1 kapje 1 + 1 kapje 2 + 1 oranje kraal... Oef, de opsomming is gelukt ( en die was eigenlijk niet nodig want het is allemaal te zien op de foto ;) ). 

Als je een kettelstift gebruikt, draai je een oogje aan het andere uiteinde. Gebruik je metaaldraad, dan draai je oogjes aan beide kanten. Maak er in totaal 3 op deze manier...










Rijg aan een kettelstift of een stukje metaaldraad een kapje 1 + turquoise kraal + kapje 1 en maak ook hier aan beide kanten een oogje. Maak dit 2 keer....



En dan nu assemblagetijd: hang eerst een stukje met 3 kralen aan het oog van de boekenlegger.
En hang er vervolgens een stukje met een turquoise kraal aan en dit herhaal je telkens afwisselend...












Rijg de grote bloemenkraal en het kleine blauwe kraaltje aan een nietstift en maak een gesloten gewired oogje zoals hier beschreven.

Hang de bloemenkraal aan de laatste rij kraaltjes en je boekenlegger is klaar !
Ik heb hier gewone gekettelde oogjes gebruikt omdat mijn metaaldraad te dik en oncomfortabel was om gewirede oogjes mee te maken .Maar dat kan natuurlijk ook. Dan is het namelijk veel steviger wat niet onbelangrijk is als je zoals ik er graag mee zitten te spelen tijdens het lezen ...

Meer inspiratie nodig ? : kijk eens hier... 

DIY - Boekenlegger

Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.



6 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com