vrijdag 20 december 2013

DIY juwelen : materiaal : tussenstukken

Om oorbellen te maken kan je gebruik maken van hangers waar je kralen en oorhaken aan kan hangen.
Er zijn er heel veel verschillende te vinden en je kan ze trouwens ook zelf maken.
Hieronder zie je een selectie van hangers die ik momenteel in huis heb.

DIY juwelen :  materiaal : tussenstukken

Zoals je ziet heb je ze in alle maten, kleuren en vormen.
Meestal in het 1 of ander metaal trouwens, waardoor ze aan dezelfde problemen kunnen lijden als alle andere metalen onderdelen die je kan gebruiken bij het maken van juwelen : de kleur kan afgaan of het materiaal kan te bros zijn, te buigzaam of heel af en toe ook wel eens te zwaar.
Je kan ze trouwens ook gebruiken om kettingen mee te maken, al geloof ik niet dat ik dat zelf al ooit eens deed. Voor mij zijn het oorbelonderdelen en als ik ze aan een ketting zie hangen blijf ik ze als een oorbelonderdeel zien en dan staat dat wat raar vind ik ;).
Maar dat speelt zich natuurlijk allemaal af in mijn geest en van wat er zich afspeelt in mijn geest moeten jullie je niet te veel aantrekken.
Als je ze wil kopen in edele metalen als zilver en goud moet je er wel rekening mee houden dat de kostprijs daarvan flink hoog kan liggen !

Hieronder een selectie van bellen die ik ooit zelf maakte met hangers:

Deze bellen zijn de eerste die ik ooit maakte met een hanger. Ik herinner me dat ik opmerkingen kreeg van andere juwelenmaaksters omdat ik kettelstiften had gebruikt (dus met een oogje aan onderaan) in plaats van nietstiften (zonder oogje, met een knopje). Maar zelf vind ik dat helemaal niet storend bij deze bellen, ik vind ze zelfs toffer mét oogjes !



Aan bovenstaande ornamenten hing ik langere slierten kralen, terwijl ik aan de 'hoop'vormige hanger hieronder de kralen wat ' korter ' hield...
Ik vind het allebei mooi...


Onderstaande bellen behoren tot de mooiste bellen die ik maakte.
Ik heb ze niet meer trouwens, en helaas bleek het metaal van het ornament zo bros te zijn dat er een stukje was afgebroken.
Ze wegen ook wel wat met al die edelsteenkralen er aan.
Maar toch zijn ze mooi en gelukkig vindt diegenen die er mee rondloopt ( en die ze heeft kunnen repareren ) dat ook !


Deze ornamenten bestaan uit ' filigraan'. Dat is zeer zeer dun metaal, zo dun dat je het gewoon kan plooien als een stuk karton of zo. Alhoewel : karton is meestal zelfs dikker denk ik . Dat is meteen 1 van de nadelen van dit materiaal, samen met het feit dat de hangertjes die je er aanhangt wel eens van de ornamenten durven afglijden omdat het ornament zo dun is dat het kan ontsnappen door een spleetje van je oogjes of ringetjes. Maar anderzijds kunnen uit dit materiaal zeer mooie vormen gemaakt worden en zijn ze erg licht van gewicht.






Deze hangers maakte ik zelf met koperdraad 
of met zwart gecoate metaaldraad ( onder ) .


Geëmailleerde hangers met strasssteentjes.


Vrolijke kersenbloesemtakjes.


Sjiek zwarte en zilver met strass.


De vlinders  zijn van sterling zilver.


Volgende week toon ik een projectje met ornamenten !
Goei weekend allemaal !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com