zaterdag 3 augustus 2013

ondertussen in mijn moestuin... - deel 1

...die ik wat verwaarloosd heb.
Met blogaandacht toch, met zorgen en liefde niet uiteraard.
Al was ik met sommige dingen wat laat....
Kom : ik geef jullie een rondleiding !


ondertussen in mijn moestuin... - deel 1Een experiment voor het eerst dit jaar : aardperen...
Gewoon in de voortuin tussen de hortensia's en de perenboom.
Ik plantte er een aantal en de planten - die op zonnebloemen lijken - komen uit en groeien.
Ze zijn momenteel een 1,5 meter hoog  maar zouden naar't schijnt nog hoger gaan klimmen.
Geen idee wat voor bloem er  aan komt en hoe het onder de grond gesteld is met de aardperen zelf.
Spannend wel!
Ik vermoed dat de grond in mijn voortuin niet de meest geschikte grond is om dat soort van dingen te kweken - hij lijkt me nogal vast en nat - maar de plant zelf groeit alvast wel...
















Ik heb  een beslissing genomen voor volgend jaar : dat voorzaaien binnen doe ik niet meer.
Toch zeker niet meer zo uitgebreid.
Plezant zenne, zo die zaadjes zien uitkomen en plantjes worden als het buiten nog guur en koud is.
Maar ik heb gemerkt - dit jaar nog meer dan de vorige jaren - dat het resultaat niet echt vet is.
Sommige van mijn huiskamerzaaisels werden niet groter dan peuters en bleven  maanden in dat stadium hangen.
Om daarna voorzichtig aan een opmars te beginnen waarbij ze grandioos werden ingehaald door veel later buiten vers gezaaid jong geweld of om gewoon kapot te gaan.

ondertussen in mijn moestuin... - deel 1
binnen voorgezaaid oesterblad
ondertussen in mijn moestuin... - deel 1
rechtstreeks buiten gezaaid oesterblad
















ondertussen in mijn moestuin... - deel 1Nog een beslissing voor volgend jaar : niet 2 maar nog meer tomatenplanten kopen !
Ik kocht er 1 met vleestomaten die ondertussen een aantal tomaten heeft gekregen van normale grootte. Niet overdadig veel, maar toch een paar en ik hoop dat er nog een paar komen.
Maar ik zette voor het eerst ook een kerstrostomatenplant en die doet het fantastisch!
Ik heb de eerste tomaatjes daarvan al lekker opgesmuld trouwens want ze rijpen veel vroeger dan ik gewoon ben.
Of dat aan het weer ligt of aan de soort weet ik niet.
Nadeel : ze rijpen zo geleidelijk aan dat er telkens maar 1 of 2 rijp zijn en da's niet genoeg om te verwerken in een gerecht.
Dat gecombineerd met de vaststelling dat lekkere tomaten momenteel niet te verkrijgen lijken te zijn maakt dat ik er volgend jaar meer wil zetten.
Elk jaar opnieuw ben ik zo content van wat die tomatenplanten  doen !
En die staan maar gewoon in een pot bij mij...
Maar wel alleen gekochte planten in de toekomst.
Tomaten zaaien geef ik op, dit jaar heeft geen enkele zaailing het overleefd...














Dan de patatten.
Maar mannekes toch !
Da's niet bij te houden !
Ik plantte voor het eerst zelf patatten, in een zak.
3 zakken met in elk 3 planten is 9 planten in totaal.
Geen idee wat de opbrengst gaat zijn, mijn patatten plantte ik zo laat dat het nog veel te vroeg is om al te oogsten.
Maar ge moet die wat laten groeien en na een  centimeter of 20 opnieuw onder de aarde gooien en dat doe je een keer of 2 en ik kon gewoon niet volgen, zo snel dat die groeiden !
Ik wist ook niet dat patattenplanten zo  GROOT  werden!
Ze lijken trouwens zeer erg op tomatenplanten en hebben mooie bloemetjes ...
Ik ben toch echt heel erg benieuwd wat er uit die zakken gaat komen !


ondertussen in mijn moestuin... - deel 1
ondertussen in mijn moestuin... - deel 1























Ik zaaide ook wat kruiden.
De koriander was de uitzondering op vlak van voorgezaaide zaaisels : die deed het vanaf het begin zeer goed en vormde zelfs al zaadjes waardoor ik aan zaaisel 2 bezig ben...

ondertussen in mijn moestuin... - deel 1

De dille zaai ik niet meer : die heeft zichzelf voorzien in het eeuwig leven door zich kwistig uit te zaaien in mijn voortuin. Hij komt zelfs uit tussen de straatstenen, al wordt hij niet meer zo hoog als de eerste keer toen ik hem zaaide.
Als ik tussen de planten door in mijn voortuin onkruid aan het wieden ben ruikt het er zo zalig lekker naar dille, munt en citroenmelisse !

ondertussen in mijn moestuin... - deel 1

ondertussen in mijn moestuin... - deel 1De basilicum - minibasilicum blijkbaar - groeit zeer langzaam maar wel verbeten.
Ik heb echter niet moeten wacht om heerlijke tomaat-mozzarellaslaatjes te kunnen maken want ik had ook wat planten gekocht en bij de tomaten gezet...
Daardoor mag deze gewoon lekker verder proberen de hemel te bereiken ...
























Bieslook dan...
Dat lukt maar niet !
Toch niet om er iets eetbaars van te maken.
Hij komt uit, krijgt mooie bloemekes zelfs, maar wordt niet zo mooi stevig als ik verwacht...
Tips zijn welkom !

ondertussen in mijn moestuin... - deel 1

De erwten zijn altijd de eersten die het goed doen.
Waardoor ik ook dit jaar veel te laat was om ze te oogsten en ik een 2de portie zaaide.
Ze waren lekker maar gering in aantal :) .

erwt

 Maar ik vind erwten zo mooi dat ik ze zal blijven zaaien nah!

erwt

Van de komkommers was ik vorig jaar zo content maar dit jaar lukt dat niet goed.
De zaailingen deden het niet goed en het plantje dat ik nu heb staan is amper een handpalm hoog en ziet er nogal ' vlezig ' van blad uit.
Ik heb er tot nog toe 2 miniminikomkommerkes van kunnen eten en er is er nog 1 op komst.
De 2 plantjes die ik nog bijzaaide ontgroeien het klein duimpjesstadium maar niet , al is 1 ervan toch een bloemknop aan het vormen.
Volgend jaar hopelijk beter ...

ondertussen in mijn moestuin... - deel 1ondertussen in mijn moestuin... - deel 1
 De aardbeien deden het tegen mijn verwachtingen in toch goed.
Ik heb 2 planten in hangende bloempotten en die staan er al een jaar of 4 in.
Ik dacht dat die planten ondertussen al wel wat oud zouden zijn om nog veel vruchten te geven, maar dat bleek niet waar te zijn.
Ook een plant waar in bijzonder weinig naar moet omkijken : af en toe wat water en oogsten als ze rijp zijn, meer is dat niet.
Wel rap genoeg oogsten, want dit jaar waren de vogels me vaak te vlug af !


aardbei


De frambozen daarentegen...
Maar da's mijn eigen schuld...
Die planten werden vorig jaar zo groot dat ze wat te opdringerig werden waardoor ik ze tot op de grond snoeide.
Ze zijn terug uitgekomen, maar vele kleiner dan vorig jaar en krijgen momenteel een paar besjes.
Minder lekkers, maar meer ruimte voor andere planten in mijn minituintje, dus ben ik content.

Framboos


en de rest is voor in deel 2!

4 opmerkingen:

  1. Tof wat er allemaal in jouw minituintje groeit.
    Ik heb in Zweden van iemand aardperen gekregen en die knollen geplant voordat ik terug naar NL ging. Ben benieuwd hoe die er nu bij staan.
    Ik heb begrepen dat ze op zonnebloemen lijken en dat het nogal woekeraars zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nou nou, het valt nog nietmee om boer te zijn oip eigen erf ;-) Die eerste plant lijkt wel op brandnetel!!! :-0
    En ja hier gaat het al net zo slecht met de planten als bij jou en ook ik weet niet wat ik fout doe als beginnende boer ;-) hahahah. Mijn courgette bloeit wel maar ik heb nog geen enkele courgette gezien... Mijn snijbonen daarentegen doen het wel goed maar wanneer haal je die er af??

    Je leest het al.... aan mij heb je ook niet iemand die jou verder kan helpen..

    FIjn weekend. dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo slecht doet hij het nu ook weer niet zenne, toch niet in vergelijking met anders. Ondertussen - ik schreef deze blog 3 dagen geleden - heb ik wel degelijk ene oogstklare courgette van normaal formaat !
      Straks belandt die op mijn bord
      En ik geniet gewoon echt van mijn minituintje !

      Verwijderen
  3. Heerlijk!!! En die minibasilicum is helemaal de max! We kopen die steeds wanneer we in Frankrijk kamperen. De bloemetjes van de bieslook smaken ook heerlijk in een salade en het oogt heel mooi maar dat wist je vast wel?

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com