woensdag 13 november 2013

DIY: recyclageproject : topje met kant

DIY: recyclageproject : topje met kant

Een echte schande is't !
Dat ik hiermee nog rondloop!
En vaak hé, niet zomaar af en toe als al de rest in de was is of zo.
De kledingstukken die ik soms draag: écht er over eigenlijk...
Maar er zijn verzachtende omstandigheden : ik vond geen bevredigende vervanging...

Ja ! Een goeie grote foto zodat jullie het allemaal goed kunnen zien, die schande van me...
Ik zal het eens uitleggen: 
Ik heb 4 dezelfde topjes met kant : een grijs, een kaki, een crème en een zwart.
De laatste 2 staan op bovenstaande foto, maar de andere 2 zijn niet in veel betere staat.
Ik kocht ze zeer lang geleden bij Esprit en draag ze zoals je kan zien aan hun staat zéér erg veel.


Ik draag ze graag omdat het voor mij ideale topjes zijn om bijvoorbeeld een te diepe décolleté wat te verbloemen .
Of om mijn BH te verbergen.
Ik vind ze ideaal omdat de bovenkant gewoon recht is.
Dat vind ik namelijk het mooist : een recht stukje kant.
Ik heb er nog andere, voor als deze 4 in de was zijn.
Met een v-halsje bijvoorbeeld maar dat is vaak niet zo mooi en helemaal niet efficient om een te diepe décolleté te verstoppen.
Vaak zijn ze ook veel te kort : die topjes moet ik ruim in mijn broek kunnen steken en als ze te kort zijn kruipen ze omhoog, mijn buik over, en da's een heel ambetant gevoel.


Ik heb al regelmatig naar vervanging gezocht.
Maar ik vind er echt geen met rechte halsuitsnijding.
En deze zijn zo versleten dat ze vol gaten zitten.
Dat valt natuurlijk niet op want ik draag ze altijd ergens onder.
Maar ik weet  zelf wel dat ik ze aan heb ( en vanaf vandaag jullie ook ) ...



Onlangs dacht ik : ik maak ze begot gewoon zelf !
Van oude marcellekes van mannen in mijn omgeving of van een goei grote niet versleten  oude t-shirt of zo.
Helaas geen marcellekesdragende mannen in mijn omgeving blijkbaar, maar ik vond in mijn kast wel nog een t-shirt dat ik zelf eens kocht en waarvan ik de hals-en armuitsnijdingen niet zo goed vind staan bij mij.
Ik draag ze ( ik heb er 2 ) dan ook hoogstzelden.
De stof leek me ideaal om zelf zo'n topje met kant te maken.
( in de stoffenwinkel ben ik dat trouwens ook nog niet tegengekomen).

Bij Veritas vond ik zwarte rekkende kant. 
Wel minder breed dan de kant op de versleten exemplaren, maar da's niet zo erg.
Ik had me al het hoofd gebroken over hoe ik de bandjes zou kunnen maken, maar ik zag in de Veritas ook mooie smalle zwarte kantjes die niet rekken en dus mocht ik mij hoofd over andere dingen laten breken want dit probleem was hierbij opgelost.


Hoe ik het maakte : 
- Ik legde het oude topje op het te verknippen exemplaar en zag dat het lang genoeg was als ik de halsuitsnijding er af zou knippen.
Dus knipte ik er snel en pijnloos de hals gewoon recht af.
- Ik speldde de kant er op aan de goede kant : op een half centimetertje van de zwarte stof.
-  Ik stak mijn boventransportvoet in mijn stikmachien omdat die het makkelijker maakt om deze rekkende stoffen te stikken...
- ...en stikte het randje er met een zigzagsteek op. Ik stikte het 2 keer. Dan is het zeker stevig genoeg.
Ik gebruikte een zigzag omdat het een rekkende stof is en een topje dat moet kunnen rekken en dat gaat beter als je met een zigzag stikt. Het stiksel zie je trouwens amper ( toch als je de juiste kleur van garen gebruikt ) .
- De stof was net iets te breed in vergelijking met het oude topje, dus dat kwam goed uit : op die manier kon ik de zijkant van het kanten randje makkelijker afwerken.
Want : omdat je de kant aan de goeie kant op de stof stikt, word je aan de zijkant met een probleem geconfronteerd : het is lastig een naad aan de binnenkant te stikken als de stof aan de buitenkant op de stof wordt gestikt.
Maar omdat de boel toch net iets te breed was trok ik het binnenstebuiten en stikte ik zo de zijnaad aan het stukje kant dicht en versmalde tegelijkertijd de rest van de stof door gewoon verder naar beneden te stikken.
De overtollige stof knipte ik er af.
- Dan de bandjes:
Ik legde het originele topje op het nieuwe en speldde het dunne strookje kant vast op dezelfde plaatst als bij het originele.
Aan de binnenkant deze keer, niet aan de goede kant.
En ik stikte ze vast met een zigzagsteek op 2 plaatsen : op de plaats waar ik ook de brede strook rekkende kant had vastgestikt op de stof: op die manier is het bandje niet alleen bevestigd aan de kanten strook maar ook aan de stof zelf. En nog een keertje aan de bovenkant van de kanten strook.
Toen ik de 2 kanten zo had gedaan, speldde ik de andere kant vast en trok het topje eens aan om te zien of het goed zat. De lengte van de bandjes mat ik af aan die van het versleten topje.
En ik stikte ze vervolgens op dezelfde manier vast als ervoor.
En zo was het klaar.
Zo simpel was dat...
Het zit zoals je kan zien goed.
Helemaal zoals het moest.
Maar als ik het niet aanheb ' lebbert ' de kanten strook een beetje en het origineel heeft dat niet.
Omdat het een aanpassend topje is zie je dat echter niet als ik dat aanheb, dus is dat geen probleem.
Het origineel heeft ook kant aan de onderkant, maar dat vind ik niet nodig : ge ziet dat toch niet en ik steek dat toch in mijn broek...

DIY: recyclageproject : topje met kant

Nu ga ik nog op zoek naar een wit marcelleke want ik heb ook nog witte kant gekocht.
En dan kunnen die 2 versleten vodden naar de lompenhemel waar ze thuis horen.


9 opmerkingen:

  1. Mooi opgelost!! En je bent niet alleen met zo'n 'lompen' :-) Goe gerecycleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg he dat als iets wat zo heerlijk draagt je nergens meer kan vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha hoe herkenbaar! Ik zat gewoon te grinniken bij het lezen van je verhaal!
    Mooi gemaakt in ieder geval! En wat heb jij praktische "gewichtzakjes" om de boel op zijn plaats te houden! Dat ik daar nog niet aan gedacht heb! Weer iets extra om nog eens te maken! Dankjewel!
    Geniet van je topje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de leuke tip. Op het moment dat ik dit lees denk ik:¨dat had ik toch ook zelf kunnen bedenken¨. Ik heb er nooit aan gedacht, maar wel zoeken naar lange topjes met een rechte rand ha ha. Zo zie je maar weer waar bloggen goed voor is.
    Gr. Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik beken, ik draag mijn topjes meestal tot ze half uit een vallen :P

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit heb je zeer creatief opgelost. Het resultaat mag er wezen.

    Groetjes van het hele Veritas-team.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed gerecykleerd!
    Misschien kun je die oude ook nog recykleren tot iets. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gorgeous tank top! Thank you for linking up with Handmade Café Link Party!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com